حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

حساسیت به طلا و درمان آن + روش‌های جلوگیری

آخرین بروزرسانی : 1402/11/03
زمان مطالعه : 5 دقیقهتعداد بازدید : 285نویسنده : دسته بندی : آموزش

بعضی افراد به دلایل مختلف نسبت به مواد غذایی یا عطر و حتی طلا حساسیت دارند و دچار مشکلاتی مثل خشکی و خارش پوست یا عطسه می شوند. یک دید کلی و عمومی در مورد حساسیت به طلا وجود دارد و آن استفاده از فلزهای تقلبی یا بدلی در زیورآلات است؛ ولی بنا به دلایلی این دیدگاه نمی تواند درست باشد.
چرا که این نکته که بدلیجات احتمال حساسیت بیشتری دارند می تواند صحیح باشد؛ اما باید توجه کرد که طلا و سایر مصنوعات آن نیز می توانند آلرژی زا باشند و فرد نسبت به آن‌ها نشانه های حساسیت را بروز دهد. اگر می خواهید علت دقیق حساسیت به طلا و راه های درمان آن را بدانید مطالعه این مقاله مفید را از دست ندهید.

 

 

دلایل ایجاد حساسیت به طلا

طلای خالص 24 عیار از جمله فلزات بسیار نرم است و استفاده از آن به تنهایی برای ساخت زیورآلات مناسب نیست؛ زیرا به علت نرمی زیاد به راحتی با کمترین ضربه دچار فرورفتگی می شود و طلای ساخته شده از استحکام بالایی برخوردار نخواهد بود. برای افزایش استقامت طلا و حفظ شکل و قالب زیورآلات در ساخت جواهرات مختلف در ترکیب طلا از سایر فلزات مثل مس، نقره و نیکل نیز استفاده می شود. به عنوان مثال برای ساخت انگشتر طلا سفید، ترکیب طلا و فلز نیکل به کار می رود. بعضی از این فلزات که با طلا ترکیب می شوند می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند؛ ولی بعضی افراد به خود طلا نیز حساسیت دارند.
با توجه به این موضوع می توان گفت کم بودن درصد طلا در زیورآلات و استفاده از فلزات حساسیت زا مثل نیکل در ساخت گردنبند یا گوشواره و یا دستبند و انگشتر موجب بروز آلرژی در افراد می شود. همچنین در بیشتر جواهرات برای درخشندگی طلا و سیاه نشدن آن یک لایه رودیومی روی طلا کشیده می شود. از آنجا که طلا فلزی نجیب است با هوا واکنشی ندارد؛ ولی سایر فلزات به کار رفته در ساخت طلا می توانند با رطوبت، اکسیژن هوا و رطوبت واکنش شیمیایی دهند که در نهایت باعث سیاه شدن طلا خواهد شد. این واکنش و سایر فلزاتی که در ترکیب طلا استفاده شده اند می توانند در افراد آلرژی و حساسیت پوستی ایجاد کنند.
به ندرت افراد به طلا حساسیت دارند و در صورتی که فردی نسبت به طلا آلرژی داشته باشد می تواند از روش های مختلفی برای پیشگیری یا درمان حساسیت به طلا استفاده کند؛ بنابراین شما می توانید بهترین و مرغوب ترین طلاها استفاده نمایید و از داشتن زیبایی خیره کننده آن‌ها احساس لذت کنید. در جواهری عبدالهی می توانید متنوع ترین و جدیدترین و عین حال زیباترین جواهرات زنانه و مردانه را ببینید و خریداری کنید.

 

 

علائم حساسیت به طلا

بدن در صورت حساسیت به طلا علائم و نشانه هایی را بروز می دهد؛ این علائم بعد از استفاده از طلا طی 2 تا 3 روز به وجود می آیند. مهم ترین علائم حساسیت به زیورآلات به شرح زیر است که می تواند خفیف تا شدید باشند.
⦁ ورم و پوسته پوسته شدن قسمتی از بدن که طلا استفاده شده است.
⦁ ایجاد نقاط تاریک یا لک روی انگشتی که انگشتر هست یا روی مچ و ساعد دست که دستبند قرار دارد.
⦁ خارش پوست در نزدیکی و تماس با طلا و جواهرات
⦁ التهاب و تاول زدن پوست در تماس با طلا که عموما به صورت تاول های کوچک است.
⦁ قرمز شدن پوست دست، گردن یا گوش در تماس با طلا
⦁ گِز گِز کردن پوست در قسمتی از بدن که طلا استفاده شده است.
⦁ ایجاد جوش ‌های ریز یا به ‌اصطلاح دون دون شدن روی پوست
⦁ خشکی شدید و ترک – ترک شدن پوست در تماس با طلا

 

 

نکات مهم برای جلوگیری از آلرژی به طلا

برخی افراد به طلا و فلزات به کار رفته در ترکیب طلا آلرژی دارند این افراد برای پیشگیری از حساسیت به طلا باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهند.
⦁ خشک کردن کامل پوست قبل از استفاده از طلا و جواهرات برای جلوگیری از واکنش فلزات موجود در طلا با آب روی پوست
⦁ برای ایجاد حساسیت کمتر به طلا بهتر است از طلای با خلوص و عیار 18 تا 24 که فلزات ناخالص کمتری دارد استفاده شود.
⦁ عدم استفاده از طلای سفید برای پیشگیری از حساسیت به طلا؛ زیرا بیشتر حساسیت ها به نیکل به وجود می آید و این فلز به مقدار زیاد در جواهرات طلا سفید به کار رفته است. همچنین هنگام خرید بدلیجات نیز باید دقت کرد که در ترکیب آن‌ها از فلز نیکل استفاده نشده باشد.
⦁ استفاده از جواهرات استیل یا تیتانیوم برای جلوگیری از آلرژی به طلا
⦁ نیکل یک فلز حساسیت زا است و برای استحکام بخشی در لوازم مورد استفاده روزمره نیز به کار می رود؛ بنابراین اگر به این فلز حساسیت دارید باید در خرید وسایلی مثل عینک، کلید و سوئیچ دقت کنید. برای مثال از ساعت هایی با بند چرم، پلاستیک یا پارچه به جای ساعت های با بند فلزی استفاده نمایید.
اگر تمایلی به استفاده از طلا ندارید یا نسبت به طلا حساسیت بالایی دارید می توانید از جواهرات مروارید استفاده کنید. بهترین سرویس جواهر و نیم ست های مروارید و الماس در سایت جواهرات عبدالهی قابل مشاهده و سفارش هستند.

 

آلیاژهای فلزات گرانبها بدون نیکل و غیر حساسیت زا

پلاتین یکی از فلزات گرانبها است که بدون نگرانی از آلرژی زا بودن می توان از آن استفاده کرد. این فلزت حتی از طلا ارزش بیشتری دارد؛ با خرید طلا و جواهراتی که در ساخت آن‌ها به جای نیکل از پلاتین استفاده شده است می تواند مشکل حساسیت به طلا را از بین ببرد. البته قیمت پلاتین از طلای زرد بالاتر است و در صورتی که بودجه کافی برای خرید جواهرات ساخته شده با این فلز را ندارید می توانید از زیورآلات دیگری مثل نقره استرلینگ یا استیل ضدزنگ استفاده کنید. برای افرادی که به طلا و نیکل آلرژی دارند خرید جواهرات دارای تیتانیوم گزینه مناسب دیگری است؛ این فلز دوام بالا و وزن کمی دارد و انتخاب خوبی برای استفاده زیورآلات روزمره می باشد.

 

 

 

راهکارهای درمان خانگی حساسیت به طلا

۱. استفاده از دارو برای درمان حساسیت به طلا

برای درمان واکنش حساسیت زا به طلا استفاده از کرم کورتیکواستروئید موضعی بهترین روش است؛ خرید این کرم بدون نسخه امکان پذیر می باشد. همچنین استفاده از کمپرس خنک و مرطوب نگه داشتن پوست برای کاهش خارش پوست مفید است؛ ولی در صورت حساسیت بسیار بالا باید پزشک متخصص مراجعه کرد.
روش های دارویی دیگر برای درمان آلرژی ناشی از طلا روی پوست مصرف قرص، شربت و آمپول ضد حساسیت است؛ البته استفاده از این موارد باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

۲. درمان آلرژی به طلا و جواهرات با لاک بی رنگ

برای کاهش حساسیت پوستی به طلا و از بین رفتن تماس پوست با طلا می توانید با استفاده از لاک بی رنگ قسمت های داخلی طلای مورد نظر خود را بپوشانید.

۳. آبکاری طلا بهترین راهکار درمان حساسیت به طلا

طلا و جواهرات با گذشت زمان دچار ساییدگی و خط و خش می شوند که باعث ایجاد تماس مستقیم فلزات به کاررفته در طلا مثل نیکل و مس با پوست شده و در نهایت حساسیت پوستی مثل خارش و سوزش پوست به وجود می آید.
برای جلوگیری از این مشکل بهترین روش آبکاری طلا است؛ برای مثال به منظور پیشگیری از آسیب به پوست و افزایش زرق و برق طلا می توان طلا و جواهرات با عیار زیر 14 را با طلای خالص 24 عیار آبکاری کرد.
یک راهکار آبکاری طلا و جواهرات سفید با فلز رودیم یا پلاتین است؛ این فلزات نسبت به نیکل حساسیت کمتری ایجاد می کنند. البته این کار می تواند هزینه گرانی داشته باشد؛ بنابراین برای کاهش هزینه استفاده از سایر راهکارها توصیه می شود.

 

 

 

۴. استفاده از کرم مرطوب کننده برای درمان آلرژی به جواهرات

یکی از روش های درمان خانگی حساسیت به طلا که هزینه زیادی ندارد استفاده از کرم مرطوب کننده است. برای از بین بردن تماس طلا با پوست باید قسمتی از پوست که مستقیم با طلا در تماس است را با کرم مرطوب کننده کاملا بپوشانید.

۵. درمان حساسیت به جواهرات با روش درست نگهداری طلا

عوامل اصلی که باعث خوردگی طلا و ایجاد حساسیت پوستی می کنند شامل هوا، آب شستشو، مواد شوینده و تعریق بدن هستند. بنابراین برای کاهش حساسیت به طلا باید در کارهای روزمره مراقب بود این موارد با طلا تماس پیدا نکنند. برای مثال هنگام ورزش یا استحمام بهتر است زیورآلات و طلاهای خود را در بیاورید.

نتیجه گیری

بهترین راهکار برای کاهش حساسیت به طلا عدم تماس جواهرات حاوی نیکل با پوست است. خرید طلای با عیار بالا یا عدم استفاده از طلا سفید می تواند مشکل آلرژی به جواهرات را حل نماید. برای این منظور می توانید به کیفیت و عیار بالای طلا و جواهرات عبدالهی اطمینان نمایید و مدل های دلخواه خود را از سایت این مجموعه سفارش دهید.

دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه