حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

جواهر چیست؟ انواع جواهر و کاربرد آن

آخرین بروزرسانی : 1402/10/18
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 898نویسنده : دسته بندی : آموزش, معرفی جواهرات

شی های کوچک و زینتی را که قیمت بالایی دارند، جواهر می نامند. جواهرات از قدیمی ترین مصنوعاتی هستند که بشر در طی زندگی خود استفاده کرده است. زیور آلاتی مانند دستبند، گردنبند، انگشتر، گوشواره و هر آنچه که به عنوان شی زینتی و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد، نوعی جواهر به شمار می رود.

شما می توانید جواهرات را به بدن یا لباس خود متصل کرده و استایل زیبایی ایجاد کنید. در حال حاضر در فشن انواع جواهرت جایگاه ویژه ای دارند و با توجه به هر سبک استایلی جواهرات خاصی استفاده می شوند. اگر می خواهید با استایل های مختلف خود مناسب ترین جواهرات را ست کنید، بهتر است در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع جواهرات و کاربرد آن به دست آورید.

آشنایی با جواهرت 

جواهرت اشیاء کوچک و بسیار قیمتی هستند که معمولا در ساخت آن ها از سنگ های قیمتی همچون مروارید، مهره، کهربا، صدف و فلزات گرانبهایی استفاده می کنند. طرح، مدل و ماده تشکیل دهنده جواهر در فرهنگ های مختلف به عنوان نماد خاصی شناخته می شود.

در هر فرهنگی نوع خاصی از جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد، برای مثال اروپاییان از جواهرات بسیار ظریف استفاده می کنند و این در حالی است که مردمان آسیای شرقی به جواهرت حجیمی همچون گوشواره یاقوت کبود بزرگ علاقه بیشتری دارند.

تقریبا برای هر نقطه ای از بدن می توان نوع خاصی جواهر استفاده کرد. ضمن اینکه استفاده از جواهر مختص به جنسیت خاص یا سن خاصی نیست و هر فردی با هر سن و جنسیتی می تواند از انواع جواهر استفاده کند.

 

 

ریشه کلمه جواهر چیست؟

Jewelry کلمه ای است که ریشه فرانسوی دارد و با کلمه jouel در زبان فرانسه و کلمه Jocale در زبان لاتین هم معنی است. نوشتار کلمه جواهر در انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی با یکدیگر تفاوت دارد. در انگلیسی آمریکایی جواهر را به شکل jewelry و در انگلیسی برتانیایی، ایرلندی، آفریقای جنوبی و استرالیایی کلمه جواهر را به صورت jewellery می نویسند؛ اما هر دو نوشتار کلمه جواهر را در انگلیسی کانادایی استفاده می کنند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در زمان های گذشته برای رفع بلا و همچنین جلوگیری از آسیب های شیطان از جواهر استفاده می کردند. در آن زمان ها مردم باور داشتند که جواهر می تواند بی گناهی آن ها را اثبات کند و این تصور در ذهن آن ها وجود داشت که جواهرات قدرت پیشگویی به آن ها می دهد.

در آن زمان ها جواهرات را با توجه به رنگشان دسته بندی می کردند، برای مثال به جواهرت قرمز رنگ یاقوت، به جواهرات سبز رنگ زمرد و به جواهرات آبی رنگ یاقوت کبود می گفتند.

 فلزات در جواهر سازی

برای ساخت جواهر می توان از فلزات مختلفی استفاده کرد، البته فلزاتی که از کیفیت، مقاومت و ارزش بالایی برخوردار باشند در زمینه جواهر سازی استفاده می شوند. در میان تمامی فلزات مورد استفاده در ساخت جواهر، فلزات زیر محبوب تر هستند.

 

 

طلا

طلا یک فلز بسیار قیمتی است و از با ارزش ترین فلزات موجود در دنیا به شمار می رود. معمولا فلز طلا به تنهایی در ساخت انواع جواهر مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ چرا که این فلز خاصیت نرمی و چکش خواری بالایی دارد و برای آنکه استحکام بیشتری پیدا کند آن را با فلزات دیگری ترکیب می کنند.

آلیاژ نامی است که روی طلای ترکیب شده با فلزات دیگری مانند نیکل، نقره، مس و پالادیوم گذاشته اند؛ البته طلای بیست و چهار عیار نوعی طلای خالص بوده و با هیچ فلز دیگری آن را ترکیب نمی کنند.

نقره

نقره از دیگر فلزات نرم و ارزشمند موجود در دنیا است که در ساخت انواع جواهر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نرمی نقره، این فلز را هم مانند طلا با دیگر فلزات ترکیب می کنند تا به میزان استحکام قابل قبولی برسد.

نقره زمانی که مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، اکسید می شود و رنگ آن تغییر پیدا می کند؛ از همین رو نیاز است که مجددا پرداخت شود. البته که عرق کردن هم در سرعت اکسید شدن نقره بی تاثیر نیست.

لازم به ذکر است که طلای سفید به نقره شباهت بسیاری دارد و نباید این دو را با یک دیگر اشتباه بگیرید. کسانی که به درستی می دانند جواهر چیست، اطلاعات کامل و جامعی در مورد تفاوت نقره و طلای سفید دارند. با این حال افرادی که به تازگی به خرید جواهرات علاقه مند شده اند باید بدانند که طلای سفید و نقره در مورد زیر با یکدیگر متفاوت اند:

  • نقره فلزی خالص بوده؛ اما طلای سفید آلیاژ است.
  • در مقابل خراش، طلای سفید مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
  • حکاکی روی طلای سفید به دلیل خاصیت چکش خواری بیشتر آن راحت تر است.
  • طلای سفید نسبت به نقره مقاومت بالاتری در مقابل زنگ زدگی دارد.
  • معمولا برای روکش طلای سفید از فلز رودیوم که خود نوعی فلز با ارزش و محبوب در ساخت جواهرات است، استفاده می کنند. این در حالی است که نقره به هیچ عنوان نیاز به روکش ندارد.
  • خلوص نقره به ۹۹.۹۹ درصد هم می رسد؛ اما طلای سفید نهایتا ۷۵ درصد خلوص داشته باشد.
  • فراوانی طلای سفید به دلیل سخت بودن مراحل تولید آن نسبت به نقره بسیار کمتر است، در کل نقره به شکل طبیعی پیدا می شود.
  • نقره خالص تر از طلای سفید است و همین موضوع هم باعث شده که ته رنگ خاکستری داشته باشد؛ اما ته رنگ طلای سفید به آبکاری آن وابسته بوده و معمولا در نهایت به زرد متمایل می شود.

 

 

انواع سنگ ها در جواهرسازی کدام ها هستند؟

برای ساخت انواع جواهر از سنگ های مختلفی استفاده می کنند که پرکاربردترین و محبوب ترین سنگ هایی که در طول تاریخ بشر برای ساخت جواهر استفاده کرده، شامل موارد زیر می شوند:

الماس:

الماس نوعی کانی بسیار کمیاب است که بدون دخالت بشر طی فشار زیاد و دمای بالای کربن در اعماق زمین به وجود می آید. این سنگ از قیمتی ترین سنگ های جهان است و برای شکل دهی به آن از تراشکاری خاصی استفاده می کنند که آن را برلیان می گویند.

عقیق یمانی:

نوعی سنگ که در ساخت مقبره خدای جهان اموات یعنی اوزیریس بزرگ استفاده شده، عقیق یمانی نام دارد. این سنگ در خانواده سنگ های آتش زنه قرار می گیرد و نوعی سنگ گران قیمت به شمار می رود.

زمرد:

زمرد از دیگر سنگ های بسیار محبوب در ساخت طلا و جواهر است که معمولا در ساخت جواهرات سلطنتی بیشتر دیده می شود. زمرد سنگی سبز رنگ و بسیار زیبا است که آن را در معادن کشورهای آمریکای لاتین استخراج می کنند. هر چقدر که زمرد شفافیت بیشتری داشته باشد، مرغوب تر بوده و قیمت بالاتری دارد. انگشتر زمرد از محبوب ترین جواهرات موجود در بازار به شمار می رود.

یاقوت سرخ:

یاقوت سرخ به دلیل رنگ قرمز روشن خود محبوبیت بسیاری دارد و استفاده از آن در جواهرات نشان از عشق، شجاعت، اشتیاق و احساسات است. یاقوت سرخ در طی تاریخ بشریت همواره به عنوان پادشاه جواهرات شناخته شده و از باارزش ترین سنگ های دنیا به شمار می رود. در طب سنتی معتقدند استفاده از یاقوت سرخ به بهبود بینایی و گردش خون منجر می شود.

یاقوت کبود:

یاقوت کبود یا SAPPHIRE که در زبان یونانی به آبی معنا می شود، از گرانبهاترین سنگ های موجود در جهان است و طب سنتی آن را برای افزایش تمرکز و آرامش مفید می داند. این سنگ رنگ فوق العاده زیبا، درخشش، میزان سختی و دوام زیادی داشته و معمولا به وفور در ساخت انواع جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.

فیروزه:

از محبوب ترین سنگ ها که معمولا هم در جواهرات مختص به آقایان و هم در جواهرات مختص به خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به فیروزه اشاره کرد. سنگ فیروزه از قدیمی ترین سنگ ها در طول تاریخ بشریت به شمار می رود که نمونه ای با کیفیت از آن را می توان از معادن موجود در نیشابور به دست آورد. نمونه فیروزه ای که در نیشابور یافت می شود ابواسحاقی نام دارد و در ساخت انگشتر به فور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 فرق گوهر با جواهر چیست؟

گوهر به سنگ های قیمتی گفته می شود که از سه ویژگی زیبایی، مقاومت بالا در برابر نور و مواد شیمیایی و کمیابی برخوردار باشند. سنگ هایی که در بالا نام بردیم، همگی گوهرهایی با ارزش هستند که آن ها را در ساخت قطعه های زینتی مورد استفاده قرار می دهند. در واقع این قطعه های زینتی که از ترکیب گوهر و فلزات گرانبها ساخته می شوند، جواهر نام دارند.

فرق طلا با جواهر چیست؟

همانطور که دریافتید، جواهر به زیورآلات و اکسسوری های گفته می شود که آن ها را از ترکیب سنگ های قیمتی و فلزات ارزشمند مانند طلا می سازند. به عبارت دیگر طلا قالب کلی جواهر است و تفاوت آن با طلاسازی در این است که از سنگ های قیمتی در ساخت آن استفاده می شود. در واقع در جواهر سازی، مخراج کاری صورت می گیرد؛ این در حالی است که در طلا سازی چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

جمع بندی

در مطالب فوق شما دریافتید که جواهر چیست و با کاربرد و انواع آن آشنا شدید، حال اگر برای خرید این اشیاء قیمتی و گرانبها مشتاق هستید به شما پیشنهاد می دهیم که به بخش خرید وب سایت جواهری عبدالهی مراجعه نمایید و بهترین و باکیفیت ترین جواهرات را از ما خریداری نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه