حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

راه تشخیص جواهر اصل و باکیفیت

آخرین بروزرسانی : 1402/07/27
راه تشخیص جواهر اصل و باکیفیت | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 206نویسنده : دسته بندی : آموزش

این روزها که افراد کلاه‌بردار و سودجو در هر زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، دور از تصور نیست که جواهرات تقلبی را به‌جای انواع اصل آن‌ها به مشتریان غالب کنند. به همین خاطر علاوه بر انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید طلا و جواهر، بهتر است روش‌های شناسایی و تشخیص جواهر اصل و باکیفیت را هم بشناسید. به این صورت هنگام خرید اطلاعات کافی در این زمینه دارید و به‌دقت کیفیت و ساخت جواهرات را بررسی می‌کنید تا خدای‌نکرده گرفتار دام افراد سودجو نشوید.

در سال‌های اخیر تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است و امکان ساخت انواع جواهرات تقلبی با استفاده از ابزارهای مدرن فراهم‌شده است. حتی بسیاری از اکسسوری‌هایی که با نام طلا به فروش می‌رسند تنها روکش طلا دارند و تشخیص آن‌هم بسیار سخت است. پس اولین توصیه‌ای که برای تشخیص جواهر اصل و باکیفیت به شما می‌کنیم، این است که یک فروشگاه معتبر مانند جواهری عبداللهی را برای خرید جواهرات انتخاب کنید تا خیالتان بابت هرگونه مشکلی راحت باشد. در مراحل بعدی با استفاده از ترفندها و راهکارهایی که به شما معرفی می‌کنیم، می‌توانید جواهر اصل را از بدل تشخیص دهید.

 

راه تشخیص جواهر اصل و باکیفیت | جواهری عبدالهی

 

تا حد امکان به‌صورت حضوری خرید کنید

برای جلوگیری از خرید طلا و جواهرات تقلبی تا می‌توانید از خریدهای آنلاین پرهیز کنید. چراکه در افراد کلاه‌بردار با تأسیس فروشگاه‌های غیرواقعی، اقدام به فروش جواهرات تقلبی می‌کنند و سر افراد کلاه می‌گذارند. اگر قصد خرید آنلاین هم دارید از طریق فروشگاه‌های معتبر که آن‌ها را می‌شناسید، اقدام کنید. چراکه اگر وقتی فروشنده قابل‌اعتماد باشد، شما دیگر نگران خرید کالاهای تقلبی نخواهید بود و حتی به‌صورت آنلاین هم با خیال آسود جواهرات و طلاها را انتخاب می‌کنید.

طلاهای اصل کیفیت ساخت بالایی دارند

اگر قصد خرید انواع گردنبند جواهر، دستبند طلا و سایر اکسسوری‌های دیگر را دارید، حتماً به کیفیت ساخت آن توجه کنید. طلاهایی که کیفیت ساخت بالایی داشته باشند، دوام و استحکام داشته باشند و قفل‌های محکم و سالم داشته باشند، جزو طلاهای اصل هستند. قفل دستبندها و گردنبندها باید به‌راحتی باز و به‌راحتی هم بسته شوند. اگر طلا بی‌کیفیت باشد، به‌مرورزمان درخشندگی خود را از دست می‌دهد، تیره می‌شود و حتی ممکن است قفل آن خیلی زود خراب شود. طلاهایی که از مواد بی‌کیفیت و فلزات دیگری به‌جز طلا ساخته‌شده باشند، تقلبی محسوب می‌شوند و پس از گذشت مدت کوتاهی رنگ خود را از دست می‌دهند. حتی ممکن است رنگ پوست شما را سبز کنند. از این طریق هم می‌توانید متوجه شوید که این طلاها تقلبی هستند و عیار کمی دارند.

طلای اصل دارای علامت است

طلاهایی که اصل باشند یک سری اعداد و کدهایی دارند. حتی بعضی از آن‌ها دارای علامت استاندارد هستند. هر یک از اعداد و ارقام نشان‌دهنده اطلاعات خاصی هستند. برای مثال طلاهای ۱۸ عیار دارای علامت ۷۵۰ هستند؛ یعنی ۷۵ درصد از مواد تشکیل‌دهنده آن از طلا است و درصد باقیمانده از سایر فلزات است. البته حک کردن این علامت‌ها هم برای افراد کلاه‌بردار هیچ کاری ندارد. پس هنوز راه سختی برای تشخیص جواهر اصل و باکیفیت از نمونه‌های تقلبی پیش رو دارید.

 

طلای اصل دارای علامت است | جواهری عبدالهی

 

از آهنربا استفاده کنید

طلاها و جواهراتی که جذب آهنربا شوند، قطع به‌یقین تقلبی هستند. فلزاتی مانند نقره و طلا که ارزشمند هستند، نگیر هستند، یعنی توسط آهنربا جذب نمی‌شوند. پس اگر طلایی که خریده‌اید به‌راحتی به آهنربا می‌چسبد، مطمئن باشید که جزو نمونه‌های تقلبی است. البته گاهی اوقات از یک‌لایه بسیار قوی برای آبکاری طلاهای تقلبی استفاده می‌شود که می‌تواند استفاده از این راهکار را هم بی‌تأثیر کند و نتوانید با آهنربا تشخیص دهید که طلا تقلبی است یا اصلی!

استفاده از اسید مخصوص طلا

یک راه قطعی که می‌توانید با استفاده از آن تشخیص دهید که طلای شما اصل و باکیفیت است یا تقلبی، آزمایش کردن آن با اسید مخصوص طلا و جواهرات است. برای انجام این کار ابتدا باید نکات ایمنی را رعایت کنید. حتماً از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید و ماسک بزنید. سپس به ترتیبی که در ادامه مشاهده می‌کنید، آزمایش طلا را انجام دهید.

  • ابتدا طلا را روی یک سنگ بکشید. به این صورت یک رد یا خط روی سنگ باقی می‌ماند که رنگ آن طلایی است.
  • حالا باید یک قطره اسید روی رد طلا بریزید. سه نتیجه ممکن است برای شما به دست بیاید.
  • اگر رنگ طلا قهوه‌ای شود، یعنی تقلبی است.
  • اگر رنگ آن تبدیل به سبز شود، نشان می‌دهد که طلای با عیار پایین است.
  • اگر رنگ طلایی آن هیچ‌گونه تغییری نکرد، نشان می‌دهد که طلا اصل و واقعی است و هیچ‌گونه ناخالصی ندارد.

شناسنامه جواهر را ببینید

اگر از فروشگاه‌ها و گالری‌های معتبر اقدام به خرید طلا و جواهرات اصل کنید، هیچ‌وقت دچار این مشکلات نمی‌شوید. چراکه این جواهر فروشی‌ها معمولاً لوگو و نام خودشان را دارند و تمام جواهراتی که عرضه می‌کنند، دارای شناسنامه و فاکتور است. وقتی‌که طلا و جواهر خریداری‌شده دارای فاکتور باشد، نشان می‌دهد که این طلا سند دارد و دارای سربرگی با نام فروشگاه، لوگو، اطلاعاتی درباره مالیات بر ارزش‌افزوده، نرخ متعلقات طلا، اجرت ساخت … غیره است.

همین نشان می‌دهد که طلا شناسنامه دارد. جواهراتی مانند الماس و برلیان هم دارای شناسنامه‌های مخصوص و فاکتور خرید هستند. به این صورت شما می‌توانید با خیال راحت، مطمئن باشید که نمونه‌های اصلی و باکیفیت را خریداری می‌کنید.

برای تشخیص جواهر اصل از افراد متخصص کمک بگیرید

خرید سنگ‌های قیمتی و جواهراتی مانند الماس، برلیان، مروارید و یاقوت نسبت به خرید طلا دشوارتر است. چراکه نمونه‌های تقلبی بسیاری از سنگ‌ها در آزمایشگاه ساخته می‌شوند که ازلحاظ ظاهری شباهت زیادی به سنگ‌های اصل و گران‌قیمت دارند.

اگرچه ظاهر بسیاری از این سنگ‌های مصنوعی دارای نشانه‌هایی است و افراد حرفه‌ای از روی ظاهر آن‌ها هم می‌توانند تشخیص دهند که این جواهرات تقلبی هستند، اما هرکسی قدرت تشخیص تقلبی بودن این سنگ‌ها را ندارد. اگر شما اقدام به خرید جواهرهایی کنید که تقلبی هستند؛ هزینه‌های گزافی را از دست خواهید داد. پس بهتر است اگر قصد خرید انگشتر جواهر یا سایر جواهرات دیگر را دارید، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید.

  • سنگ‌های طبیعی که بسیار گران‌قیمت هستند، از دل طبیعت استخراج می‌شوند و ممکن است شکاف داشته باشند، روی آن‌ها خط و خش وجود داشته باشد، اما برای اینکه روی طلا کار شوند باید به‌اندازه کافی صیقل داده شوند تا درخشش و شفافیت موردنظر را پیدا کنند.
  • سنگ‌های مصنوعی ظاهر یکدست، بدون خط خش و خالصی دارند. چون در آزمایشگاه تولیدشده‌اند؛ بنابراین ظاهر آن‌ها نشان می‌دهد که تقلبی هستند.
  • نکته دیگری که درباره سنگ‌های قیمتی وجود دارد این است که درخشش طبیعی سنگ‌های قیمتی به خاطر برش و تراش بیشتر نشان داده می‌شود و بسیار خیره‌کننده هستند، اما درخشش بیش‌ازاندازه می‌تواند نشان‌دهنده تقلبی بودن سنگ جواهر باشد.

 

تشخیص جواهر اصل | جواهری عبدالهی

 

وزن سنگ‌های جواهر اصل سبک‌تر است

با وزن کردن سنگ‌های جواهر هم می‌توانید تشخیص دهید که تقلبی هستند یا اصل، سنگ‌های اصلی و طبیعی وزن سبک‌تری نسبت به نمونه‌های تقلبی و آزمایشگاهی دارند.

سنگ‌های اصلی دارای لبه‌های تیز هستند

سنگ‌های قیمتی مانند الماس، هنگام برش توسط اساتید ماهر برش داده می‌شوند و تراش می‌خورند. به همین خاطر لبه‌های آن‌ها بسیار تیز و ظریف است، اما نمونه‌های تقلبی در قالب آماده می‌شوند. به همین خاطر دارای لبه‌های گرد هستند. پس بهتر است با ذره‌بین به آن‌ها نگاه کنید تا متوجه این تغییرات شوید.

جهت تشخیص جواهر اصل با احتیاط الماس را سمباده بزنید

اگر واقعاً می‌خواهید متوجه شوید که جواهر شما الماس تقلبی است یا اصلی، می‌توانید از سمباده‌های معمولی که حاوی پودر الماس نیستند، استفاده کنید و به‌آرامی الماس را سمباده بزنید. اگر الماس واقعی باشد هیچ آسیبی به آن نمی‌رسد و خراشیده نمی‌شود، اما الماس‌های غیرواقعی قطعاً خراشیده می‌شوند.

با نفس الماس تقلبی را تشخیص دهید

با دمیدن روی الماس می‌توانید تشخیص دهید که الماس شما تقلبی است یا اصلی، اگر مدت‌زمان کوتاهی روی الماس بخار گرفت، سنگ موردنظر تقلبی است. اگر بخار دهان شما اصلاً روی الماس باقی نماند، نشان می‌دهد که یک نمونه اصل و واقعی است.

 

با نفس الماس تقلبی را تشخیص دهید | جواهری عبدالهی

 

الماس را روی خطوط روزنامه قرار دهید

اگر بتوانید از پشت سنگ الماس، روزنامه یا نوشته‌های کتاب را بخوانید، نشان می‌دهد که الماس شما تقلبی است. چراکه الماس واقعی نور را به‌طرف دیگری خم می‌کند و اجازه خواندن دقیق کلمات را به شما نمی‌دهد.

استفاده از اشعه UV برای تشخیص جواهر اصل

برای تست کردن جواهر می‌توانید از چراغ‌های مخصوص استفاده کنید که نور UV دارند. وقتی‌که این جواهرات را زیر چراغ بگذارید، متوجه می‌شوید که رنگ آبی درخشانی دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که جواهر شما اصل است. البته بعضی از جواهرات اصل هم دیده‌شده که رنگ آبی از خود ساطع نمی‌کنند، برای این‌گونه از جواهرات می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

 

استفاده از اشعه UV برای تشخیص جواهر اصل | جواهری عبدالهی

 

برای تشخیص جواهر اصل از سرکه و آمونیاک استفاده کنید

بعضی از مواد هستند که می‌توانند به شما کمک کنند اصل و تقلبی بودن جواهر را تشخیص دهید. سرکه و آمونیاک دو ماده‌ای هستند که باعث تغییر رنگ جواهرات می‌شوند و می‌توانند به شما ثابت کنند که طلای خریداری‌شده یا جواهر شما اصل است یا تقلبی.

  • آمونیاک اگر به فلزی برسد به‌سرعت آن را تیره می‌کند، اما اگر روی پلاتین ریخته شود، اثری ندارد بنابراین برای تست کردن طلای سفید می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.
  • سرکه نیز تأثیر مشابهی دارد. بهتر است چند قطره سرکه را داخل یک ظرف بریزید و بگذارید تا طلای شما داخل آن بماند. اگر طلای شما رنگ خود را از دست داد، مطمئن می‌شوید که طلای واقعی نیست، اما اگر درخشندگی آن بیشتر شد و هیچ تغییر رنگی پیدا نکرد، یعنی طلای شما اصل است.

برای تمیز کردن طلا و جواهرات از سرکه هم استفاده می‌شود. اگر قصد تمیز کردن طلا و جواهراتتان را دارید، می‌توانید به محتوای نکات کلیدی نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر در وب‌سایت جواهری عبداللهی، مراجعه نمایید.

کلام پایانی

تشخیص جواهر اصل و با کیفیت از جمله موارد حائز اهمیت است که می‌بایست در خریدهای این سنگ‌های جواهر قیمتی در نظر گرفت. درصورتی‌که قصد خرید انگشتر جواهر، گوشواره جواهر و انواع جواهرات اصل و باکیفیت را دارید، می‌توانید به وب‌سایت جواهری عبداللهی مراجعه نمایید و با خیال آسوده اکسسوری‌های موردنظر خود را انتخاب کنید. تمام جواهرات عرضه‌شده در این گالری، دارای شناسنامه و فاکتور هستند و می‌توانید با خیالی آسوده خرید خود را حتی به‌صورت آنلاین هم انجام دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه