حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد

آخرین بروزرسانی : 1403/02/09
سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 5 دقیقهتعداد بازدید : 326نویسنده : دسته بندی : آموزش, معرفی جواهرات

درست مانند بسیاری از سنگ های قیمتی، سنگ فیروزه اصل هم خواص درمانی فراوانی داشته و ممکن است در انواع زیورآلات مردانه و زنانه استفاده شود. زیبایی بی نظیر این سنگ را نمی توان کتمان کرد که به رنگ آبی فیروزه ای در آمده است. در میان محصولاتی که با این سنگ ها ساخته می شود، زیورآلاتی همچون سنگ ها شهرت و محبوبیت بسیاری دارند. اگر شما هم می خواهید از خواص سنگ فیروزه آگاه شوید، این مطلب را از دست ندهید. در ادامه به بررسی خواص این سنگ و همچنین معرفی معادن فیروزه خوهیم پرداخت.

آشنایی با سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یک کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس است که ساختاری بلوری به صورت کج وجهی دارد. البته شفافیت کدر و مومی نیز در آن مشهود است. از طیف آبی رنگ گرفته تا سبز، این سنگ ها تنوع خوبی از این نظر دارند و می توان آن ها را در نزدیکی سطح زمین و نیز نواحی آتشفشانی پیدا کرد. فیروزه سنگی از خانواده سنگ های آذرین با سختی 6 بوده و خواص درمانی فراوانی برای بیماری های جسمی و روحی دارند. جدا از این خواص، محبوبیت تزئینی این سنگ ها را هم نباید نادیده گرفت.

برای آشنایی با سنگ فیروزه باید بتوانید نوع مرده و زنده آن را تشخیص دهید. به سنگ های فیروزه ای که جلای خود را در گذر زمان حفظ می کنند، اصطلاحا فیروزه زنده می گویند. در سوی دیگر فیروزه مرده را داریم که شاید این اصطلاح تا به حال به گوشتان خورده باشد. هنگامی که این سنگ ها روشنی و شفافیت سابق را نداشته باشند، به چنین سنگ هایی نامیده می شوند.

فیروزه یک سنگ گران بهاست که انواع مختلفی در بازار دارد. مطابق با این انواع، ارزش ها و قیمت های گوناگونی هم برایشان تعیین شده است. فیروزه های موجود در عمق زمین که به خاطر اسید در آب های زیرزمینی نرم می شوند، دسته اول انواع سنگ های فیروزه ای را به خود اختصاص داده و ارزش و کیفیت کمتری نسبت به دسته دوم دارند. این دسته در نزدیکی سطح زمین خشک شده و دارای استحکام بیشتری هستند.

دسته بندی سنگ فیروزه

برای شناخت خواص سنگ فیروزه، بد نیست انواع آن را هم بررسی کنیم. سنگ فیروزه از سه جهت قابل دسته بندی هستند:

 

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد | جواهری عبدالهی

 

1- رنگ سنگ فیروزه

همان طور که ذکر شد، طیف رنگ سنگ فیروزه گسترده بوده و از آبی تا سبز را شامل می شود. هر یک از سنگ های آبی یا سبز، درجات تیره و روشن دارند و از این لحاظ نیز قابل دسته بندی هستند. فراموش نکنید ارزش موارد رنگ روشن نسبتا کمتر از رنگ تیره است. همچنین هر چه سنگ فیروزه به رنگ سبز متمایل تر باشد، قیمت بیشتری در بازار پیدا می کند؛ زیرا تقاضای آن ها به خاطر نایاب بودن بیشتر است.

2- شکل ظاهری سنگ فیروزه

فیروزه ها از نوع شکل ظاهری هم تفاوت هایی با هم دارند. فیروزه های کشورهای عربی از رگه برخوردار بوده و عجمی نام دارند، در حالی که فیروزه های بدون رگه را با نام شجری می شناسند. موارد دارای رگه به طبع پر ارزش تر بوده که متاسفانه امروزه رو به اتمام هستند و دلیل آن هم استخراج غیر اصولی است.

انواع سنگ فیروزه

خوشبختانه طیف گسترده ای از سنگ های فیروزه در دسترس قرار دارند تا مشتریان مطابق با نیاز و سلیقه خود عمل کنند. در این بخش نگاهی به مهم ترین سنگ های فیروزه داریم:

فیروزه پارسی

سنگ پارسی که به فیروزه ایرانی هم معروف است، رنگی خاص و درجه خلوص ارزشمندی دارد. رنگ این فیروزه که شهرت جهانی دارد، چیزی بین آبی آسمانی و آبی-سبز است. این فیروزه قدمتی دیرینه دارد و از مدت ها قبل انتخاب جذاب برای ایرانی ها به شمار می رفته است. سنگ پارسی از سری سنگ های بدون رگه بوده که قیمت بالاتری نسبت به سایر سنگ های فیروزه موجود در ایران دارد. نیشابور و کرمان از شهرهای استخراج کننده این سنگ هستند که خواص درمانی فراوانی هم دارند.

 

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد | جواهری عبدالهی

 

فیروزه زیبای خفته

از فرم های فیروزه طبیعی و بسیار زیبا می توان زیبای خفته را نام برد که رنگ و درجه خلوصی متفاوت نسبت به سایر انواع فیروزه دارند. از فیروزه زیبای خفته همان طور که از نامش پیداست، بیشتر برای زیورآلات زنانه استفاده می شود.

فیروزه تثبیت شده

یکی دیگر از سنگ های فیروزه طبیعی که ماندگاری بالا و ظاهر جذابی دارد. البته کیفیت آن در ادامه استفاده با محصولاتی مانند رزین اپوکسی به حالت سابق بر می گردد. این نوع از فیروزه ها قیمت کمتری به نسبت انواع دیگر موجود در این مقاله دارد.

معرفی معادن فیروزه

سنگ های فیروزه را در معادن مختلفی استخراج می کنند و از این جهت نیز می توان به دسته بندی آن ها پرداخت. از جمله مهم ترین معادن نباید معدن فیروزه ایران، تبت، مصر و آمریکا را فراموش کرد. با وجود این که معادن دیگری در جهان پیدا می شود، اما این دسته از معادن در میزان استخراج موفق تر عمل کرده اند.

جالب است بدانید با ارزش ترین فیروزه ها در تمام دنیا به معدن فیروزه نیشابور تعلق دارد. سالانه مقادیر چشمگیری از فیروزه در این معدن استخراج شده و به عنوان مهم ترین مکان انجام این کار شناخته می شود.

خواص سنگ فیروزه چیست؟

سنگ ها به خاطر خواص و خصوصیات طبیعی خود مانند ساختار، ترکیب شیمیایی، شیوه تعامل با نور و امواج الکترومغناطیسی دارای خواص درمانی هستند. از آن ها برای درمان به عنوان جایگزین یا مکمل برخی از روش های رفع بیماری ها و مشکلات بهداشتی استفاده می شود. پژوهش ها نشان می دهد تاثیرات الکتریکی و مغناطیسی این سنگ ها در نوع خود شگفت انگیز هستند.

برخی سنگ ها نظیر مگنتیت، هماتیت و آمتیست در خود خواص مغناطیسی داشته و روی بدن و سیستم عصبی تاثیرگذار هستند. این تغییرات، تعادل الکتریکی را بر هم زده و در بهبود برخی مشکلات سلامت نظیر دردهای اسکلتی، عضلاتی و التهابات موثر هستند. جالب است بدانید این سنگ ها صرفا جنبه درمانی نداشته و برای کنترل خشم، چشم زخم، محافظت در مقابل انرژی منفی و افزایش رونق در کسب و کار نیز استفاده می شود. از خواص درمانی این سنگ ها می توان این موارد را نام برد:

  • از بین بردن افسردگی
  • تقویت دستگاه تنفسی
  • تقویت قلب و چشم
  • تقویت گردش خون
  • رفع برخی مشکلات گلو، معده و کبد

 

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد | جواهری عبدالهی

 

در بالا نیز اشاره شد برخی دیگر از سنگ های قیمتی نیز ممکن است چنین خواصی داشته باشند؛ مانند سنگ های آهنی و کریستال ها که نور و امواج الکترومغناطیسی را از خود عبور داده و به خوبی بازتاب می کنند. رنگ درمانی و کریستال تراپی نیز از این خواص هستند. عده ای بر این باور هستند که هر سنگ انرژی منحصر به فرد خود را داشته و نهایت اثر را روی تعادل انرژی بدن می گذارد.

سنگ فیروزه چه خواصی برای مردان دارد؟

شاید به خاطر رنگ سنگ فیروزه است که عده زیادی آن را صرفا برای بانوان مناسب می دانند، در حالی که سنگ فیروزه به عنوان زیورآلات برای مردان هم به کار می رود. سنگ فیروزه در واقع سنگی است که تحت هر شرایطی جلا و طراوت خود را حفظ کرده و به راحتی کدر نشود. چنین سنگی همواره باید به رنگ آبی یا سبز مانند زیبایی سابق خود باشد. سنگ فیروزه خواصی برای آقایان هم دارد که به شرح زیر است:

دادن قدرت و اعتماد به نفس

سنگ فیروزه تاثیرات روانی زیادی روی افزایش قدرت و اعتماد به نفس آقایان دارد. فیروزه سنگی پایدار و قدرتمند شناخته شده و مردان را در مواجهه با چالش های زندگی قوی تر جلوه می دهد. به همین خاطر کارشناسان این حوزه پیشنهاد استفاده از سنگ فیروزه را به آقایان هم می دهد.

حفظ تعادل روحی و احساسی

سنگ فیروزه در حفظ تعادل روحی و احساسی به آقایان هم کمک می کند. از فیروزه به عنوان سنگ آرامش یاد می کنند که مردان را در مواجهه با استرس و اضطراب یاری می دهد و این ویژگی برجسته ای است که هر مردی باید تحت هر شرایطی داشته باشد.

بهبود اراده و انگیزه

اگر شما هم به عنوان یک آقا فکر می کنید اراده و انگیزه کافی را برای انجام کارهایتان ندارد، راهکارهای مختلفی پیش رویتان قرار دارد که استفاده از سنگ فیروزه یکی از آن هاست. این سنگ شاید به افراد کمک کند هدف های خود را بهتر شناخته و درک کنند. داشتن انگیزه بیشتر برای پیشرفت و توانمندی ها در زندگی اهمیت زیادی دارد و نباید از این ویژگی سنگ فیروزه غافل شد.

 

 

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد | جواهری عبدالهی

 

بهبود ارتباطات و روابط

در نهایت از خواص سنگ فیروزه باید به بهبود ارتباطات و روابط اجتماعی اشاره کرد. به هر شکل هر فرد می تواند نقش موثری را در جامعه ایفا کند و این سنگ تنش های ارتباطی را تا حد ممکن کاهش می دهد.

خرید سنگ فیروزه با بهترین کیفیت

با وجود این همه مزایا، سنگ فیروزه را یکی از بهترین سنگ ها از دیرباز تا کنون می شناسیم. خواص سنگ فیروزه چه برای درمان و چه از جنبه روانی مفید است و با خرید زیورآلات چون گردنبند جواهر می توان به آن ها دست یافت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه