حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

خواص منحصر به فرد الماس

آخرین بروزرسانی : 1403/03/07
خواص منحصر بفرد سنگ الماس | جواهی عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 1351نویسنده : دسته بندی : آموزش

همه ما می‌دانیم که الماس یکی از سخت‌ترین مواد طبیعی موجود در دنیا است و ارزش مادی و معنوی بالایی دارد. اما کمتر کسی از خواص منحصر به فرد الماس و ویژگی‌های آن اطلاع دارد. هدف ما از تهیه این مقاله نیز ارائه اطلاعاتی به شما عزیزان برای آشنایی با الماس، ویژگی‌ها و کاربرد سنگ الماس است. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید.

آشنایی با الماس، هر آنچه باید درباره الماس بدانید!

الماس نوعی سنگ سخت و طبیعی است که به‌صورت کریستال‌های شفاف در طبیعت یافت می‌شود. این سنگ که ازنظر مادی ارزش بسیار بالایی دارد به خاطر اینکه در شرایط فشار بسیار بالا و تحت حرارت زیاد تشکیل می‌شود، جزو کانی‌های ارزشمند موجود در زمین محسوب می‌شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که بلورهای الماس از میلیون‌ها سال پیش در اعماق زمین تشکیل شده‌اند و چهار قاره در دنیا وجود دارد که دارای معادن عظیمی از الماس هستند. آفریقا اولین و شناخته‌شده‌ترین کشوری است که دارای معادن الماس بسیار مهمی است. در کشورهایی مانند روسیه، هند، ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و استرالیا نیز معادن دیگری وجود دارند که ازآنجا سنگ‌های الماس استخراج می‌شوند.

ویژگی‌ها و خواص سنگ الماس چیست؟

برای آشنایی با خواص سنگ الماس باید ابتدا بدانید که این سنگ شگفت‌انگیز چه ویژگی‌هایی دارد. ازجمله ویژگی‌هایی که موجب برتری الماس نسبت به سایر سنگ‌ها می‌شود، می‌توان موارد زیر را برشمرد.

  • سختی آن بیش‌ازحد انتظار است.
  • در بین جامدات بالاترین حد رسانایی گرما را دارد.
  • قابلیت انتقال طیف نوری فرابنفش و فروسرخ را دارد.
  • در برابر تابش‌های نوترونی مقاومت بالایی دارد.
  • بازتاب نور توسط سنگ الماس در بالاترین سطح ممکن است.
  • الماس خالص فقط با اکسیژن خالص می‌سوزد.

 

خواص منحصر بفرد سنگ الماس | جواهی عبدالهی

 

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، بهتر است حالا درباره خواص سنگ الماس صحبت کنیم. اگرچه جذابیت‌های ظاهری، درخشش نور و برش‌های ظریف و سحرانگیز سنگ‌های الماس فرصت فکر کردن به خواص و ویژگی‌های آن را نمی‌دهد و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. اما بد نیست درباره خواص متعدد سنگ الماس هم اطلاعاتی داشته باشید.

خواص معنوی سنگ الماس

  • سنگ الماس باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.
  • همراه داشتن این سنگ، ثروت، خوشبختی و احساس جذابیت می‌آورد.
  • سنگ الماس موجب برقراری صلح و دور کردن احساسات منفی و شیطانی می‌شود.
  • الماس، ذوق و خلاقیت را در شما زنده می‌کند و باعث دفع بدخلقی، اضطراب و عصبانیت می‌شود.
  • این سنگ باعث درخشندگی چهره، تقویت افکار سخاوتمندانه و حس غرور می‌شود.

البته می‌شد حدس زد که این همه حس خوب با داشتن سنگ الماس قطعاً طبیعی است. گفته می‌شود افرادی که از جواهرات الماس استفاده می‌کنند، می‌توانند انرژی سیاره زهره را به خود جلب کنند و همیشه با تکیه‌بر قدرت الهی بر مشکلات خود پیروز شوند.

خواص جسمی  الماس

سنگ الماس علاوه بر ویژگی‌ها و خواص معنوی، دارای مزایایی برای جسم است که عبارت‌اند از:

  • لایه‌برداری قوی پوست و افزایش سوخت‌وساز با استفاده از گرده الماس
  • افزایش گردش خون در سطح پوست
  • مانع ایجاد چین‌وچروک‌های پوستی می‌شود.
  • درمان جوش‌های سرسیاه و سرسفید
  • تقویت حافظه
  • افزایش کلاژن سازی و ایجاد پوست محکم و شاداب
  • کنترل چربی پوست و درمان آکنه

معرفی انواع سنگ الماس

در حال حاضر علاوه بر الماس‌های طبیعی که از معادن الماس استخراج می‌شوند، نمونه‌هایی هم به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید می‌گردند. بنابراین مهم است که بدانید انواع الماس کدم‌اند و چگونه می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. انواع الماس عبارت‌اند از:

 

خواص منحصر بفرد سنگ الماس | جواهی عبدالهی

 

الماس طبیعی

همان الماس‌های گران‌بها و ارزشمندی که همه‌جا صحبتشان است، الماس‌های طبیعی هستند. میلیون‌ها سال طول کشیده تا این الماس‌ها در دل سنگ‌ها تشکیل شوند و برای استفاده در صنعت جواهرسازی از دل زمین با رنج و مشقت بسیار استخراج ‌شوند. تشخیص این سنگ‌ها نیز به عهده کارشناسان و جواهرشناسانی است که با ابزارهای مختلف می‌توانند آن‌ها را شناسایی کنند.

الماس سنتزی

الماس‌های سنتزی نیز جزو الماس‌های طبیعی هستند که به خاطر داشتن سفتی و سختی به‌عنوان ابزار برش در ماشین‌کاری و صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 شبه الماس

در حال حاضر سنگ‌هایی شبیه الماس ساخته می‌شوند که فقط درزمینهٔ نوری کاربردهایی دارند.

الماس cvd

این‌گونه الماس‌ها همان الماس‌های مصنوعی هستند که در صنعت کاربرد دارند. این الماس‌های مصنوعی در بعضی از کشورها برای در صنعت جواهرسازی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما به دلیل اینکه تشخیص آن‌ها از الماس‌های طبیعی بسیار دشوار است، افراد طبیعی نمی‌توانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند و حتماً باید از افراد کارشناس و با تجربه کمک بگیرند تا با استفاده از ابزارهای مخصوص، اصل بودن سنگ الماس را تائید کنند.

کاربرد سنگ الماس

اگر فکر می‌کنید الماس فقط در جواهرسازی آن‌هم برای ساخت انگشتر جواهر، دستبند جواهر، گوشواره یا سرویس جواهر مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید بگوییم که اصلاً این‌طور نیست. زیرا الماس‌هایی با درصدهای متفاوت وجود دارند که هر یک در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارند. بد نیست بدانید که فقط ۲۵% از این همه الماس استخراج شده از معادن طبیعی در جواهرسازی مورداستفاده قرار می‌گیرند و درصد عمده‌ای از آن در صنعت استفاده می‌شود. ازجمله کاربردهای سنگ الماس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده برای ساخت پنجره فضاپیما
  • استفاده از الماس در ساخت تجهیزات پزشکی، تیغ جراحی و تجهیزات دندانپزشکی
  • ساخت دستگاه‌های برش صنعتی با الماس
  • قابل استفاده برای ساخت قطعات موتور جت برای تحمل فشار بالا
  • استفاده در مته‌های حفاری برای استخراج نفت و گاز

 

خواص منحصر بفرد سنگ الماس | جواهی عبدالهی

 

نحوه تشخیص الماس اصل

خواص منحصر به فرد الماس فقط در الماس‌های طبیعی یافت می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید از این خواص بی‌نظیر بهره‌مند شوید، بهتر است حتماً الماس‌های طبیعی را برای خرید انتخاب کنید. اما چطور می‌توان الماس اصل را از الماس تقلبی تشخیص داد. چندین راه مختلف برای تشخیص الماس بدل و اصل وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها مشکل را برطرف کرد. اما متأسفانه الماس‌های مصنوعی که در آزمایشگاه تولید می‌شوند به خاطر اینکه ساختاری کاملاً مشابه الماس‌های واقعی دارند، اصلاً قابل تشخیص نیستند و فقط قیمت آن‌ها نسبت به الماس‌های طبیعی پایین‌تر است. حتی ازلحاظ شیمیایی و ترکیبات موجود در الماس نیز آن‌ها با یکدیگر شباهت زیادی دارند. اما ازآنجاکه الماس‌های واقعی بسیار پایدار و با دوام هستند و درجه سختی نزدیک به ۱۰ در مقیاس موس دارند، همیشه محبوب‌تر هستند.

  • برای تشخیص این دو نمونه از یکدیگر حتماً باید گواهینامه‌های معتبر و شناسنامه الماس را ببینید که توسط افراد کارشناس و مراجع ذی‌صلاح صادر می‌شوند.
  • معمولاً جواهرفروش‌ها از ذره‌بین‌هایی خاص به نام لوپ برای تشخیص الماس استفاده می‌کنند.
  • بعضی از افراد هم معتقدند که با آزمون مه می‌توان الماس واقعی را تشخیص داد. به این صورت سنگ الماس را در معرض بخار دهان قرار می‌دهند و پس از گذشت ۴ تا ۶ ثانیه از دمیدن دست برمی‌دارند. درصورتی‌که پس از بین رفتن بخار دهان، ظاهر الماس شفاف و درخشان مانند گذشته شود، این نشان می‌دهد که الماس واقعی است. اما اگر سطح الماس کمی کدر و تار بماند، نشان می‌دهد که الماس تقلبی بوده است.
  • امکان تشخیص الماس واقعی از تقلبی با استفاده از آزمایش انعکاس نور هم وجود دارد. الماس‌های اصل مانند یک منشور نور سفید را به ترکیب‌های متعددی مانند رنگ‌های رنگین‌کمان تبدیل می‌کنند. درصورتی‌که سنگ‌های الماس تقلبی فقط نور سفید را منعکس می‌کنند.
  • الماس‌های اصلی داخل آب فرو می‌روند. اما الماس‌های تقلبی روی سطح آب شناور می‌مانند. این هم یک روش دیگر آزمایش برای تشخیص الماس‌های واقعی است.

نکات مهم برای انتخاب و خرید الماس

درصورتی‌که قصد خرید الماس یا جواهر الماس را دارید، باید به این نکته توجه کنید که انتخاب یک فروشگاه معتبر اهمیت زیادی دارد. زیرا در این صورت شما خیالتان راحت است که الماس‌های باکیفیت و اصل را خریداری می‌کنید که همگی دارای شناسنامه هستند. درست است که تشخیص الماس اصل از تقلبی کار درستی راحتی نیست، اما اگر فروشگاه معتبری را انتخاب کنید، نگرانی بابت این قضیه نخواهید داشت. البته موارد دیگری هم هستند که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه شود. این موارد شامل وزن، کیفیت رنگ و وضوح الماس می‌شود که در این قسمت قصد داریم درباره همه آن‌ها صحبت کنیم.

 

خواص منحصر بفرد سنگ الماس | جواهی عبدالهی

 

کیفیت الماس

کیفیت الماس به ۴ فاکتور اساسی بستگی دارد. بنابراین زمانی که الماس این چهار کیفیت را داشته باشد به‌اصطلاح به آن الماس 4C گفته می‌شود. حرف C انگلیسی ابتدای کلماتی چون Cut،Color، Carat  و Clarity است و معنای آن‌ها برش، رنگ، قیراط و شفافیت است.

رنگ الماس

الماس‌ها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند و نمونه‌های شفاف و بی‌رنگ آن‌ها نسبت به نمونه‌های رنگی قیمت پایین‌تری دارند. زیرا این نمونه‌ها بیشتر در طبیعت موجود هستند و به خاطر شفافیتی که دارند موردتوجه قرار می‌گیرند. اما الماس‌هایی با رنگ صورتی، آبی، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و خاکستری هم در طبیعت موجود هستند که قیمت‌های بسیار بالاتری از نمونه‌های بی‌رنگ دارند.

شفافیت الماس

وضوح و شفافیت الماس زمانی تائید می‌شود که هیچ‌گونه ضایعه، شکستگی یا ناخالصی در سطح الماس وجود نداشته باشد. همین نشان می‌دهد که سنگ الماس استحکام بیشتری دارد و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

قیراط الماس

معیار اندازه‌گیری الماس قیراط است. بنابراین اگر به فکر خرید الماس‌های ارزان‌قیمت هستید، باید الماسی را انتخاب کنید که قیراط کمتری دارد.

کلام پایانی

با مراجعه به فروشگاه جواهری عبداللهی می‌توانید انواع جواهرات الماس باکیفیت را به همراه شناسنامه خریداری نمایید. جواهرات موجود در فروشگاه عبدالهی همگی اصل بوده و دارای طرح‌های بسیار منحصر به فرد و خاصی هستند. درصورتی‌که قصد خرید انواع جواهر الماس، انگشتر، گوشواره، دستبند یا سرویس جواهر الماس را دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت، استعلام قیمت و موجودی بگیرید. درصورتی‌که شما برای خرید جدی باشید، باید به‌صورت حضوری به شعب مختلف این فروشگاه در شهر تهران مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه