حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سنگ اوپال چیست؟

آخرین بروزرسانی : 1402/11/01
زمان مطالعه : 5 دقیقهتعداد بازدید : 634نویسنده : دسته بندی : آموزش, معرفی جواهرات

اوپال سنگی قیمتی و نوعی دی اکسید سیلیکو هیدارت آمورف است و از لحاظ سنگ شناسی و به دلیل شکل آمورفی آن یک ماده معدنی محسوب می شود. این سنگ طیف های نوری رنگین کمانی دارد و در رنگ های مختلف بی رنگ، رنگ‌ های سفید، آبی شیری، خاکستری، سرخ، زرد، سبز، قهوه‌ای و سیاه یافت می شود. رنگ سرخ روی زمینۀ سیاه از کمیاب ترین رنگ های این سنگ است. سنگ اوپال با نام های عین ‌الهَر و عین‌ الشمس نیز شناخته می شود. با استفاده از این سنگ جواهرات و زیورآلات بسیار زیبا و ظریفی را می سازند؛ در این مطلب بیشتر با خواص و کاربردها و ویژگی های سنگ اوپال آشنا می شویم.

ویژگی های فیزیکی سنگ اوپال

اوپال در زیر میکروسکوپ به شکل کره های سیلیس دیده می شود که به همراه آب و سیلیس اضافه به هم متصل شده اند که در بعضی مواقع دارای مواد معدنی کریستوبالیت و تریدیمیت می باشد. اوپال فاقد ساختار بلوری و ترکیب شیمیایی مشخص است و به همین دلیل ماده معدنی مینرالوئید به شمار می رود. این ماده معدنی به صورت مخلوط ژلاتینی  در طی زمان به شکستگی ها و بین لایه های سنگ رسوبی زیر زمینی نفوذ می کند و با تبخیر آب آن، مواد جامد به نام اوپال تشکیل می شود.

به ندرت اوپال می تواند در توده هایی که رشد بوتریوئیدی دارند به شکل استالاگمیتی تشکیل شود یا اینکه در فسیل ها به عنوان ماده جایگزین تبدیل گردد. اوپال یک سیلیس آمورف هیدراته است که نسبت به کوارتز نرم تر و کم چگال تر است و معمولا با رنگ های روشن یا تابشی تشخیص داده می شود. اوپال دارای رنگ های چشمک زن رنگی است و برای همه قابل تشخیص است و در بین سنگ های قیمتی مثل یاقوت و عقیق یک سنگ بی نظیر محسوب می شود. سنگ اوپال با رنگ های رنگین کمانی مینیاتوری برای ساخت جواهرات رومی بسیار مناسب است. در سایت جواهری عبدالهی می توانید انواع زیورآلات ساخته شده از سنگ اوپال و سایر سنگ های گرانقیمت را مشاهده کنید.

 

جواهرات اوپال | جواهری عبدالهی
گوشواره سنگ اوپال

 

رنگ‌ های مختلف سنگ اپال

طیف رنگی سنگ قیمتی اوپال بسیار زیاد است و رایج ترین رنگ های آن سفید و سبز و نادرترین رنگ آن قرمز و سیاه هستند؛ طیف رنگ سیاه اوپال از خاکستری تیره تا سیاه متغیر است. همچنین مرغوب ترین و گرانقیمت‌ترین اوپال با پس زمینه تیره است؛ زیرا در تاریکی جلوه گری آن مانند رقص نورهای رنگی بسیار جذاب می باشد. در ادامه به معرفی سایر رنگ های اوپال می پردازیم.

1.اوپال کریستالی:

رنگ این نوع سنگ بسیار شفاف است و دارای بازی رنگ شدید بوده و رنگ های در هم تنیده شده آن از هم قابل تشخیص هستند.

2.اوپال نیمه کریستالی:

این نوع اوپال رنگ سفید روشن و غیر شفاف داشته و درخشش کمتری دارد.

3.اوپال سفید:

از همان اول می توان اوپال سفید را شناسایی کرد؛ زیرا دارای پس زمینه سفید و بازی رنگ درونی است.

4.اوپال آبدار:

این نوع اوپال معمولا در رنگ های آب سبز، سفید، شیری و بی رنگ دیده می شود و دارای رنگ کمتر و بازی رنگ کمتر است.

5.اوپال آتشین:

سنگ اوپال آتشین قابلیت نفوذ نور را ندارد و به همین دلیل فاقد بازی رنگ و نور است. این نوع اوپال نیمه شفاف بوده و رنگ انتهایی آن به رنگ های زرد، قرمز و نارنجی متمایل می باشد.

6.اوپال عسلی:

اوپال زرد حالت مات و کدر دارد و فاقد درخشندگی و تلالو است که به آن اوپال عسلی گفته می شود.

7.اوپال پراز (Prase Opal):

سنگ اوپال پراز حالت مات و به رنگ متمایل به قهوه ای است که درخششی موم مانند دارد.

8.اوپال چینی:

این نوع اوپال به رنگ سفید شیری است.

نکته: در سنگ اوپال شجر اشکالی شبیه درخت دیده می شود. همچنین در اوپال عقیق یا سنگ عقیق لایه هایی نامنظم از اوپال نفوذ کرده است.

 

 

جواهرات اوپال | جواهری عبدالهی
گردنبند سنگ اوپال

انواع سنگ اوپال

اوپال یک سنگ جواهر نادر و کمیاب و گران قیمت است که بسیار شکننده نیز می باشد که در انواع اوپال آتشی، اوپال معمولی، اوپال قیمتی، اوپال آرگون، اوپال اوییه آبی، ماتریکس اوپال، اوپال آبدار مکزیکی، بولدر اوپال وجود دارد.

اوپال قیمتی:

این نوع اوپال بازی نور یا اپالسنس زیادی دارد و می تواند رنگ های متفاوتی را در زوایای مختلف منتشر کند. معمولا این سنگ اوپال به صورت کابوشن برش داده می شود تا خاصیت رنگ بازی آن حفظ شده و قابل مشاهده باشد. هر چه خلوص سنگ اوپال بیشتر باشد قابلیت بازی رنگ در آن واضح تر بوده و ارزش بیشتری دارد.

سنگ اوپال آتشی:

محبوبیت و شهرت اوپال آتشی به دلیل رنگ شفاف بدنه آن است و به دلیل رنگ نارنجی آن به اوپال آتشی معروف می باشد. نام دیگر این نوع سنگ اوپال جیر اسول و اوپال خورشید است و به اوپال های با رنگ های زرد و نارنجی تا قرمز، اوپال آتشی می گویند.

اوپال معمولی (اوپال کامون):

این نوع اوپال به حالت مات و نیمه شفاف است و بازی نور ندارد و اغلب در ترکیب با سنگ هایی مانند اوپال خزه ای و اوپال عقیق دیده می شود. اوپال کامون در بیشتر نقا دنیا وجود دارد؛ به همین دلیل به آن اوپال معمولی می گویند. اوپال مرواریدی، اوپال چینی و اوپال آبی پرو از مهم ترین و بار ارزش ترین انواع اوپال معمولی هستند.

اوپال بولدر:

در شکاف ها و درزهای نازک تشکیل شده و در سنگ مادر آهن مایل به قهوه ای یا سنگ ماسه لک دار دیده می شود  و بدنه ای با رنگ روشن دارد.

 

جواهرات اوپال | جواهری عبدالهی
گوشواره سنگ اوپال

 

خواص سنگ اوپال

بسیاری از افراد به قدرت شفابخشی و درمانی سنگ ها اعتقاد دارند؛ از این جهت باید بگوییم که اوپال خواص درمانی خوبی برای رفع عفونت و بیماری های چشمی دارد. این سنگ در دفع انرژی منفی، خون سازی، درمان افسردگی و منظم کردن فشارخون و افزایش تعداد گلبول های قرمز موثر است. در قدیم برای جلوگیری از کم خونی و درمان بیماری های خونی از سنگ اوپال استفاده می کردند. همچنین این سنگ برای تقویت معده، روده و هضم غذا مفید است.

در دیدگاه یونانیان استفاده از سنگ اوپال سبب قدرت آینده نگری فرد می شود و در اعتقاد هندی ها به همراه داشتن سنگ اوپال باعث  فرار حیوانات وحشی از اطراف شخص شده و اوپال نماد خوشبختی می باشد. همچنین اعراب اعتقاد دارند اوپال قطعه سنگی از بهشت است که روی زمین افتاده و آن را مقدس می دانند. در شرق آسیا و ژاپن سنگ اوپال نشانه سلیقه، وفاداری و عشق است.

کاربرد سنگ اوپال در ساخت طلا و جواهرات

امروزه اوپال در ساخت طلا و جواهرات کاربرد بسیاری دارد و از دانه های ریز آن در گردن بند استفاده می کنند. همچنین یک قطعه بزرگ سنگ اوپال می تواند  به عنوان نگین انگشتر قرار گیرد. اوپال نرم نسبی حدود 5.5 تا 6.5 موس دارد؛ بنابراین در ساخت گوشواره، آویز و گل سینه مناسبی است. برای ساخت زیورآلات مردانه معمولا از اوپال شکلاتی، تخته سنگی و ماتریسی استفاده می شود.

نحوه نگهداری جواهرات اوپال

برای اینکه جواهرات آلات ساخته شده با سنگ اوپال طول عمر زیادی داشته باشند باید آن‌ها از هر گونه خراش و ضربه محافظت شوند. در ادامه نکات مهمی را برای نگهداری از این سنگ گران قیمت بیان می کنیم.

هرگز نباید سنگ های اوپال در روغن یا مواد شیمیایی دیگر نگهداری شوند؛ زیرا امکان از دست رفتن مقداری یا تمام رنگ سنگ وجود دارد.

عقیق حاوی مقدار کمی آب (به اندازه ۲۰٪ آب) است و در خزانه هایی که در آن‌ها رطوبت گیری استفاده می شود نباید به مدت طولانی نگهداری شود؛ زیرا در صورت خشک شدن بیش از حد تمایل به ترک خوردن پیدا می کند و ارزش آن کم خواهد شد.

خودداری از گذاشتن اوپال عقیق در کنار چیزهایی که به طور بالقوه خشک می شوند.

غوطه ور کردن اوپال عقیق در آب برای پیشگیری از خشک شدن این سنگ

برای نگهداری درست از اوپال باید آن را درون کیسه مخصوص جواهرات گذاشت و چند قطره آب روی سطح کیسه پاشید.

شکننده بودن اوپال سبب شده این سنگ در معرض ترک و خشکی باشد.

اوپال مصنوعی یا ساخته شده در آزمایشگاه نسبت به اوپال طبیعی دوام بیشتری دارد.

آسیب پذیری اوپال مصنوعی نسبت به تغییرات رطوبت، دما و گرما کمتر است.

تغییرات دمایی در اوپال باعث ترک خوردن آن می شود؛ بنابراین نباید از جای خیلی سرد به جای خیلی گرم جا به جا شود.

از قرار دادن سنگ اوپال در مجاورت گرما، مواد شیمیایی، شعله آتش و صابون خودداری گردد.

 

جواهرات اوپال | جواهری عبدالهی
انگشتر سنگ اوپال

 

جمع بندی

سنگ اوپال یکی از سنگ های گرانقیمت است که در ساخت زیورآلات و جواهرات به کار می رود. ما در مجموعه جواهر عبدالهی جواهراتی از جنس اوپال بسیار با کیفیت عرضه می کنیم که می توانید بر اساس سلیقه خود سفارش دهید و خریداری کنید. سایت ما فروش آنلاین ندارد و در صورت نیاز به استعلام موجودی و قیمت محصول مدنظر خود با شماره های سایت تماس بگیرید یا به صورت حضوری مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه