حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تفاوت برلیان و الماس چیست؟

آخرین بروزرسانی : 1402/05/05
تفاوت برلیان و الماس | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 113نویسنده : دسته بندی : دسته بندی نشده

استفاده از سنگ‌های قیمتی، در انواع اکسسوری‌ها و سرویس‌های طلا، به آن جلوه و درخشش بی‌مانندی می‌دهد. الماس یکی از سنگ‌های قیمتی است که آن را شاید بتوان ارزشمندترین و زیباترین سنگ قیمتی در بین تمام این سنگ‌ها دانست. درخشش بی‌مانند الماس، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و تلالو بسیار زیبایی دارد. استفاده از برلیان هم در انواع اکسسوری‌های مخصوص خانم‌ها و آقایان، رونق زیادی دارد. در نگاه اول، همه الماس را به دلیل ارزش بالا و تبلیغات فراوان برای استفاده و خرید، ترجیح می‌دهند. اما آیا درباره تفاوت برلیان و الماس چیزیمی‌دانید؟ در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این سنگ‌های زینتی آشنا شویم و ببینیم هر کدام چه خصوصیت‌هایی دارند و در چه مواردی استفاده می‌شوند. در ادامه نیز درباره تفاوت این دو سنگ قیمتی، بحث خواهیم کرد.

تفاوت برلیان و الماس  چیست؟ | جواهری عبدالهی

الماس، زیبای چشم‌نواز

الماس خام یا الماس طبیعی از 100 تا 150 مایل زیر سطح زمین به دست می‌آید. این سنگ زینتی، در طول چندین قرن، و میلیاردها سال تشکیل می‌شود. ماده اصلی تشکیل‌دهنده الماس، کربن است که در دما و فشار شدید متبلور می‌شود و در واقع به سخت‌ترین سنگ قیمتی موجود تبدیل می‌شود. این سنگ قیمتی، دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیز بسیاری است. به عنوان مثال بسیار بادوام است، در برابر مواد شیمیایی مختلف مقاوم است و می‌تواند نور را پخش کرده و در آن، شکست ایجاد کند. به همین دلیل است که الماس‌ها بسیار گرانبها هستند و برای اهداف مختلف و از همه مهم‌تر برای ساخت زیورآلات، استفاده می‌شوند.

الماس‌ها به شکل خام و تراش‌نخورده از زمین بیرون می‌آیند. مواد الماس خام ممکن است کیفیت‌های مختلفی داشته باشند. الماس یکی از کمیاب‌ترین سنگ‌ها در جهان است و تنها در ۴ قاره جهان کشف و استخراج شده است. این سنگ زینتی، با ۴ عامل، رنگ، شفافیت، وزن و نوع برش آن قیمت‌گذاری می‌شود.

قیراط واحد اندازه‌گیری وزن یک الماس است. وزن یک قیراط، 100 میلی گرم است. از رنگ برای اندازه‌گیری کیفیت الماس استفاده می‌شود. الماس‌های با بهترین کیفیت، در واقع بی‌رنگ هستند و هیچ رنگ یا سایه‌ای ندارند. برش الماس، یکی از عواملی است که کیفیت الماس را تعریف می‌کند. این مورد یکی از پیچیده‌ترین عناصر کیفیت این سنگ زینتی است زیرا سطح برتر برش، انکسار نور و درخشندگی درون سنگ را مشخص می‌کند.

چرا الماس یک سنگ زینتی بسیار پرطرفدار است؟

الماس محبوب‌ترین ماده در صنعت جواهرسازی است و مردم معمولا پول زیادی را برای جواهرات الماس نشان خرج می‌کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا الماس از بسیاری از سنگ‌های زینتی دیگر محبوب‌تر است. این سنگ زینتی زیبا، درخشندگی بیشتری تولید می‌کند و هیچ سنگ دیگری از این نظر نمی‌تواند با آن برابری کند.

کسانی که این سنگ را دوست دارند، از آن برای حلقه ازدواج و نامزدی استفاده می‌کنند. با این حال، نگین‌های الماسی را می‌توان در انواع جواهرات استفاده کرد. به منظور افزایش زیبایی و درخشش طبیعی، الماس را معمولاً بر روی اکسسوری‌هایی از جنس طلای زرد و سفید یا پلاتین قرار می‌دهند.

برلیان چیست؟

حتما شما هم حلقه‌ها و یا انگشترهای که با استفاده از سنگ‌های قیمتی برلیان، تزئین شده‌اند را دیده‌اید. برلیان در واقع، یک سنگ زینتی جداگانه نیست و یک نوع از برش  است که برای انواع سنگ‌های قیمتی و بیشتر الماس، به شمار می‌رود. در واقع برلیان، در بیشتر موارد، الماسی است که به یک روش ویژه و برای افزایش درخشش و براقیت به نحو خاصی، برش خورده و صیقل پیدا کرده است. این نوع از برش، باعث می‌شود تا سنگ الماس به کار رفته درخشش بیشتر و جلوه بسیار زیباتری داشته باشد.

به همین دلیل است که سال‌ها است که از این سنگ‌های زینتی برای ساخت حلقه‌های نامزدی استفاده می‌شود. از این سنگ زیبا و تاثیرگذار همچنین برای ساخت انگشترها و به خصوص حلقه‌های ازدواج همراه با طلای سفید و یا به عنوان نگین گوشواره استفاده می‌شود. سنگ الماس به عنوان پرطرفدارترین سنگ زینتی، مدل‌های تراش گوناگونی دارد که یکی از بهترین و ارزشمندترین این مدل از تراش‌ها، به برلیان معروف است. در ادامه  با برخی از مهم‌ترین مدل‌های تراش این سنگ زینتی، بیشتر آشنا خواهیم شد. با توجه به این موارد می‌توان گفت که تفاوت برلیان و الماس، این است که برلیان نوعی تراش بر روی سنگ الماس است.

انواع تراش برای الماس

تراش الماس یکی از مهم‌ترین مراحل در ارزش‌گذاری این سنگ قیمتی است. اگر یک سنگ الماس تراشی زیبا و چشم‌نواز داشته باشد، چشمگیرتر خواهد شد و ارزش مادی آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. در سال‌های گذشته، تراش سنگ‌های الماس تنها با استفاده از سنگ‌ها و تیغه‌های الماسی دیگر ممکن بود. امروزه اما از دستگاه‌های صنعتی برای این کار استفاده می‌شود که از لیزر برای برش این سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کنند.

انواع تراش برای الماس | جواهری عبدالهی

علاوه برا این مرحله تراش مرحله بسیار حساسی نیز به حساب می‌آید زیرا ممکن است در اثر اشتباه، سنگ قیمتی ارزش خود را از دست بدهد یا دچار افت کیفیت و ارزش شود. در طی این مراحل، ممکن است تا بیش از 60 درصد حجم سنگ در اثر تراش از بین برود. روش‌های گوناگونی برای تراش الماس وجود دارد که مهم‌ترین و ارزشمندترین آن، تراش برلیان محسوب می‌شود. برخی از روش‌های تراش الماس، عبارت است از:

  • تراش برلیان که زیباترین و ارزشمندترین سنگ‌ها را از الماس ایجاد می‌کند. این روش تراش، بیشتر برای سنگ‌هایی با شکل اولیه گرد انجام می‌شود.
  • تراش رز که بدون صفحه اصلی و تاج و صفحات زیرین تراش داده می‌شود. در این مدل تراش، تنها بر روی سنگ، تراش داده می‌شود.
  • تراش پله‌ای که نوع بسیار ساده‌ای از تراش به شمار می‌رود و تنها در موارات لبه‌ها تراش بر روی سنگ انجام می‌شود. این مدل از تراش، بیشتر برای تراش سنگ‌های قیمتی رنگی به کار می‌رود.
  • تراش مارکیز که نوعی تراش است که شکل سنگ در آن به شکل بادامی است.
  • تراش باگت که در آن سنگ الماس به شکل مستطیلی انجام می‌شود.

تفاوت برلیان و الماس در جواهرسازی چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان جمع‌بندی کرد که الماس یکی از کانی‌های پرطرفدار در سطح جهانی است که از زیر زمین به دست می‌آید. الماس به سنگ تراش نخورده که از معادن کشف می‌شود، گفته می‌شود. در مقابل برلیان نوعی سنگ تراش خورده است که از نتیجه نوعی تراش بر روی سنگ الماس خام به دست می‌آید. تراش برلیان بسیار تخصصی و زیبا است و ارزش‌گذاری الماس را تا حد زیادی بالا می‌برد.

کاربردهای برلیان در صنعت جواهرسازی

از سنگ‌های تراش خورده برلیان به صورت گسترده‌ای در صنایع جواهرسازی استفاده می‌شود. برلیان در لغت به معنی درخشان است و این سنگ‌ها درخشش و زیبایی خاصی به بیشتر جواهرات می‌دهند. حتما شما هم جواهرات ساخته شده از سنگ‌های برلیان را در مغازه‌های جواهرفروشی دیده‌اید. این سنگ‌ها، تلالو و درخشندگی خاصی دارند و جواهرات و انواع اکسسوری‌ها را زیباتر و درخشان‌تر جلوه می‌دهند.

کاربردهای برلیان در صنعت جواهرسازی | جواهری عبدالهی

1.     انگشتر برلیان

یکی از مهم‌ترین کاربردهای برلیان در جواهرات امروزی، استفاده از آن در ساخت انواع حلقه است. برلیان به دلیل درخشش بی‌مانندی که دارد، اولین گزینه برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج و یا برای ابراز عشق به شمار می‌رود. این انگشترها از یک پایه طلایی و یا پلاتینی به همراه یک سنگ برلیان بزرگ و یا کوچک ساخته شده‌اند. استفاده از طلای سفید به همراه یک سنگ برلیان زیبا و ظریف، یک انگشتر بی‌مانند را برای دستان شما می‌سازد. استفاده از طلای زرد هم در این زمینه سلیقه‌ای است و جلوه زیبایی به خصوص به دست افراد با پوست گندمی می‌دهد. برای دیدن مدل‌های زیبای انگشترهای برلیان ما می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. استفاده از برلیان براس ساخت حلقه و انگشتر، زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

2.     گردنبند برلیان

گردنبندهایی که در ساخت آن‌ها از سنگ‌های تراش خورده برلیان استفاده شده است، جلوه بسیار زیبایی دارند. این گردنبندها معمولا وزن زیاد و نیز قیمت بالایی دارند. به دلیل تعداد بیشتر برلیان‌های به کار رفته در ساخت این گردنبندها، این جواهرات اکسسوری‌های لاکچری و گران‌قیمتی نیز محسوب می‌شوند. از این گردنبندهای لوکس، بیشتر در مراسم خاص و مجالس استفاده می‌شود. این گردنبندها در نور شب، تلالو و درخشش فوق‌العاده‌ای دارند و زیبایی خاصی به استایل شما می‌بخشند. برای بازدید از مدل‌ها این گردنبندها، می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

3.     گوشواره برلیان

در گوشواره‌های برلیان معمولا از طلای سفید به همراه تعدادی از نگین‌های برلیان استفاده می‌شود. استفاده از جواهرات برلیان در ساخت گوشواره، نمای زیبا و جذابی به این اکسسوری می‌دهد. برای مشاهده مدل‌های مختلف این گوشواره‌های درخشان می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

نگهداری از جواهرات برلیان

الماس و برلیان یکی از سنگ‌های مقاوم به شمار می‌روند که دوام بالایی دارند اما هر اکسسوری طلایی یا سنگ قیمتی نیاز به نگهداری درست و اصولی دارد. در مرتبه اول، سعی کنید زیورآلات خود را روزانه و تحت هر شرایط محیطی استفاده نکنید و این کار را به مراسم‌ها و اوقات خاص محدود نمایید. این کار باعث می‌شود تا درخشش سنگ و دوام پایه طلایی بیشتر حفظ شود. اکسسوری خود را در کیف مخصوص نگهداری کنید تا از آسیب‌های محیطی دور بماند.

نگهداری از جواهرات برلیان | جواهری عبدالهی

برای تمیز کردن این این زیورآلات هرگز از محلول‌های سفیدکننده و یا مشتقات کلردار استفاده نکنید زیرا طلای موجود در آن، آسیب خواهد دید. با استفاده از آب و کمی مایع ظرفشویی و یک مسواک نرم، اکسوری را به آرامی تمیز کنید. بخش‌های زیرین و داخلی را فراموش نکنید. پس از آبکشی، زیورآلات را با یک دستمال نخی بدون پرز خشک کنید و در محفظه مخصوص قرار دهید.

کلام پایانی

الماس یکی از سنگ‌های پرطرفدار و پرمصرف در صنعت و هنر جواهرسازی است. برلیان در واقع همان الماس است که به نحو زیبایی و برای افزایش درخشش، تراش خورده است. تفاوت برلیان و الماس در واقع همان تراشی است که بر روی این سنگ باارزش، انجام می‌شود. برای مشاهده تمامی زیورآلات برلیان می‌توانید به وب سایت جواهری عبداللهی مراجعه نمایید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه