حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تفاوت طلا و جواهر دو گوهر ارزشمند

آخرین بروزرسانی : 1402/07/21
طلا و جواهر دو گوهر ارزشمند | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 242نویسنده : دسته بندی : آموزش

سلام به همگی دوستداران طلا و جواهرات به ویژه همراهان فروشگاه جواهری عبدالهی. در این مقاله می‌خواهیم درباره ی تفاوت طلا و جواهر دو گوهر ارزشمند، انواع آن، فرهنگ های مختلف استفاده از این دو گوهر نایاب در کشور های اروپایی و عربی و همچنین فرق این دو صحبت کنیم. در ابتدا چند سوال مطرح می شود که یکی از مهمترین آن‌ها این است که آیا طلا همان جواهر می‌باشد تفاوت طلا و جواهر چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال اساسی ابتدا باید ببینیم که جواهر و طلا به چه چیزی می گویند؟!

 

جواهر چیست؟

یکی از قدیمی ترین مصنوعاتی که از نظر باستان شناسان مورد استفاده قرار می گیرد جواهر می باشد. در واقع جواهر یک شئ تزئینی کوچکی یا سنگ های قیمتی کوچکی هستند که به صورت گوشواره،دستبند و… مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به لباس و حتی بدن وصل می شود. از جواهرات برای زینت و زیبایی شخص استفاده می کنند. یکی از قدیمی ترین جواهراتی که تا کنون کشف و شناخته شده است مهره هایی است که از صدف ناساریئس ساخته شده است و طبق گفته ی باستان شناسان قدمتی در حدود صدهزار سال دارد.

 

طلا چیست؟

ویکیپدیا طلا را اینطور تعریف می‌کند: طلا یا زَر با نشان شیمیایی Au نام یک عنصر است. طلا فلزی نرم و پر چگال و شکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. 

 

 

به طور جامع و کامل بخواهیم صحبت کنیم جواهر یک قطعه زیور است. استفاده این قطعه در تاریخ بشریت به 7000 سال پیش برمیگردد. همان زمانی که آدم ها و انسان های نخستین از صدف یا استخوان های حیوان‌های مختلف و یا حتی از دندان های حیوان های شکارشده برای تهیه زیورآلات استفاده می کردند تا به امروز که از فلزهای گرانبها و سنگ های قیمتی استفاده می کنند. زمانی که این فلزهای گرانبها از جمله طلا، پلاتین و نقره یا هرفلز دیگری در کنار یک قطعه سنگ زینتی قرار می گیرند به جواهر تبدیل می شوند. پس با این حساب جواهر زیوری است که از ترکیب یک فلز قیمتی با یک سنگ زینتی به وجود می آید. جواهرات در انگلیسی jewellery نام دارد که ریشه آن jouelبه معنای گوهر می باشد.

 

جواهرات در فرهنگ ها

استفاده از جواهرات در کشورهای مختلف،فرهنگ های گوناگونی دارد. اگر به اروپا نگاهی بیندازیم می‌بینیم که از گوشواره ها،انگشترها به صورت ساده و سبک استفاده می کنند اما وقتی به سمت کشورهای عربی نگاه کنیم می‌بینیم که مقیاس از گرم حتی به کیلوگرم تبدیل می شود مانند لباس های طلا و جواهر یا کمربند های طلا و جواهری که در این کشورها وجود دارد به صورت سنگین و پرکار استفاده می شود. این تفاوت نشان می دهد فرهنگ های مختلف در شکل گیری سبک های مختلف طلا و جواهر تأثیر می گذارد.

 

الماس سمبل ازدواج

سنگ های مختلفی که در جواهرات استفاده می شود به مرور زمان هرکدام به صورت یک سمبل در آمده اند برای مثال برای درخواست ازدواج از یک انگشتر الماس استفاده می شود و حتی در سرویس های عروس امروزه هم از استفاده کردن از الماس را هم میبینیم. سنگ های رنگی که در جواهرات استفاده می شود به مرور تبدیل به سمبل های مختلف شده اند. به عنوان مثال یاقوت به خاطر رگ قرمزی که دارد به عنوان نشان دادن عشق و علاقه به طرف مقابل می باشد. زمرد برای نشان دادن طبقه اجتماعی معمولاً استفاده می شود.

 

 

 

 

انواع جواهرات

طلا

طلا فلز پرطرفداری است که از قدیم در جواهرات به کار می رفته و داشتن آن نشان دارایی و جایگاه اجتماعی بالا می باشد. طلا فلزی نرم و چکش خور است و با فلزات دیگر آمیخته شده تا استحکام لازم را پیدا کند. به غیر از طلا 24 عیار، طلاهای دیگر آلیاژ طلا هستند. طلای زرد، طلای سبز، طلای قرمز و طلا سفید از انواع طلا می باشند. این فلز ارزشمند کاربردهایی بیشتر از ساخت جواهرات پیدا کرده است و علاوه بر ساخت زیورآلات مصرف های دیگری هم دارد.

طلا علاوه بر کاربرد زینتی و سرمایه ای، کاربردهای گوناگون دیگری از جمله در دندان‌پزشکی، تولید شیشه‌های رنگی و صنایع الکترونیک دارد و با توجه به رسانایی الکتریکی بالا در سیم‌کشی الکتریکی استفاده می شود.طلا رسانای خوب گرما و جریان برق است. از نظر شیمیایی رطوبت هوا و بر آن بی اثرند. به همین دلیل در ساخت سکه و جواهرات بسیار مناسب است و البته می‌توانند پوشش مناسب برای دیگر فلزهای واکنش پذیر باشد

نقره

این نوع جواهر نیز مانند طلا نرم بوده و به سرعت آسیب می بیند. به همین دلیل آن را با فلز مس ترکیب کرده تا استحکام خوبی پیدا کند. نقره یک فلز بسیار قابل انعطاف است، به این معنی که می توان آن را به ورقه های نازک و بدون ترک خوردن یا خرد شدن مواد، تبدیل کرد. یک استفاده جالب از نقره قابل انعطاف از صنعت تولید شیرینی های جنوب شرقی آسیا است، جایی که ورق های نقره خالص، ضخامت چند میکرومتر به عنوان پوششی برای شیرینی استفاده می شود و تقریباً 250 تن نقره سالانه به این روش خورده می شود.

پلاتین

پلاتین فلزی سنگین و مقاوم است. این فلز مغملا با پالادیوم، رودیوم، ایریدیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم ترکیب می شود. پلاتین معمولا سنگین تر است طلای سفید است و درخشندگی بیشتر نسبت به آن دارد. این جواهر به علت کمیاب بودن نسبت به طلا گرانبهاتر است. فلز پلاتین از لحاظ ظاهری بسیار شبیه نقره است اما از لحاظ قیمت، باارزش تر از نقره است و قیمت بالاتری دارد. استفاده از این فلز به عنوان زیورالات به نسبت استفاده از سایر فلزات بیشتر توصیه می‌شود:
این فلز ضد حساسیت و ضد آلرژی می باشد، بنابراین برای افرادی که پوست های حساسی دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

تیتانیوم

رنگ تیتانیوم سفید خاکستری است. با این که استحکام آن 3 برابر فولاد می باشد ولی در عین حال بسیار سبک است. ضد خش است و باعث ایجاد حساسیت در پوست نمی شود. قیمت تیتانیوم نسبت به طلا بسیار کمتر است. تیتانیوم یا تیتان یک عنصر نقره ای – سفید است که فلزی محکم و سبک به شمار می آید و در برابر دماهای بالا مقاومت می کند و دچار خوردگی نمی شود. این فلز و آلیاژهای آن را در صنعت هوافضا برای ساختن هواپیما و موشک و همچنین در ساخت قطعاتی از دستگاه ها و تاسیسات شیمیایی، ناوها و پرتابه ها بکار می گیرند.

 

 

مروارید

مروارید را با قرار دادن دانه بسیار ریزی درون صدف کشت می دهند. هرچه اندازه مروارید درشت تر و گردی آن فرم بهتری داشته باشد، گران قیمت تر است. انواع مختلف مروارید شامل آکویا، مروارید دریای جنوب و مروارید تاهینی می باشد. در واقع مروارید (Pearls) یک جسم سخت تولید شده در داخل بافت نرم صدف زنده است. درست مانند پوسته صدف ، یک مروارید از کربنات کلسیم به صورت کریستالی تشکیل شده است که در لایه های متحدالمرکز رسوب کرده است. مروارید ایده آل کاملا گرد است و صاف می باشد، اما اشکال مختلف دیگری نیز در طبیعت به وجود می آید که به آن ها مروارید باروک می گویند. قرن ها است که از مرغوب ترین مرواریدهای طبیعی به عنوان سنگ های قیمتی و اشیای زیبای بسیار ارزشمند استفاده می شود. به همین دلیل ، مروارید به استعاره ای برای هر چیز نادر ، خوب ، تحسین برانگیز و ارزشمند تبدیل شده است.

 

الماس

الماس گران قیمت ترین نوع جواهر است. عیار آن بر اساس وزن است. هرچه الماس بزرگ تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. همچنین هرچه الماس وضوح بیشتری داشته باشد، ارزش آن نیز بیشتر است. سنگ الماس کمیاب، درخشنده و بسیار زیبا است و در اعماق زمین با فشار بالا، از کربن خالص به وجود می‌آید. به دلیل سختی بالایی که دارد علاوه بر اینکه از آن در ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند، در صنعت نیز بسیار کاربرد دارد. این سنگ با ارزش جواهری است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد.

 

برلیان

در واقع برلیان نوعی از تراش الماس است که در صد سال اخیر مورد مطالعه قرار گرفته و اصلاح شده است. الماس های با شکل هندسی گرد، مثلث، مارکیز و اشک می توانند با استانداردهای تراش برلیان تراشیده شده که در این حالت نام شکل هندسی و نوع تراش آن ها به عنوان اسم جواهر به کار می روند. برای مثال ماركيز برليان، اشك برليان و برليان گرد انواعی از نام برلیان ها هستند. منظور از برلیان نوع برشی است که برای شکل دادن به الماس و سایر سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. در واقع برلیان همان الماس است، اما به گونه‌ای برش خورده است تا درخشنده‌تر و چشم نوازتر دیده شود. برش برلیان بر روی سنگ‌های الماس گرد پیاده سازی می‌شود و الماس‌های دارای برش برلیان از محبوب‌ترین الماس‌های موجود در بازار است که بر روی انگشترهای مراسم خاستگاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تفاوت طلا و جواهر در چیست؟

هر مصنوعی که از طلای 18 عیار ساخته شود و دارای سنگ های قیمتی و نیمه قیمیتی باشد را جواهرات گویند. به طوری که گاهی وزن جواهر یا سنگ نیمه قیمتی بیشتر از طلا به کار رفته در آن است. این سنگ ها ممکن است اتمی یا اصل باشند. به جواهراتی که در آن ها سنگ اتمی به کار رفته، جواهرات اتمی و در جواهراتی که سنگ های اصل به کار رفته، جواهرات اصل گویند. طلا و جواهر تفاوت های بسیاری دارند که یکی از مهم ترین تفاوت های آنها قیمت این محصولات است که کاملا با هم متفاوت است. علاوه بر اینکه قیمت این محصولات با هم متفاوت است، شیوه خرید و فروش آنها نیز با هم تفاوت های بسیاری دارد که اگر خریدار نسبت به این تفاوت ها آگاهی نداشته باشد، ممکن است در هنگام خرید یا فروش دچار مشکل گردد.

سخن پایانی – طلا یا جواهر؟

شما با توجه به تفاوت طلا با جواهر باید ابتدا مشخص کنید که قصدتان از خرید طلا و جواهر چیست؟ افرادی که قصد دارند از زیبایی‌های طلا و جواهرات استفاده کنند و از نظر مالی محدودیتی ندارند می‌توانند از جواهرات بسیار زیبا با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی لذت ببرند. اما افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند و با خرید طلا و جواهر می‌خواهند به اصطلاح، پول خود را دو برابر کنند، باید طلای کم اجرت خریداری کنند. جواهرات برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی نیستند؛ زیرا هنگام خرید هزینه بسیاری از موارد بکار رفته شده را از شما دریافت می‌کنند، درصورتی که هنگام فروش هزینه همان موارد را از کل مبلغ کسر می‌کنند.


در فروشگاه جواهری عبدالهی انواع جواهرات زنانه از قبیل انگشتر جواهر، آویز جواهر، دستبند جواهر، گردنبند جواهر، گوشواره و نیم ست جواهر و انواع جواهرات مردانه از جمله انگشتر جواهر ، دستبند جواهر ، گردنبند جواهر ، دکمه سرآستین و گیره کراوات جواهر موجود می باشد و همچنین در این فروشگاه جدید ترین حلقه های جواهر و جواهرات مناسب هدیه هم برای خرید موجود می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه