حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

جواهرسازی چیست؟ معرفی ابزارآلات ساخت جواهر

آخرین بروزرسانی : 1402/10/03
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 211نویسنده : دسته بندی : آموزش

جواهرسازی هنری است که در آن قطعات زینتی با استفاده از فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی ساخته می‌شود. در جواهرسازی از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود تا بتوان یک جواهر ارزشمند و زیبا را طراحی و تولید نمود. ازآنجاکه جواهرسازی تلفیقی از هنر و صنعت محسوب می‌شود، نیاز به ابزارهای صنعتی دارد. البته مهارت، خلاقیت و ذوق هنری جواهرساز نیز در ایجاد یک جواهر ارزشمند و زیبا تأثیر بسزایی دارد.
تاریخچه جواهرسازی نشان می‌دهد که از دیرباز تاکنون وسایل مختلفی برای ساخت جواهر استفاده‌شده است که امروزه بسیار پیشرفته‌تر و دقیق‌تر هستند. در این نوشتار از سایت جواهری عبداللهی به معرفی ابزارها و لوازمی که برای طلاسازی یا جواهرسازی مورد نیاز است، اشاره می‌کنیم.

 

 

معرفی ابزارآلات ساخت جواهر

اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای جواهرسازی را دنبال کنید، باید ابتدا بدانید که به چه وسایلی نیاز دارید. ساخت جواهرات گران‌بها و وسایل تزیینی علاوه بر ابزارهای ساده، مانند کمان اره، دم باریک، سوهان، قیچی، تخته نسوز، دم پهن، تیغ اره، چفت گیره و پنس به ابزارهای تخصصی هم نیاز دارد که در ادامه درباره آن ها صحبت می‌کنیم.

1. میز مخصوص طلاسازی

اولین و مهم‌ترین ابزاری که قصد داریم معرفی کنیم، میز مخصوص طلاسازی است. هر کاری نیاز به میز مخصوص خود دارد. میزهای طلاسازی هم مناسب جواهرسازی و مخصوص تولید طلا و جواهر هستند. ابعاد این میزها متنوع است و هر کس با توجه به محل کار خود، می‌تواند یک میز مخصوص طلاسازی برای خود انتخاب کند. استفاده از میزهای استاندارد برای ساخت جواهرات و طلا کمک می‌کند تا جواهرساز بتواند با راحتی بیشتری کار خود را انجام دهد و طلاسازی آسان‌تر شود.

 

 

2. بوته طلاسازی

یکی دیگر از ابزارآلات ساخت جواهر که برای ساخت طلا به صورت حرفه‌ای مورد نیاز است، بوته طلاسازی می‌باشد. برای انتقال طلا و نقره به داخل کوره، نیاز به یک مخزن مناسب است. بوته طلاسازی همان مخزنی است که در داخل کوره قرار داده می‌شود تا این فلزات ارزشمند درون آن ذوب شوند. جنس بوته‌های طلاسازی متفاوت است و جواهرسازها با توجه به نیاز خود می‌توانند انواع بوته‌های طلاسازی با متریال مختلف و ابعاد گوناگون را تهیه کنند. بوته طلاسازی به خاطر اینکه تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد باید بتواند مقاومت خوبی در برابر شوک حرارتی و درجه حرارت بالا داشته باشد ب.ه همین خاطر بوته‌های طلاسازی را معمولاً از جنس خاک نسوز، گرافیت و آلومینا می‌سازند.

3. قیچی طلاسازی

انواع قیچی‌های کاربردی و مخصوص برای طلاسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک جواهرساز حرفه‌ای باید متناسب با نیاز خود و کاربردهایی که این قیچی‌ها دارند، آن ها را تهیه کند.

4. مشعل طلاسازی

مشعل طلاسازی هم یکی دیگر از ابزارآلات ساخت جواهر است که برای ذوب کردن طلا و نقره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مشعل‌های طلاسازی برای برش کاری و جوشکاری قطعات هم استفاده می‌شود. معمولاً زمانی که نیاز به ذوب کردن مقدار اندکی و نقره وجود دارد از این مشعل‌ها استفاده می‌شود.

 

 

5. قالب خوشه

ظریف کاری‌هایی که هنگام جواهرسازی انجام می‌شود، نیاز به ابزارآلات مخصوص دارد. قالب خوشه یکی از این ابزارهای کاربردی است که دارای یک ست قالب و سمبه است و برای انحنا دادن به قطعات مختلف طلا از آن استفاده می‌شود.

6. کولیس

هنگامی که به یک جواهر زیبا و درخشان نگاه می‌کنید و از هماهنگی و ظرافت آن لذت می‌برید، نمی‌دانید چه ابزارهایی برای ساخت این جواهرات استفاده می‌شوند که با انجام محاسبات دقیق به جواهرساز کمک می‌کنند تا این اشکال زیبا و موزون را پدید بیاورند. کولیس یکی از این ابزارها است که برای محاسبه دقیق و طراحی جواهرات به کار می‌رود. اندازه‌گیری با استفاده از کولیس برای جواهرسازی ضروری است.

7. فرز طلاسازی

فرز طلاسازی برای صیقلی کردن سطح طلا و ایجاد نقش و نگار روی آن به کار می‌رود. این فرز‌ها که بسیار ظریف هستند نیاز به دقت و مهارت بالایی دارند. بنابراین افرادی که از آن ها استفاده می‌کنند و زرگران با تجربه باید با سری‌های ظریف آن ها با مهارت بالایی کار کنند.

 

 

8. دستگاه ریخته‌گری طلا

دستگاه ریخته‌گری طلا در کارگاه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که قرار باشد تعداد زیادی از طلا و جواهرات با یک شکل ساخته شوند از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. به‌طورکلی برای ریخته‌گری طلا از چهار روش سانتریفیوژ، القایی، خاک ماسه و روش مکشی استفاده می‌شود که نیاز به دستگاه دارند.

9. دستگاه آبکاری طلا

علاوه بر دستگاه ریخته‌گری، دستگاه آبکاری نیز در طلاسازی و جواهرسازی ضروری است. از این دستگاه برای جلا بخشیدن و آبکاری قطعاتی که دارای رنگ‌های مختلف هستند، استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاه آبکاری طلا، لایه‌ای با ضخامت ۵.۲ تا ۷ میکرون طلا را روی سطوح مورد نظر کار می‌کنند. از روش سیانیدی برای آبکاری طلا استفاده می‌شود.

10. بخارشوی طلا

بخارشوی طلا نیز برای شستن قطعات ساخته شده از طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار آلات ساخت جواهر با بخار آب کار می‌کنند و دمای آن ها حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد است. بنابراین به راحتی تمام آلودگی‌های موجود روی جواهرات با استفاده از آن از بین می‌رود.

11. جعبه ابزار طلاسازی

در ابتدای بحث گفتیم که ابزارآلات ساخت جواهر شامل دم باریک، دم پهن، سمبه و … می‌شوند. برای نگهداری از این ابزار آلات جعبه‌های مخصوصی وجود دارند که به آن ها جعبه ابزار طلاسازی گفته می‌شود. هنگام خرید این جعبه‌ها، تمام ابزارهای مخصوص نیز داخل آن ها قرار دارند.

 

 

 

12. دستگاه اولتراسونیک

یکی از مهم ترین ابزارآلات ساخت جواهر در کارگاه‌های طلاسازی، دستگاه اولتراسونیک است. این دستگاه که با نام دستگاه فراصوت هم شناخته می‌شود، برای شستشو دادن قطعات طلا کاربرد دارد. داخل این دستگاه یک مخزن وجود دارد که درون آن را با ماده شوینده و آب پر می‌کنند. سپس قطعاتی که نیاز به شستشو دارند، داخل این مخزن قرار می‌دهند. این دستگاه با استفاده از امواج فراصوتی در محدوده ۲۰ الی ۵۰ کیلو هرتز فعالیت می‌کند. مبدل‌های اولتراسونیک در کف مخزن قرار دارند و با استفاده از امواج، قطعات طلا را شستشو می‌دهند.

13. مدل ساز رایانه‌ای

در گذشته با استفاده از روش‌های ریخته‌گری و روش‌های سنتی، طلا و جواهرات را تولید می‌کردند. اما امروزه از دستگاه‌های مدرن مانند پرینترهای سه بعدی، مدل ساز رایانه‌ای و دستگاه‌های cnc استفاده می‌شود.

14. اره مویی طلاسازی

اره مویی‌هایی که برای طلاسازی به کار می‌روند با اره مویی‌های معمولی تفاوت دارند. دسته این اره‌ها مخصوص برش طلا است و قابلیت تغییر دارند.

 

 

15. موم زن

موم زن قالبی است که هنگام ریخته‌گری طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این قالب‌ها پلیمری است و در اصطلاح به آن موم گفته می‌شود. با توجه به خواص انواع موم، طلاسازان باید بسته به نیاز خود برای هر مدل، مقدار دقیقی از موم را به کار ببرند.

16. کوره ذوب برقی طلا

یکی از ارکان اصلی تجهیزات و ابزارآلات ساخت جواهر، کوره ذوب برقی طلا است. این روزها از کوره‌های الکتریکی برای ذوب فلزات گران‌بها مانند طلا استفاده می‌شود. دمای این کوره‌ها قابل تنظیم است و زرگران به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. این کوره‌ها در مقایسه با کوره‌های سنتی جای کمتری می‌گیرند و در کارگاه‌های کوچک هم قابل استفاده هستند. جنس کوره‌ها نیز از گرافیت است.

17. سوهان طلاسازی

سوهان طلاسازی در واقع برای کم کردن حجم فلزات گران‌بها مانند طلا به کار می‌رود. افرادی که از سوهان‌های طلاسازی استفاده می‌کنند، باید مهارت بالایی داشته باشند. کاربرد اصلی سوهان طلاسازی برای برداشتن یک لایه نازک و براق کردن سطح قطعات طلایی است. این سوهان‌ها دارای انواع و اندازه‌های مختلفی هستند و با توجه به نیاز طلاسازان در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

18. وسایل ایمنی و حفاظتی

در کارگاه‌های طلاسازی به خاطر اینکه با کوره‌های پرحرارت سر و کار دارید، باید از وسایل ایمنی و حفاظتی مانند دستکش ضد حرارت، شیلد محافظتی، دستکش نسوز و عینک‌های مخصوص استفاده کنید. به مجموعه این وسایل ابزارهای ایمنی و حفاظتی در کارگاه طلاسازی گفته می‌شود.

 

 

19. ترمومتر و ترموکوبل

اندازه‌گیری دمای کوره برای ذوب طلا و نقره نیاز به دقت بالایی دارد. به همین خاطر برای اینکه دمای کوره بیشتر از حد مجاز یا کمتر از آن نباشد از ترمومتر و ترموکوبل برای اندازه‌گیری و نمایش دقیق دما استفاده می‌شود.

سنگ‌ها و ابزارآلات ساخت جواهر در فروشگاه جواهری عبداللهی

تا این قسمت از مقاله درباره ابزارآلات ساخت جواهر و فلزات گرانبهایی که برای ساخت جواهرات زینتی استفاده می‌شوند، صحبت کردیم. اما در این قسمت بد نیست کمی درباره سنگ‌هایی که برای ساخت زیورآلات در جواهری عبدالهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، صحبت کنیم.
در فروشگاه‌های معتبر که جواهرات با کیفیت، انواع سرویس جواهر، انگشتر الماس، حلقه ازدواج، حلقه جواهر و … را به فروش می‌رسانند از سنگ‌های گران قیمتی چون الماس، برلیان، یاقوت کبود، فیروزه، زمرد و … استفاده می‌شود. با توجه به اینکه برش و تراش سنگ‌های قیمتی بسیار حساس است، جواهرسازان باید مهارت و تجربه بالایی برای انجام این کار داشته باشند.
به همین خاطر در فروشگاه جواهری عبداللهی، علاوه بر اینکه فضای مناسب برای ساخت جواهرات وجود دارد، اساتید و طلاسازهای حرفه‌ای با استفاده از ابزارهای مجهز و مدرن انواع جواهرات گران‌بها را می‌سازند. با مشاهده انواع انگشتر جواهر مردانه و زنانه، دستبند جواهر، سرویس‌ها و نیم ست‌های زیبای جواهر در وب سایت مجموعه جواهری عبداللهی، می‌توانید صحت این موضوع را تائید کنید.

 

 

 

کلام پایانی

در صورتی که قصد خرید انواع جواهرآلات شیک خاص و لوکس را از فروشگاه جواهری عبداللهی دارید، می‌توانید مدل‌های موجود در وب سایت این مجموعه را مشاهده نمایید و جواهرات مورد علاقه خود را انتخاب کنید. جهت استعلام موجودی و قیمت انواع جواهر نیز می‌توانید با شماره‌های بخش فروش تماس حاصل فرمایید. در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید به صورت حضوری به شعب مختلف فروشگاه جواهری عبداللهی مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه