حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

انواع سنگ‌های جواهر قیمتی

آخرین بروزرسانی : 1402/02/27
طلا و جواهر دو گوهر ارزشمند | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 4 دقیقهتعداد بازدید : 185نویسنده : دسته بندی : آموزش

جواهر همیشه جلوه ی خیره کننده ای برای بشر داشته است .هزاران سال است که جواهر برای زینت به کار رفته و به عنوان طلسم برای جلوگیری از بیماری ها و آسیب شیطان نیز استفاده می شده .روزگاری عقیده مردم بر این بود که بعضی از جواهرات قدرت پیشگویی کردن برای صاحب خود را دارند و نوعی از جواهرات قادرند جرم یا بیگناهی کسی را اثبات کنند.در آن روزها جواهرات فقط از روی رنگشان تشخیص داده می شدند
عمر استفاده از زیور و جواهر ، در طول تاریخ چندهزار ساله بشریت ادامه داشته و اولین نشانه های استفاده از جواهرات به بیش از هفت هزار سال قبل می رسد. در این زیورها از صدفها و دیگر سنگ های زینتی زیبا استفاده می شده که در کنار جنبه های زیبایی و زیوری، با اعتقادات پزشکی و حتی جادویی همراه بوده است. این به دلیل تنوع رنگ و شکل سنگ ها بوده است که به آنها «گوهر» گفته می شود.

برخی معتقدند که گوهرها، انرژی مخصوص و خواص درمانی دارند و از آنها برای درمان دردها و امراض جسمی و روانی استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با سنگ درمانی اینجا و برای آشنایی با خواص گوهرها اینجا بخوانید. حتی امروزه از سنگ ها در صنایع زیبایی، مانند رفع چین و چروک پوست استفاده می کنند. زیورآلات عموما از یک قطعه فلز گرانبها مثل طلا، نقره، پلاتین و یا سایر فلزها تهیه می شوند و زمانی که در آنها سنگ زینتی یا گوهر بکار می رود، به آن «جواهر» می گویند.

الماس، پادشاه جواهرات

الماس سنگی است با ظاهر درخشان و دلفریب كه به‌خاطر طرح، نقش، رنگ و ظاهر زیبایش بر تمامی جواهرات ارجحیت دارد. در كتب قدیمی از فواید و بركات الماس مطالب زیادی وجود داردمعمولاً الماس بی‌رنگ است اما انواع دیگر الماس به رنگ‌های زرد، سبز روشن، زرد مایل به سبز، سیاه مایل به سبز، آبی، خاكستری، سرخ و سیاه نیز موجود است.

الماس از كربن خالص تولید می‌شود و در مقایسه با بقیه سنگ‌ها هیچ سنگی قابلیت برابری با آن را ندارد.
حكمای یونانی چنین می‌گویند كه مزاج الماس گرم و خشك بوده و درجه كم آن مزاج سرد و خشك دارد. استفاده تعلیق از آن یعنی به صورت گردنبند تقویت‌كننده قلب است. در كتاب مخزن‌الادویه نوشته شده اگر الماس را بر شكم ببندید، ناراحتی و مشكلات دستگاه گوارش را دور كرده و هضم را آسان می‌كند. همچنین معده را تقویت می‌كند.

زمرد، سنگی سبز و عجیب

این گوهر زیبا یکی از سنگ های پگماتیت است که از بریلیوم و سیلیکات آلومینیوم تشکیل می‌شود. عناصر کرم و وانادیوم درون لایه های زمرد، رنگ های زیبای سنگ را ظاهر می کنند . در ایران باستان زمرد را دوال یا دوبال می نامیدند. این سنگ خیره کننده در طبیعت به همراه ناخالصی وجود دارد. هر چه ناخالصی در زمرد بیشتر باشد، رنگ جواهر مات و کدرتر می شود. زمرد از سنگ هایی است که در برابر نور یا حرارت تغییر رنگ نمی دهد. پایداری زمرد در نور طبیعی و مصنوعی به یک نسبت است اما در حرارت بالای ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد، امکان تغییر رنگ زمرد وجود دارد.

یاقوت، سنگی که همیشه درخشان است!

شما میتوانید جواهرات یاقوت را از جواهری عبدالهی خریداری کنید

سنگ یاقوت، کریستال اکسید آلومینیوم است که با گونه های مختلفی از مواد معدنی، رنگهای متفاوتی ایجاد می کند؛ اگر سنگ یاقوت قرمز باشد، روبی نام خواهد گرفت، رنگ آبی آن به دلیل وجود تیتانیوم و آهن است. آهن به تنهایی رنگ زرد ایجاد می کند که توپاز اورینتال نام دارد.


ترکیب تیتانیوم و آهن نیز رنگ سبز ایجاد می کنند و چه باور کنید یا نکنید ترکیب اکسید آلومینیوم، تیتانیوم و آهن رنگ ارغوانی نیز تولید می کنند. گونه کمیاب و محبوب سفایر ، رنگ نارنجی مایل به صورتی، مخلوطی از کروم و آهن است. سفایر سفید کاملاً خالص است و هیچ ماده معدنی دیگری در آن ترکیب نشده است.

عقیق، شهرتی به وسعت جهان

عقیق سنگی بسیار پربرکت و سرشار از خواص می باشد که در روایات زیادی بر اهمیت آن تاکید شده است. سنگ عقیق در رنگ های قرمز، زرد، خاکستری مایل به آبی و سفید یافت می شود. هم چنین سنگ هایی وجود دارد که به سبب شباهت ساختاری و فیزیکی در تجارت آن ها را جزء خانواده عقیق محسوب می کنند مانند عقیق سلیمانی یا چشمی(باباقوری)، عقیق شجری، عقیق خزه‌ای.

فیروزه، رنگی به یادماندنی

فیروزه ماده معدنی مات است که در سایه های زیبای آبی، سبز مایل به آبی، سبز و سبز مایل به زرد دیده می شود.هزاران سال است که به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی ارزشمند است. می توانید در رابطه با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این مطلب اطلاعات کافی را به دست بیاورید.مردم باستان آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی که از یکدیگر جدا شده بودند، به طور مستقل فیروزه را یکی از سنگ های مورد علاقه‌ی خود برای تولید جواهر، منبت و مجسمه های کوچک قرار دادند.

سنگ یشم، سنگی محبوب

یشم سنگی که به جشن گرفتن دوازدهمین سی امین و سی و پنجمین سالگرد ازدواج مربوط می‌شود. هزاران سال است که این ستگ در چین و دیگر کشورهای سراسر جهان مورد احترام قرار گرفته است.


چینی ها، اهالی مایا و قبایل مائوری در نیوزلند، مدت بسیار طولانی سنگ یشم را به خاطر استفاده‌اش در زمینه جواهرات و حکاکی اشکال مقدس مذهبی، عزیز محترم می شمارند.

آمیتیسیت، یک سنگ بنفش خیره کننده

آمیتیست نوعی سنگ معدنی است که به‌وفور کاربردی زینتی و تزئینی هم دارد. این سنگ از گروه کوارتزها بوده و از نمونه‌های قیمتی و ارزشمند این گروه در نظر گرفته می‌شود. استفاده از این سنگ در تولید زیورآلات پیشینه‌ای تاریخی داشته و قدمت آن به بیش از 25 هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد.
در فرهنگ‌هایی که باستانی بوده و قدمت دارند؛ مانند رومیان یا یونانی‌ها و مصری‌ها، سنگ آمیتیست اصل ارزشی ویژه داشته است. این سنگ به‌عنوان سنگی نزدیک با چشم سوم شناخته شده و مظهری برای معنویت به‌شمار می‌رفت. مردم تمدن‌های باستانی به شفابخشی این سنگ باور داشتند همچنین تلاش می‌کردند تا قطعه‌ای از این سنگ را در قالب یک زیور با خود به‌همراه داشته باشند تا بتوانند از خواص متعدد آن بهره ببرند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه