حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

معرفی سنگ زمرد + زمرد در جواهرات

آخرین بروزرسانی : 1402/07/21
طلا و جواهر دو گوهر ارزشمند | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 254نویسنده : دسته بندی : آموزش

سلام به اعضای خانواده جواهری عبدالهی؛ در این مقاله سعی داریم همه ی آن چیزی که درباره سنگ زمرد باید بدانیم را، بگوییم.سنگی عجیب که توجهات زیادی را جلب خود کرده است. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید تا ببینیم چرا این سنگ، یک سنگ رازآلود نامیده می شود؟!

 

سنگی به نام زمرد

زمرد یک سنگ کمیاب، گران‌قیمت و زیبا می باشد. علاوه بر آن تنها سنگی که در معادن برلیوم یافت می شود،زمرد است. زمرد خود به تنهایی نوعی یاقوت کبود است و یکی از نرمترین جواهرات گرانبهاست. در حالت خالص زمرد سبز، صاف و خوش رنگ است. ولی سنگ‌های بی‌ترک بندرت پیدا شده و بدین جهت بسیار گرانند. در دوران قدیم تمام زمرد‌ها از معدنی در مصر گرفته می‌شدند.

 

شناخت علمی و کوتاه درباره زمرد و تاریخچه آن

 

ابتدا یک شناخت علمی از سنگ زمرد پیدا کنیم. فرمول شیمیایی زمرد به صورت Al2Be3(Si6O8) و سختی آن هم هفت و نیم الی هشت می‌باشد. اما برای علاقه مندان به تاریخ ببینم که تاریخچه این سنگ چیست؟!
فاتحان اسپانیایی که در اوایل قرن شانزدهم وارد مکزیک و پرو شدند، از دیدن زمردهای بزرگ و زیبایی که سرخپوستان بومی داشتند- که نه تنها آنها را به عنوان زیور آلات، بلکه به عنوان اشیاء مقدس در معابد خود استفاده می کردند ، و با مردگان خود به خاک می سپردند- شگفت زده شدند. تلاش هایی که این فاتحان برای ردیابی منبع زمرد انجام دادند تا سال 1537 بیهوده بود.

نامی که الان به این سنگ اطلاق می شود در واقع اعتقاد بر این است که از کلمه فارسی باستان آمده است که از کلمه لاتین smaragdous ترجمه شده است و در طول زمان به کلمه زمرد (Emerald) تغییر پیدا کرده است. اسناد شواهد موجود نشان می دهد که این سنگ ۴ هزار سال قبل از میلاد در بابل قدیم شناخته شده بود و در مغازه ها به فروش می رسید.

اما اگر عقربه ی زمانمان را عقب تر بکشیم می‌بینیم که زمرد سنگی است که توسط اینکاها مورد ستایش قرار گرفته بود و در کتاب مقدس در مورد آخر زمان به آن اشاره شده است. ابتدایی ترین مرجع درباره زمرد در ابیات غرب از ارسطو می آید. او یکی از طرفداران بزرگ جواهر سنگ ها بود و نوشت که صاحب زمرد بودن باعث می شود که اهمیت شخص در حضور و سخنرانی ها در طول تجارت افزایش یابد.

 

انواع زمرد

زمرد انواعی دارد که به دو صورت طبیعی (اصل) و یا به صورت مصنوعی (ساختگی) در بازار می جود می باشد. در این قسمت می خواهیم با هرد نوع آن آشنا شویم.

قبل از آن شما را دعوت می‌کنیم تا از صفحه ویژه انگشتر زمرد جواهری عبدالهی دیدن کنید.

 

اول با زمردهای طبیعی که به 4 نوع تقسیم می شوند آشنا می شویم:

 

زمرد سبز برزیلی

طبق گفته متخصصان سنگ شناس در رابطه بااین سنگ چشم نواز و زیبا ، شهر میناس گرایس مهم ترین تولید کننده جهان است و تولید پایداری نسبت به دیگر کشور ها دارد و همچنین در طی چندین قرن از نظر کیفیت (به استثنای بریل های صورتی) از همه سنگ های نوع خود پیشی می گیرد.

این زمرد از معادن برزیل استخراج می شود و به آن ترمالین سبز گفته میشود. جالب است بدانید که در حال حاضر زمرد سبز برزیلی از معادن آفریقا استخراج می شود.

 

زمرد چشم گربه ای

چشم گربه ای،نوعی خاص و بسیار کمیاب از زمرد است که به دلیل وجود حالتی مانند چشم گربه به این نام معروف شده است،این گوهربا نام دم اژدها نیز شناخته می شود. سنگ چشم گربه را سنگ سیموفن نیز می نامند که در زبان یونانی به معنای متلاطم است.

محتویات رشته ای بسیار نازک و موازی با هم از بلورهای روتیل باعث به وجود آمدن خط براق نقره ای تا سفیدرنگ در این کانی میشود که با حرکت نگین،این خط روی تمام سطح نگین می لغزد. نام چشم گربه ای به دلیل این پدیده اپتیکی است.

 

زمرد سبز تراپیچ

این نوع زمرد که از منابع کلمبیا بدست می آید دارای الگوی خاصی به شکل ستاره است و به همین دلیل به آن زمرد سبز ستاره ای نیز میگویند. جنس 6 پر این ستاره بر روی زمرد کربن تیره است.

 

زمرد زامبیایی

نوعی از زمرد که از معادن کشور زامبیا به دست می آیند و دارای کیفیت بسیار بالایی از لحاظ رنگ و شفافیت است.گونه زامبیایی از ارزش فوق العاده ای بین جواهرسازان و گوهرتراشان برخوردار است. قیمت زمرد زامبیا اصل نیز بالا می باشد اما نسبت به کلمبیا یا پنجشیر افغانستان قیمت مناسبتری دارد. قیمت حدودی هر قیراط زمرد زامبیا غالبا در ایران بین 4 تا 40 دلار می باشد.

حال دانستیم که زمردهای طبیعی 4 نوع هستند و بعضی از آنها ارزش زیادی دارند و به همین سبب قیمت بالایی هم دارند. حالا با زمردهای ساختگی یا مصنوعی آشنا می شویم که به 3 نوع تقسیم می شوند:

1. زمرد لش‌لایتنر : که در این‌ روش‌ یک لایه نازک از زمرد روی‌ یك‌ بریل‌ زینتر و همجوش می ‌شود.

2. زمرد چتم : که به‌ وسیله‌ كارخانه‌ ای‌ با همین‌ نام‌ با روش‌ حرارتی و نیز همجوشی زمرد ساخته‌ می‌شود.
3. زمرد ژیلسون:‌ كه‌ به‌ روش‌ حرارتی و آزمایشگاهی تولید می‌شود.

 

تراش سنگ زمرد

حال سنگ زمرد را با 4 مرحله ساده تراش می دهند: ابتدا با چسب مخصوص سنگ زمرد راف(تراش نخورده) را به پایه تراش می چسبانیم.برش های اولیه سنگ را برای تراش زمرد انجام می دهیم تا شکل اولیه به دست آید.حال بسته به نوع تراشی که میخواهیم سنگ را تراش دهیم بر اساس طرح های اولیه جداول، تراش را انجام می دهیم.به تدریج از خانه های بزرگ شروع به تراش کرده و در نهایت کوچکترین خانه های تراش را روی سنگ انجام می دهیم.و بعد از تراش، نگین را صیقل داده تا جذابیت و درخشش سنگ نمایان شود.حال یک نگین زمرد بسیار زیبا و خوشرنگ را می بینید که چه زیبا جلوه می کند.

 

بزرگترین زمرد جهان

بزرگترین زمرد سبز جهان به وزن 5‌هزار و 655 قیراط معادل یک‌کیلو و 100 گرم در معدنی در زامبیا استخراج شد. کمپانی مالک این معدن اعلام کرد که این زمرد در معدن جمفیلد در کانگم زامبیا استخراج شده است. نام این زمرد را «اینکالامو» گذاشته‌اند که در زبان محلی به معنا «شیر» است. قرار است این سنگ قیمتی به قطعات کوچکتر برش داده شود و این قطعات در ماه نوامبر در سنگاپور به حراج گذاشته شود.

 

زمرد فراتر از یک سنگ

زمرد فراتر از یک سنگ؛ بله درست دیدید شاید بتوان از این عنوان برای این سنگ رازآلود استفاده کرد. خواص و فایده هایی که این سنگ دارد باعث شده وجه تمایزی با دیگر سنگ ها باشد. در این قسمت قصد داریم به فواید فوق العاده زمرد و معادن آن صحبت کنیم:

 

خواص و فواید زمرد

زمرد سنگی بسیار پرانرژی و دارای خواص فراوانی است. استفاده از این سنگ برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع بسیار فایده دارد. به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در آن ها وجود دارد. به همین دلیل، در گذشته نیز پادشاهان در هنگام تولید فرزندانشان تکه ای زمرد را بر گردن آنان می آویختند تا به صرع مبتلا نشوند، اما برای کسانی که به بیماری صرع مبتلا شده اند، چندان کارساز نیست.

 

ویژگی های مهم درمانی زمرد

سنگ زمرد خواص درمانی زیادی دارد و همین خواصی که دارد این سنگ را متمایز کرده است. چند تا از فایده های درمانی سنگ زمرد به شرح زیر است:
سنگ زمرد حرکت نبض را تیز و عادی می‌سازد در و معنوی روح را تقویت می‌نماید. در بحث پزشکی و سلامت مغز و معده و قلب را تقویت می‌نماید. همچنین جذام، صرع، تشنج بیماری‌های جگر، اقسام بیماری‌های سنگی را درمان می‌نماید.برای گاز معده و استفراغ مفید بوده و این سنگ از نظر برودت و یبوست در درجه دوم می‌باشد.

در باور اسلامی گوهر زمرد یکی از سنگ های قیمتی است که برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های جسمی، شناخته شده است. یکی از خواص انگشتر زمرد نقش موثرش بر سیستم عصبی مرکزی ما است، که به دفع هرگونه مشکل عصبی کمک می کند. از جمله خواص درمانی سنگ زمرد سبز که در اسلام که به آن پرداخته شده، این است که این گوهر از مشکلات خونی مانند لخته شدن خون و از کمردرد و دردهای عضلانی جلوگیری میکند، بینایی را تقویت میکند و دردهای بارداری و زایمان را برطرف کرده است.

 

مقایسه زمرد با بقیه سنگ ها

ابتدا در این مقاله سنگ زمرد را با سنگ یشم مقایسه می کنیم وسپس در مقاله های بعدی مقایسه های دیگر این سنگ با سنگ های دیگر را شرح می دهیم.
یشم و زمرد دو سنگ گرانبها و کمیاب در طبیعت هستند که ارزش و جایگاه بسیار ویژه‌ای در صنعت طراحی جواهرات دارند. یشم سبز به دلیل شکل ظاهری و رنگ، شباهت‌هایی به سنگ زمرد دارد و گاهی اوقات ممکن است در تشخیص آن اشتباه رخ دهد. اما این دو سنگ قیمتی با هم تفاوت‌هایی دارند. زمرد فقط سبز رنگ است. سنگ یشم در رنگ‌های مختلفی همچون سیاه، سبز، زرد، قهوه‌ای و … یافت می‌شود. قیمت زمرد در بازار بسیار بیشتر از قیمت یشم سبز است. اغلب سنگ زمرد در ابعاد کوچک دیده می‌شود (به جز زمرد هندی) در حالی که سنگ یشم در ابعاد بسیار بزرگ تا اندازه یک کف دست نیز در بازار وجود دارد.

 

معادن زمرد در دنیا و ایران

باغ برج کرمان: این معدن در جنوب کرمان و درمنطقه اسفند قه واقع شده است. در این منطقه نیز افراد محلی، اقدام به جمع اوری این کانی نموده، با توجه به میزان شفافیت و اندازه آن، آن را به افراد واسطه می‌فروشند. ظاهراً” این کانی، پس از خریداری به خارج از کشور ارسال شده، پس از تراش، به عنوان نوعی زمرد به کار گرفته می‌شود . در کشورهای زامبیا، برزیل، زیمبابوه، ماداگاسکار، پاکستان، هندوستان، افغانستان و روسیه هم زمرد یافت می‌شود.

در فروشگاه جواهری عبدالهی انواع جواهرات از جمله انگشتر زمرد، گردنبند زمرد و گشواره زمرد موجود می باشد و همچنین در این فروشگاه جدید ترین حلقه های جواهر و جواهرات مناسب هدیه هم برای خرید موجود می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه