حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

بررسی انواع عیار طلا

آخرین بروزرسانی : 1403/02/18
بررسی انواع عیار طلا | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 96نویسنده : دسته بندی : آموزش

در بازار طلا اصطلاحات مختلفی وجود دارد که بایستی اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشیم تا در زمان خرید و فروش طلا دچار ضرر و زیان نشویم. عیار طلا از رایج‌ ترین این اصطلاحات است که در خصوص انواع زیورآلات طلا، سکه و شمش طلا به کار  می رود. با بررسی انواع عیار طلا متوجه خواهید شد که این اصطلاح چگونه بر قیمت گذاری زیورآلات طلا تاثیر می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی عیار طلا پرداخته و در ادامه نکاتی را در خصوص خرید طلا به شما عزیزان ارائه دهیم.

عیار طلا چیست؟

منظور از عیار طلا، اطلاع از این امر بوده که آلیاژ مورد نظر دارای چند درصد ناخالصی و چند درصد طلا است. به عبارت دیگر به میزان خلوص طلا در انواع زیورآلات و جواهرات طلا مانند انگشتر جواهر زنانه، دستبند جواهر زنانه، گردنبند جواهر زنانه و… عیار گفته  می شود. با توجه به گران قیمت بودن فلز طلا برای خرید و فروش و قیمت گذاری آن بایستی ابتدا عیارش مشخص شود. بر این اساس هر چه میزان عیار بیشتر باشد از خلوص بیشتری برخوردار بوده و طلا گران قیمت‌ تر است. طلاهایی که از معادن طلا به صورت مستقیم استخراج  می گردند نرم و انعطاف پذیر هستند. از این رو  می توان آنها را به راحتی شکل داده و خم کرد.

در گذشته برای تشخیص سکه طلای واقعی از بدل آن را زیر دندان فشار  می دادند. چنانچه اثر دندان ها بر روی سکه مشخص  می شد نشان  می داد که سکه اصل است. اما امروزه طلا و سکه های طلا دارای ناخالصی بوده و دیگر مانند گذشته انعطاف پذیر و نرم نیستند.

در حال حاضر طلا به شکل شمش از معادن استخراج شده و با توجه به نرمی زیادی که دارند چندان مناسب ساخت زیورآلات نیستند. برای ساخت جواهراتی مانند انگشتر جواهر ابتدا طلا را با درصد معینی از دیگر فلزات ترکیب  می کنند تا از حالت انعطاف پذیری و نرمی آن کاسته شود.

در اغلب کشورها عیار طلای خالص عدد ۲۴ است اما در ایران و برخی کشورها از عیار ۱۰۰۰ برای نشان دادن طلای خالص استفاده  می کنند، هر چند طلایی با این مقدار عیار یافت نمی شود.

شمش ها به عنوان خالص‌ ترین طلا نیز با عیار ۹۹۹.۹ محاسبه  می شوند که ۰.۱ درصد وجود احتمالی ناخالصی در طلای آن است. اغلب طلا و جواهرات ساخته شده در ایران دارای عیار ۱۸ یا همان عیار ۷۵۰ هستند. اما عیار طلا و جواهرات ساخته شده در کشورهای عربی معمولاً بیشتر بوده و دارای عیار ۸۷۵ یا ۸۸۰ هستند. در کشورهای اروپایی برعکس کشورهای عربی ساخت طلا در عیار پایین‌ تر صورت  می گیرد.

سکه بهار آزادی در تمامی اندازه های خود از جمله ربع سکه، نیم سکه و تمام سکه با عیار ۹۰۰ ساخته و ضرب  می شوند.

 

بررسی انواع عیار طلا | جواهری عبدالهی

 

 

بررسی روش های تشخیص عیار طلا

تشخیص عیار طلا به روش های مختلفی انجام  می گیرد که در ادامه به بررسی آنها  می پردازیم.

تشخیص عیار طلا به روش سنتی

در این روش طلا را روی سنگ محک یا سنگ کوارتز  می  کشند. طلاهایی که عیار آنها کمتر از ۱۴ است را به وسیله اسید نیتریک خالص در غلظت های مختلف و طلاهایی که عیار آنها از ۱۴ بیشتر است را به وسیله مخلوط نمک و اسید نیتریک یا تیزاب سلطانی  می سنجند. بدین صورت خورندگی فلز مجهول را در مقابل اسیدها به نسبت دیگر کلیدهای نمونه معین  می کنند.

تشخیص عیار طلا به روش اسپکتروفتومتر

در این روش مقدار مشخصی از طلا را وزن کرده و سپس در تیزاب سلطانی حل  می کنند. در مرحله بعد با مقایسه کردن استانداردهای مختلف و کشیدن منحنی اقدام به مشخص کردن عیار نمونه مجهول  می نمایند.

معرفی فلزات ترکیب شده با طلا

برای اینکه درجه سختی طلا افزایش یابد و بتوان از آن در ساخت جواهراتی مانند گردنبند جواهر، دستبند جواهر، حلقه جواهر و… استفاده کنند بایستی با فلزات دیگری ترکیب شود. مس از متداول‌ترین و رایج ترین این فلزات است که ضمن افزایش سختی طلا، باعث زیبایی و درخشندگی بیشتر آن  می شود.

البته به جز فلز مس، فلزات دیگری از جمله رودیوم، پلاتین و نقره نیز امکان مخلوط شدن با طلا را دارند. در بین این فلزات، استفاده از نقره و پلاتین به صرفه نبوده و برای سفید کردن طلا معمولا از فلز رودیوم استفاده  می گردد.

آشنایی با انواع عیار طلا

در این بخش از مقاله با انواع عیار طلا آشنا خواهید شد.

 

بررسی عیار طلا | جواهری عبدالهی

 

طلای ۲۴ عیار

طلای ۲۴ عیار در میان انواع عیار طلا بیشترین درجه خلوص را داشته و به طلای صد در صد معروف است که زیبایی و درخشندگی فوق العاده‌ ای نیز دارد. این نوع طلا با توجه به اینکه بسیار نرم بوده از استحکام و درجه سختی کمتری برخوردار است. با توجه به عیار بالا، این طلا دارای قیمت بیشتری نسبت به دیگر عیارهای طلا است. همچنین با توجه به شکنندگی و نرمی بالایش، از آن در تهیه مصنوعات استفاده نشده و بیشتر در حوزه پزشکی و لوازم الکترونیکی کاربرد دارد.

طلای ۲۲ عیار

طلاهایی که دارای عیار ۲۲ هستند یعنی میزان طلای موجود در آنها ۲۲ واحد و دیگر فلزات دو واحد است. از طلای ۲۲ عیار معمولاً جهت طراحی و ساخت جواهرات ساده بهره گرفته  می شود. با توجه به اینکه این نوع طلاها دارای سختی زیادی نیستند اغلب برای ساخت طلاهای سنگین مورد استفاده قرار نمی گیرند.

طلای ۱۸ عیار

طلاهایی که دارای عیار ۱۸ هستند میزان ۷۵ درصد را طلا و میزان ۲۵ درصد آنها را دیگر آلیاژ ها مانند نیکل و مس تشکیل  می دهد. در واقع طلای ۱۸ عیار دارای میزان ۱۸ واحد طلا و میزان ۸ واحد از دیگر فلزات است. این نوع طلا معمولاً دارای مقاومت بالایی است و برای ساخت بسیاری از طلا و جواهرات مانند نیم ست جواهر زنانه کاربرد دارد.

طلای ۱۲ عیار

طلاهایی که دارای عیار ۱۲ هستند میزان خلوص طلا در آنها ۵۰ درصد بوده که به طلای نیم عیاری نیز معروف هستند. در ساخت این نوع طلا میزان ۱۲ واحد طلا و میزان ۱۲ واحد از دیگر فلزات استفاده  می شود.

طلای ۱۰ عیار

طلاهایی که دارای عیار ۱۰ هستند میزان خلوص طلا در آنها ۴۱.۷ درصد است. در تهیه این نوع طلا از میزان ۱۰ واحد طلا و میزان ۱۴ واحد دیگر فلزات استفاده  می گردد. از مقاوم‌ ترین نوع طلا  می توان به طلای ۱۰ عیار اشاره کرد.

 

بررسی انواع عیار طلا | جواهری عبدالهی

 

عیار سکه

بانک مرکزی سالانه به ضرب انواع سکه از جمله سکه یک گرمی، ربع سکه، نیم سکه و تمام سکه  می پردازد. عیار این سکه ها ۹۰۰ در ۱۰۰۰ بوده که تحت عنوان عیار ۲۲ معرفی  می شوند.

راهنمای خرید طلا

بر اساس راهنمای خرید طلا در هنگام خرید این فلز گرانبها بایستی نکاتی را به شرح زیر مد نظر قرار داده و رعایت کنید.‌

توجه به عیار طلا

همان طور که اشاره شد عیار طلا از مهمترین مواردی است که بر قیمت طلا و جواهر تاثیر  می گذارد. بنابراین در هنگام خرید طلا بایستی با این موضوع آشنایی کاملی داشته باشید.

عدد حک شده روی طلا

روی بسیاری از جواهرات و زیورآلات طلا نشانه هایی حک گردیده که نشان دهنده عیار آن است. با توجه به اینکه اغلب زیورآلات طلا در ایران دارای عیار ۱۸ هستند بایستی روی قطعه طلای خریداری شده عبارت 18k را مشاهده کنید.

وزن طلا

به جز عیار طلا، وزن آن نیز نقش مهمی بر قیمت زیورآلات و جواهرات ساخته شده از طلا دارد، بنابراین در زمان خرید طلا به وزن آن توجه نمایید. ترجیحاً طلاهای سنگین‌ تر و ضخیم‌ تر را انتخاب کنید تا کمتر دچار شکستگی یا خم خوردگی شوند.

رنگ طلا

در بازار ایران طلا در رنگ های مختلفی از جمله رز گلد، سفید و زرد وجود دارد. البته برخی از طلاها به رنگ سبز، قهوه‌ ای و آبی نیز هستند. اما از رایج‌ ترین و مرسوم‌ ترین طلاهای موجود در بازار ایران  می توان به طلای ۱۸ عیار زرد اشاره کرد.

خرید طلا از فروشگاه طلا و جواهرات معتبر

اما مهمترین نکته در خرید طلا مراجعه به فروشگاه های طلا و جواهرات معتبر در سطح کشور است. امروزه بسیاری از فروشگاه ها از جمله طلا فروشی ها روی به فروش اینترنتی آورده‌ اند. اما توصیه  می شود تا حد ممکن طلا را به صورت حضوری خریداری کرده و از نزدیک آن را مشاهده و امتحان کنید. علاوه بر این از فروشنده فاکتور معتبر و دارای ضمانت طلا و جواهر نیز دریافت کنید.

 

بررسی انواع عیار طلا | جواهری عبدالهی

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عیار طلا پرداخته و درباره انواع عیار از ۲۴ گرفته تا طلای ۱۰ عیار توضیحاتی به شما عزیزان ارائه داده شد. همچنین با توجه به نکات خرید طلا و رعایت آنها  می توانید انواع زیورآلات و جواهرات طلا را با اطمینان بیشتری خریداری کنید. جواهری عبداللهی از معتبرترین فروشگاه های طلا و جواهرات در ایران بوده که بیش از ۲۰ سال در امر طراحی، ساخت و عرضه جواهرات مدرن و کلاسیک فعالیت دارد. شما  می توانید به شعبات این فروشگاه در تهران مراجعه کرده و شیک‌ ترین جواهرات روز دنیا را با ضمانت و فاکتور معتبر خریداری کنید. در جواهری عبداللهی انواع جواهرات زنانه از جمله انگشتر، گردنبند،  دستبند، گوشواره، آویز، حلقه، سرویس جواهر و همچنین جواهرات مردانه زیبا و با کیفیت عرضه می‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه