حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

فاکتورهای اساسی و نکات مهم خرید جواهرات

آخرین بروزرسانی : 1402/07/27
نکات مهم خرید جواهرات | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 234نویسنده : دسته بندی : آموزش, معرفی جواهرات

برای خرید هر محصولی باید از قبل اطلاعات کافی در مورد آن کسب کنید تا بهترین نمونه آن را خریداری کنید. این موضوع در مورد خرید جواهرات نیز صادق است. با توجه به این که جواهرات قیمت بالایی دارند، بنابراین شما باید برای خرید انواع جواهرات اطلاعات کاملی در مورد آن ها داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع و مدل جواهرات را خریداری کنید. تنوع بالای جواهرات موجب شده تا افراد برای خرید این محصولات دچار سردرگمی شوند و نتوانند مناسب ترین نوع جواهرات را تشخیص دهند. به همین علت ما قصد داریم در این مطلب راهنمای کاملی برای خرید انواع جواهرات و فاکتورهای اساسی و نکات مهم خرید جواهرات را در اختیار شما قرار دهیم.

 

فاکتورهای اساسی و نکات مهم خرید جواهرات | جواهری عبدالهی

 

تفاوت طلا و جواهر

بسیاری از افراد در مورد تفاوت طلا و جواهر اطلاعاتی ندارند و نمی دانند به کدام نوع زیورآلات جواهرات گفته می شود. در این خصوص باید بگوییم که ما چهار نوع سنگ قیمتی و تعدادی سنگ نیمه قیمتی داریم، زمانی که این سنگ ها بر روی طلا قرار بگیرند آن را به جواهر تبدیل می کنند. حال شما باید برای خرید جواهرات به سنگ های به کار رفته برای آن ها دقت کنید و انتخاب یک سنگ قیمتی و مرغوب اولین اولویت شما برای انتخاب جواهرات باشد.

بسیاری از خریداران جواهرات با یک دغدغه مهم مواجه هستند و آن هم این است که چگونه باید مرغوب بودن سنگ های جواهر را تشخیص دهند. بهتر است بدانید به طور کلی 3 دلیل اساسی وجود دارد که سنگ یک جواهر را قیمتی جلوه می دهد که این سه دلیل عبارتند از: درخشندگی، بادوام بودن و کمیاب بودن؛ برای مثال سنگ برلیان که زیر مجموعه ای از سنگ الماس به شمار می رود دوام و درخشندگی بیشتری نسبت به سایر سنگ های قیمتی دارد.

این که بتوانید اصل بودن سنگ های قیمتی را تشخیص دهید کار بسیار دشواری است و افراد عادی نمی توانند این کار را انجام دهند، اما تکنیک های زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا بتوانید انتخاب دقیق تری برای خرید انواع جواهرات داشته باشید که ما در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

تفاوت طلا و جواهر | جواهری عبدالهی

 

انتخاب رنگ سنگ جواهر

سنگ های قیمتی به کار رفته برای انواع طلاها در رنگ های متنوعی موجود هستند. خانم ها معمولا برای انتخاب رنگ جواهرات سنگ هایی با رنگ قرمز، نارنجی، سبز، آبی، زرد و بنفش را انتخاب می کنند. این رنگ ها با این که پرطرفدار هستند، اما با داشتن ویژگی های خاصی رتبه بندی می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

رنگ

یکی از مهم ترین مسائلی که در انتخاب طیف رنگی جواهر باید به آن توجه شود، رنگ خالص است. رنگ غالب باید دقیقا همان طیف رنگی باشد که انتخاب کرده اید.

تناژ

یکی دیگر از نکات مهم خرید جواهرات، انتخاب رنگ جواهر روشنی یا تیرگی آن است. این رنگ ها درجه بندی های خاص خود را دارند و برخی از آن ها تیره تر و برخی روشن تر هستند.

شدت رنگ یا اشباع

منظور از اشباع درجه خلوص رنگ است. این یکی دیگر از مهم ترین مسائلی است که باید برای انتخاب رنگ به آن توجه کرد.

برش سنگ های قیمتی 

جواهرات انتخابی مورد نظر شما باید برش هایی بسیار ظریف و حرفه ای داشته باشند. هر چقدر روی سنگ های مورد نظر برش کمتری وجود داشته باشد، وزن آن ها کاسته شده و در نتیجه جواهر قیمت کمتری خواهد داشت. اندازه و برش هر یک از سنگ ها در طبیعت شکل گرفته است. این یعنی سنگ هایی که ریز بوده و در طبیعت در طولانی مدت برش خورده اند، با سنگ هایی که بزرگ بوده و خوش تراش هستند با قیمت یکسانی ارائه نمی شوند.

 

برش سنگ‌های قیمتی از جمله نکات مهم خرید جواهرات | جواهری عبدالهی

 

درخشش سنگ جواهر

یکی دیگر از نکات مهم خرید جواهرات که باید به آن توجه کرد، درخشش سنگ جواهر است. دقت داشته باشید که هر چقدر سنگ به صورت ریزتر و ظریف تر برش خورده باشد، انعکاس نور در آن بیشتر بوده و در نتیجه درخشش بیشتری دارد. برای مثال در یاقوت کبود شما شاهد صفحات متقارنی هستید که آن ها را با حالت هایی مقعر و محدب برش می دهند و این برش باعث شده تا سنگ جلوه خاص و زیبایی به خود بگیرد.

شفافیت سنگ های قیمتی

یکی از مسائلی که می تواند ارزش یک جواهر را تعیین کند، شفافیت آن است. طلافروشان و متخصصان این حرفه برای این که بتوانند شفافیت سنگ جواهر را مورد بررسی قرار دهند نور را از آن عبور داده و آن را با یک ذره بین بسیار دقیق ارزیابی خواهند کرد. در صورتی که سنگ مورد نظر در بافت های خود دارای ناخالصی هایی باشد، عبور نور از آن کم می شود.

در مقابل برخی از جواهراتی که دارای سنگ های بسیار مرغوب هستند، می توانند به راحتی نور را از خود عبور دهند. این یعنی سنگ مورد نظر شفافیت بالایی دارد و با تماشای آن بر روی جواهر مورد نظر می توان متوجه شفافیت و درخشندگی آن شد.

 اندازه مناسب سنگ جواهر قیمتی

از دیگر نکات مهم خرید جواهرات که می‌بایست به آن توجه داشته باشید، انتخاب سنگ مناسب برای جواهرات است. اندازه سنگ جواهر تاثیر زیادی روی قیمت آن دارد. هر چقدر قیراط آن بیشتر باشد به طبع قیمت سنگ نیز بالاتر می رود. زیورآلاتی که دارای سنگ های جواهر قیمتی و بسیار بزرگ هستند معمولا برای استفاده روزمره مناسب نبوده و می توان آن ها را برای مراسمات خاصی استفاده کرد. به همین علت شما باید با توجه به نوع استفاده، جواهری با سنگ مناسب خریداری کنید.

توجه به قیمت روز طلا

با توجه به این که امروزه قیمت طلا دچار نوسانات زیادی است، بنابراین باید در زمان خرید طلا به قیمت روز آن توجه داشته باشید. طلافروشان بسیاری وجود دارند که از ناآگاهی افراد در این زمینه سو استفاده می کنند و طلا و جواهرات را با قیمت بالاتری به آن ها ارائه می دهند.

توجه به اجرت طلا

یکی از نکات مهم خرید جواهرات توجه به اجرت طلا است. به عبارتی شما باید علاوه بر وزن اصلی طلا هزینه ای اضافه نیز پرداخت کنید. با این وجود برخی از طلاها اجرت کمی داشته و برخی دیگر اجرت بالاتری در مقایسه با دیگر طلاها دارند. طلاهای کم اجرت معمولا به طلاهایی گفته می شوند که طرح قدیمی تری دارند و مراحل طراحی و ساخت آن ها کم است.شما باید در زمان خرید به این موضوع توجه داشته باشید. طلاهایی که اجرت کمتری دارند، قطعا قیمت پایین تری نیز خواهند داشت.

 

توجه به اجرت طلا در خرید جواهرات | جواهری عبدالهی

 

عیار طلا

عیار طلا یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در زمان خرید به آن توجه کرد. بنابراین عیار طلا ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد. طلای خالص 24 عیار است، اما برای ساخت زیور آلات از این نوع طلا استفاده نمی کنند، زیرا این طلا انعطاف پذیری بالایی دارد و برای ساخت شمش کاربرد دارد. جالب است بدانید در هر کشوری استانداردهای عیار متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی عیار طلا 12 تا 14 تعیین شده، این در حالی است که این میزان در کشور ما 17 تا 18 است.

 

عیار طلا از نکات مهم دیگر خرید جواهرات | جواهری عبدالهی

 

همان طور که واضح است هرچقدر عیار طلا بالاتر رود، یعنی مقدار طلای خالص به کار رفته در آن بیشتر است. برای این که بتوانید این عیار را تشخیص دهید باید به اعداد حک شده روی طلا دقت کنید. برای مثال درج شدن اعداد 750 یا 705 بر روی انگشتر طلا نشان دهنده این است که عیار آن 18 یا 17 است. بسیاری از فروشندگان از ناآگاهی خریداران استفاده می کنند و طلای 18 عیار را با قیمت 24 عیار به آن ها می فروشند.

قیمت سنگ جواهر

همان طور که در بخش های ابتدایی بیان کردیم سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی زیادی وجود دارند که با قرار گرفتن بر روی طلاهای مختلف آن ها را به جواهر تبدیل می کنند. شما باید به نوع سنگ های قیمتی به کار رفته برای ساخت جواهر مورد نظر توجه کنید و اطلاعات لازم در مورد آن کسب نمایید تا مطمئن شوید سنگ مورد نظر قیمتی است یا نیمه قیمتی؛ ممکن است برخی فروشندگان سنگ های نیمه قیمتی را با قیمت سنگ های قیمتی به شما ارائه دهند.

فاکتور جواهرات از جمله نکات مهم خرید جواهرات

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد در زمان خرید جواهرات به آن توجه کافی ندارند، فاکتور است. فاکتورها در واقع ضمانت نامه جواهرات هستند. زمانی که اقدام به خرید جواهرات می کنید فروشنده باید اطلاعات کامل جواهرات مورد نظر را در فاکتور ذکر کند. این فاکتور باید یک فاکتور رسمی همراه با مهر فروشگاه باشد تا فرد بتواند در زمان تعمیر و یا فروش جواهر مورد نظر از آن استفاده کند.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که داشتن فاکتور برای جواهرات چه اهمیتی دارد؟ در این خصوص باید بگوییم که بسیاری از فروشندگان از خرید طلای بدون  فاکتور خودداری می کنند، بنابراین در صورتی که بخواهید جواهرات بدون فاکتور خود را به فروش برسانید با مشکل مواجه می شوید. همچنین باید دقت کنید که فاکتور ارائه شده توسط فروشنده دارای جزئیات‌های لازم زیر باشد.

  • فاکتور طلا باید در سربرگ طلافروشی مورد نظر نوشته شده باشد.
  • تاریخ خرید و مشخصات دقیق خریدار باید در فاکتور ذکر شود.
  • جزئیات جواهرات مانند طرح آن، وزن، جنس نگین، نوع کالا و غیره باید در فاکتور مورد نظر قید شده باشد.
  • در فاکتور جواهرات باید قیمت روز طلا در تاریخ مورد نظر بیان شده باشد.
  • عیار طلا درج شود.
  • اجرت طلا ذکر شود.
  • درصد سود تک فروشی در آن نوشته شود.
  • 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن نیز بیان شود.
  • قیمت نهایی طلا با مهر فروشگاه موردنظر نیز درج شود.

جمع بندی

این روزها طلافروشان زیادی وجود دارند که انواع طلا و جواهرات متنوع را ساخته و ارائه می دهند. انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید جواهرات اهمیت زیادی دارد و شما با خرید از چنین فروشگاهی از خرید خود مطمئن خواهید بود. اگر شما هم قصد خرید انواع طلا و جواهرات را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه دسته بندی محصولات جواهری عبدالهی مراجعه کنید. در این سایت شما می توانید انواع جواهرات شیک و ظریف با سنگ های قیمتی و جذاب را مشاهده نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه