حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نکاتی درباره برلیان که باید بدانید

آخرین بروزرسانی : 1402/02/24
نکاتی درباره برلیان که باید بدانید | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 249نویسنده : دسته بندی : آموزش

جهت خرید برلیان اصل باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. در واقع برلیان به نوع برش الماس گفته می‌شود. بسیاری تصور می‌کنند که برلیان و الماس، دو نوع سنگ قیمتی متفاوت هستند. درصورتی‌که برلیان همان الماس برش خورده است که در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، برش می‌خورد تا ظاهر جذاب‌تری داشته باشد و نور را بیشتر منعکس کند.

سنگ الماس، توسط برش‌های انجام‌شده، شفافیت بیشتری پیدا می‌کند و درخشان تر می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام معامله به آن توجه کنید، قیمت و ارزش برلیان است. ازآنجاکه الماس جزو سنگ‌های گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شود، دارای قیمت بالایی است. پس اگر با جواهراتی مواجه شدید که دارای قیمت پایین هستند، باید بدانید که یا الماس نیستند یا الماس، دارای یک ایراد است. در ادامه به برخی از نکات مهم هنگام خرید جواهرات برلیان، اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند.

قیمت برلیان

واحد وزن سنگ برلیان یا همان سنگ الماس قیراط است. هنگام محاسبه قیمت سنگ‌های قیمتی هر قیراط را برابر ۲۰۰ سوت می‌دانند. برای قیمت‌گذاری هر قیراط برلیان، دارا بودن تخصص و تجربه نیاز است و افراد متخصص ضمن در نظر گرفتن پارامترهای گوناگونی روی جواهرات گران‌بها مانند سنگ برلیان و الماس قیمت می‌گذارند.

از این موارد می‌توان به رنگ برلیان، وضوح سنگ، نوع تراش برلیان و وزن الماس یا برلیان، اشاره کرد. بسیاری از متخصصان در این زمینه برای محاسبه قیمت برلیان از جدول راپاپورت استفاده می‌کنند. برخی از سنگ‌های الماس، به‌صورت طبیعی استخراج‌شده‌اند، اما برخی دیگر از الماس‌ها به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید می‌شوند. به همین خاطر ممکن است قیمت این الماس‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. بسیاری از افراد هنگام خرید حلقه یا انگشتر جواهر ترجیح می‌دهند انگشترهایی بخرند که دارای نگین‌های جواهر یا برلیان هستند.

برای مشاهده جدیدترین انگشترهای جواهر برلیان، می‌توانید به وب‌سایت جواهری عبدالهی مراجعه نمایید و انواع انگشتر برلیان مردانه و زنانه را با جدیدترین و زیباترین طرح‌ها ببینید. ازجمله عواملی که روی قیمت الماس یا برلیان تأثیر دارد. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

الماس استخراج‌شده

همان‌طور که اشاره کردیم الماس‌های استخراج‌شده از سنگ‌های طبیعی و گران‌بها هستند. قیمت این الماس‌ها بسیار بالا است. اگر برای استفاده در جواهرات مختلف، مانند انگشتر، گردنبند و … برش خورده باشند، دارای قیمت بالاتری هم خواهند بود. این الماس‌ها دارای زیبایی و دوام بالایی هستند و قیمت آن‌ها از الماس‌های آزمایشگاهی بالاتر است.

الماس آزمایشگاهی

الماس‌هایی که در شرایط آزمایشگاهی تولید می‌شوند، یکی از جایگزین‌های مناسب برای الماس استخراج‌شده می‌باشند. این الماس‌ها ازنظر دوام و زیبایی، شباهت بسیاری به الماس‌های طبیعی دارند، اما به خاطر اینکه به‌صورت مصنوعی و در آزمایشگاه تولیدشده‌اند، حدود ۳۰% قیمت آن‌ها پایین‌تر از الماس‌های طبیعی است.

البته نمی‌توان گفت کیفیت آن‌ها پایین‌تر از الماس‌های طبیعی است، اما به خاطر شرایط تولید قیمت کمتری دارند؛ بنابراین افرادی که به جواهرات برلیان علاقه دارند، می‌توانند برای کاهش هزینه، از الماس‌های مصنوعی استفاده کنند. سنگ‌های رنگی قیمتی نیز جایگزین‌های مناسبی برای انواع الماس هستند. ازجمله سنگ‌ها می‌توان به سنگ‌های زمرد، یاقوت و … اشاره کرد.

 

برش الماس

توجه به برش الماس یکی از نکاتی است که هنگام خرید برلیان باید به آن توجه کنید. چراکه روی قیمت تمام‌شده جواهر نیز تأثیر خواهد داشت. ازآنجاکه الماس یکی از سنگ‌های قیمتی است، همواره دارای شناسنامه می‌باشد و درجه‌بندی آزمایشگاهی دارد؛ بنابراین هنگام خرید این جواهرات حتماً به شناسنامه الماس مراجعه کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید.

الماس‌هایی که شفافیت و برش خوبی دارند، رنگ و وزن آن‌ها دارای کیفیت است، جزو الماس‌های اصلی هستند. البته شناخت الماس اصل و واقعی کار هرکسی نیست و تنها افراد متخصص می‌توانند از روی برش‌های بی‌نقص و شفافیت الماس با استفاده از ابزارهای خاص، آن‌ها را تشخیص دهند. هرچه الماس، ‌تراش بهتری داشته باشد، درخشش آن بیشتر خواهد بود و جواهرات ساخته شده با آن الماس زیباتر خواهند بود.

در طول تاریخ با استفاده از دستورالعمل های خاصی برلیان را برش داده‌اند. در گذشته اروپاییان بیشتر از برش قدیمی، به نام برش اروپایی استفاده می کردند. پس از گذشت چند سال، این برش به برش دایره‌ای تغییر شکل داد و در حال حاضر نیز از برش برلیان مدرن استفاده می‌شود. با توجه به برش برلیان، می توان به راحتی تشخیص داد که این سنگ‌های قیمتی مربوط به چه زمانی هستند. البته این نکته را هم بدانید که برش برلیان گرد نسبت به سایر برش ها دارای قیمت بالاتری است.

 

شکل الماس

شکل الماس با توجه به نوع برش آن متفاوت است. اکثر ما الماس‌ها را با برش‌های گرد می شناسیم، اما امروزه برلیان به شکل اشکی، قلبی، مارکیز یا پرنسس نیز برش می‌خورد. شاید وزن همه این برلیان ها ازنظر قیراط یکسان باشد، اما به خاطر بازتابش نور باعث می‌شود ما این سنگ‌ها را بزرگ تر ببینیم.

چرا که الماس، هرچه برش بهتری داشته باشد، دارای درخشش بیشتری خواهد بود؛ بنابراین شکل الماس نیز یکی از نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. برای مشاهده انواع انگشترهای برلیان، می‌توانید به صفحه معرفی زیباترین انگشترهای جواهر زنانه در جواهری عبداللهی مراجعه نمایید.

رنگ برلیان

توجه داشته باشید که هر چه سنگ الماس یا برلیان، رنگ کمتری داشته باشد و شفاف‌تر باشد، جزو الماس‌های مرغوب‌تر قرار می گیرد. الماس باید تا حدی شفاف باشد که بتوانید به راحتی اجسام را از پشت آن مشاهده کنید.

هرچه رنگ الماس کمتر باشد، دارای خلوص بیشتری است؛ بنابراین به شفافیت برلیان و رنگ آن نیز هنگام خرید توجه کنید. البته شفافیت و کم بودن رنگ الماس، فقط برای الماس‌های رنگ سفید و روشن است. زمانی که به الماس‌هایی با رنگ صورتی، آبی، قرمز یا سبز می رسیم، دیگر این موضوع صادق نیست؛ بنابراین برای تعیین قیمت این الماس‌ها به عمق رنگ آن ها و شفافیت الماس توجه می شود. الماس‌های رنگی بسیار منحصر به فرد و گران‌بها هستند. این الماس‌ها جزو موارد کمیاب و نادری هستند که در طبیعت یافت می‌شوند.

درصورتی‌که از فروشگاه های معتبر انواع جواهرات را تهیه کنید، می‌توانید مطمئن باشید که آن ها از نوع اصل هستند و دارای شناسنامه می‌باشند. سنگ برلیان را می توان ازنظر رنگ به چند دسته تقسیم بندی کرد. با توجه به رنگ این جواهر مقیاس درجه بندی آن ها متفاوت است.

  • مقیاس D-F: فوق العاده بی رنگ و کمیاب، رنگ این برلیان ها فوق العاده سفید است و دارای شفافیت بسیار بالایی است.
  • مقیاس D-J: این نمونه نیز دارای رنگ سفید شفاف بوده که به گروه اول نزدیک است، اما می‌توان گفت که این گروه سفید و دارای رنگ خیلی کمی هستند.
  • مقیاس K-Z: برلیان زرد رنگ
  • مقیاس ‌K-M: نوع کم نور
  • مقیاس N-R: نوع بسیار سبک
  • مقیاس S-Z: نوع سبک

 

تقارن برش

اگرچه هنگام خرید باید به ابعاد، نوع برش، رنگ و شفافیت آن توجه داشته باشید، اما بهتر است به تقارن برش نیز دقت کنید. درصورتی‌که بتوانید الماسی را بخرید که دارای تقارن درستی باشد، یک برلیان بی نقص را خریداری نموده اید. معمولاً برلیان ها دارای فلش هایی هستند که در حالت ایده آل، نشان دهنده تقارن برش آن ها است. اگر فلش ها دارای تقارن کاملی باشند، نشان دهنده بی نقص بودن برش برلیان خواهد بود. درصورتی‌که برلیان به‌صورت متقارن برش نخورده باشد، قیمت کمتری خواهد داشت و درخشش آن نیز کمتر خواهد بود.

 

اصل بودن یا تقلبی بودن برلیان

در بخش های پیش نیز اشاره کردیم که تشخیص الماس طبیعی با الماس تقلبی کار دشواری است و از عهده هر کسی بر نمی آید؛ اما با توجه به برخی نکات می‌توانید از اصل بودن الماس اطمینان حاصل کنید. اولین راهکار برای مطمئن بودن از اصالت الماس خرید از جواهر فروشی های معتبر یا مراجعه به افراد خبره است تا به شما کمک کند الماس‌های واقعی را شناسایی کنید.

برخی از آزمایش ها که به تشخیص الماس تقلبی از الماس اصل کمک می‌کنند، نیاز به ابزارهای خاص و پیشرفته ایی دارند، اما برخی دیگر از روش ها بسیار ساده هستند که شما خودتان هم به تنهایی می‌توانید آن ها را انجام دهید.

  • غرق کردن برلیان در آب

برای اینکه مطمئن شوید برلیان اصل خریداری می کنید می‌توانید یک لیوان آب آماده کنید و جواهر الماس خود را درون آن قرار دهید. اگر سنگ برلیان داخل آب غرق شود، یعنی الماس شما اصل است، اما اگر سنگ برلیان روی آب شناور بماند، یعنی تقلبی است.

  • از طریق بخار

سنگ برلیان را به وسیله یک موچین یا انبر کوچک، جلوی دهان خودتان نگه دارید و از طریق نفس کشیدن بخار دهان را به آن منتقل کنید. الماس‌های اصلی به سرعت حالت مه گرفته پیدا می‌کنند و کمتر از ۲ ثانیه آن را پراکنده می‌کنند؛ اما اگر بخار دهان شما بیشتر از ۲ ثانیه روی برلیان باقی ماندن نشان می دهد که تقلبی است.

  • از طریق تست گرما، اشعه uv، تست انکسار، آزمایش درخشش و … نیز می توان اصل یا تقلبی بودن الماس را تشخیص داد که این روش ها به ابزارهای خاصی احتیاج دارند.

 

کلام پایانی

برلیان یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده ترین جواهرات است که توسط خانم ها و آقایان مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما هنگام خرید جواهرات برلیان، باید به نکاتی توجه داشته باشید که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. برخی از این موارد عبارتند از قیراط برلیان، رنگ برلیان، نوع برش، شفافیت، وضوح الماس و … که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم. درصورتی‌که قصد خرید انواع حلقه برلیان با طرح‌های شیک، خاص و زیبا را دارید یا به مناسبت های گوناگون قصد خرید انواع سنگ‌های جواهر قیمتی را دارید، می‌توانید به وب سایت جواهری عبداللهی مراجعه نمایید. در این وب سایت خاص ترین دستبند های جواهر زنانه، انواع گوشواره های جواهر زیبا و خاص و انواع حلقه های جواهر موجود است که دارای طرح‌های بسیار بی نظیری هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه