حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نکات کلیدی نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر

آخرین بروزرسانی : 1402/07/27
نگهداری طلا و جواهر | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 85نویسنده : دسته بندی : آموزش

بیشتر خانم‌ها اکسسوری‌های طلا و جواهر دارند که برای آن‌ها خیلی باارزش است، اما به دلیل استفاده مکرر جلا و درخشش اولیه خود را ازدست‌داده‌اند. همین امر هم باعث می‌شود تا خانم‌ها به فکر استفاده از راهکارها و ترفندهایی باشند تا بتوانند طلا و جواهراتشان را مانند روز اول درخشان و براق کنند. در این مقاله سعی داریم ابتدا دلایل اصلی تغییر رنگ طلا و جواهرات و انواع سنگ‌های جواهر قیمتی را بررسی کنیم و سپس با پرداختن به اهمیت نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر، راهکارهایی را به شما ارائه کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها انواع اکسسوری‌های طلا و جواهر را تمیز و درخشان کنید.

 

نکات کلیدی نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر | جواهری عبدالهی

 

دلیل سیاه شدن طلا چیست؟

قبل از اینکه درباره دلیل تیره شدن و سیاه شدن برخی از جواهرات صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره‌کنیم که طلای خالص واقعی به‌هیچ‌وجه سیاه نمی‌شود. هرچه عیار طلا بالاتر باشد، طلا خالص‌تر است و به‌ندرت پیش می‌آید که با اکسیژن هوا یا مواد شیمیایی ترکیب‌شده و حالت کدر و سیاه به خود بگیرد. پس اگر می‌بینید جواهراتی دارید که از جنس طلا ساخته‌شده و پس از گذشت مدتی سیاه شده است، بدانید که این فلز طلای خالص نیست یا طلای اصل نیست.

در بعضی از جواهرات علاوه بر طلای خالص از بعضی فلزات دیگر هم استفاده می‌شود که آن‌ها در برابر رطوبت اکسیژن هوا یا سولفور، تیره و کدر می‌شوند؛ بنابراین بهتر است هنگام خرید طلا به این نکته توجه داشته باشید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن باشید طلای با عیار بالا و طلای خالص می‌خرید.

امکان ساختن مصنوعات با استفاده از طلای ۲۴ عیار وجود ندارد و این به خاطر نرم بودن فوق‌العاده طلای ۲۴ عیار است. برای همین از فلزهای گران‌بهای دیگری مانند نقره، مس و پلاتین استفاده می‌کنند و آن را با طلای ۲۴ عیار ترکیب می‌کنند، اما مقدار این فلزها به‌قدری پایین است که نمی‌توان گفت طلا دارای ناخالصی است. ولی به‌هرروی همین ترکیب سایر فلزات با طلا می‌تواند دلیل اصلی کدر شدن و تیره شدن مصنوعات طلایی باشد.

استفاده مکرر

استفاده مداوم از جواهرات و طلاها باعث می‌شود تا در معرض انواع مواد شیمیایی قرار بگیرند یا با عرق بدن واکنش نشان دهند و به‌مرورزمان درخشش اولیه خود را از دست بدهند. حتی شستشوی ساده دست و صورت با آب و صابون یا شستن ظرف‌ها باعث می‌شود تا طلای شما در معرض مواد شوینده و آب قرار بگیرد. بنابراین استفاده مکرر و روزانه جواهرات مانند انگشتر جواهر و گردنبند جواهر یکی از ساده‌ترین دلایل تیره شدن طلا و جواهر است.

واکنش با مواد شیمیایی

طلا و جواهرات هنگامی‌که در معرض سولفور قرار بگیرند، به‌سرعت با آن واکنش نشان می‌دهند و حتی با اکسیژن هوا واکنش شیمیایی می‌دهند و همین باعث می‌شود تا خیلی زود تیره و کدر شوند.

واکنش و مواد آرایشی و بهداشتی

انواع کرم‌ها، عطر، ادکلن و سایر مواد پاک‌کننده آرایشی در کنار روغن آشپزی و حتی چربی طبیعی پوست، همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا جواهرات گران‌بهای شما را کدر کنند.

استفاده در استخر

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که جواهراتتان را هیچ‌وقت از خودتان جدا نمی‌کنید و حتی با طلا و جواهر به استخر می‌روید، باید بدانید که این کار اشتباه است. آب موجود در استخر حاوی کلر زیادی است و این کلر می‌تواند باعث خوردگی و آسیب دیدن طلا و جواهرات شود. علاوه بر آب استخر، آب دریا که دارای نمک بالایی است، نیز برای طلا و جواهرات مضر است و باعث خوردگی آن‌ها می‌شود.

اهمیت نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر

تمیز کردن طلا و جواهر باعث می‌شود تا به‌مرورزمان از ایجاد خط و خش روی آن‌ها جلوگیری شود و حتی با استفاده مداوم، ظاهر جواهرات شما مانند روز اول درخشش داشته باشد. طلا و جواهرات بسیار حساس هستند. به‌ویژه طلاهای سفید و سنگ‌های جواهر، بنابراین اگر پس از استفاده مداوم متوجه شدید که جذابیت اولیه خود را ندارند و یک لایه کدر روی آن‌ها را گرفته، برای جلوگیری از خوردگی بیشتر حتماً از نکات کلیدی نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم استفاده نمایید.

طلا و جواهر دو گوهر ارزشمند می‌باشند و همیشه ارزش خاصی برایمان دارند؛ بنابراین حفظ و نگهداری درست از آن‌ها باعث می‌شود تا سال‌ها بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و نیازی به تعویض طلا و جواهر نداشته باشیم. به‌خصوص این روزها که قیمت طلا بسیار افزایش پیداکرده و دیگر نمی‌توانیم خیلی راحت بگوییم طلایمان را عوض می‌کنیم. پس بهتر است طلاهایی که هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنید در طول هفته یک‌بار تمیز کنید و از ترفندها و راهکارهای ارائه‌شده، حتماً استفاده کنید.

راهکارهایی برای نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهر

فرقی نمی‌کند که به‌تازگی جواهراتتان را خریداری کرده باشید یا از دیرباز این جواهرات و طلاها را دارید. بهتر است برای اینکه همیشه تمیز و براق بمانند به‌درستی از آن‌ها نگهداری کنید و از روش‌های اصولی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

یک جعبه کوچک برای نگهداری از جواهراتتان تهیه کنید.

نگهداری از جواهرات و طلاها در یک محفظه ویژه مانند باکس جواهرات، اولین کاری است که می‌توانید برای نگهداری از جواهراتتان انجام دهید. هنگامی‌که این جواهرات در داخل باکس قرار بگیرند، در معرض اکسیژن به‌صورت مستقیم قرار نمی‌گیرند دچار خط و خش یا آسیب‌دیدگی هم نمی‌شوند. چراکه این جعبه‌ها محفظه‌های جداگانه برای قرار دادن انگشتر، زنجیر، دستبند و گردنبند دراند. به‌این‌ترتیب دیگر جواهراتتان در معرض نور مستقیم و رطوبت هم قرار نمی‌گیرند و هرکدام سر جای خودشان هستند. شاید تعجب کنید اگر بدانید علاوه بر رطوبت و نور مستقیم، گرما و سرما هم می‌توانند روی طلا و جواهرات تأثیر داشته باشند؛ بنابراین بهترین راهکار این است که از جعبه‌های مخصوص طلا و جواهر استفاده کنید.

 

جعبه‌های مخصوص برای نگه داری طلا و جواهر | جواهری عبدالهی

 

برای نگهداری طلا و جواهر جواهراتتان را مرتب تمیز کنید.

تمیز کردن طلا و جواهرات پس از آلودگی و کدر شدن، بسیار مهم است. البته باید بدانید که از چه روش‌ها و چه موادی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از فروشنده‌های طلا و جواهر معتقدند که با استفاده مکرر از طلا و جواهرات هیچ مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید. به همین خاطر خانم‌ها با این طلا و جواهرات ظرف می‌شویند، با آن‌ها حمام می‌روند و حتی داخل استخر از آن‌ها استفاده می‌کنند. غافل از اینکه مواد شوینده، شیمیایی، مواد آرایشی مانند عطر ادکلن، تافت مو، صابون صورت و انواع کرم‌ها، همه و همه باعث کدر شدن طلا و جواهرات می‌شوند. حتی چربی‌های طبیعی که روی پوست ما وجود دارند هم می‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند.

  • سنگ‌های جواهر اگر در معرض آب قرار بگیرند و خیس شوند ممکن است درخشش خود را از دست بدهند. پس قبل از استفاده از مواد شیمیایی و شستن ظرف‌ها بهتر است جواهرات خودتان را کنار بگذارید. اما درصورتی‌که قبلاً این کار را کرده‌اید و الان می‌خواهید آن‌ها را تمیز کنید، می‌توانید جواهراتتان را با دستمال بسیار نرم و لطیف بااحتیاط پاک‌کنید. دستمال‌های مخصوصی برای تمیز کردن جواهرات وجود دارد.

می‌توانید با استفاده از مایع ظرف‌شویی بدون فسفات و آب ولرم طلاهایتان را تمیز کنید.

باید چند قطره مایع ظرف‌شویی را داخل آب ولرم بریزید و کاملاً آن را با آب مخلوط‌کنید، حالا به مدت ۱۵ دقیقه طلاهایتان را داخل ظرف حاوی مایع ظرف‌شویی و آب قرار دهید و پس‌ازآن با یک دستمال به‌راحتی تمیز کنید. حتی می‌توانید از مسواک نرم استفاده کنید و شیارها و درز‌های آن را به‌راحتی پاک‌کنید. درنهایت نیز طلاهایتان را زیر آب شیر بگیرید تا مایع ظرف‌شویی به‌صورت کامل از روی آن پاک‌شده و شفاف شود. دقت کنید که اگر در سینک ظرف‌شویی این کار را انجام می‌دهید، یک سبد داخل سینک قرار دهید تا خدای نکرده جواهرات ریز وارد سینک ظرف‌شویی نشوند. برای خشک‌کردن طلا و جواهر نیز از دستمال‌های نرم و لطیف استفاده کنید.

 

استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن طلا و جواهر | جواهری عبدالهی

 

از جوش‌شیرین و سرکه هم می‌توانید برای تمیز کردن طلا و جواهر استفاده کنید.

جوش‌شیرین و سرکه خاصیت خورندگی دارند بنابراین ما توصیه نمی‌کنیم از این مواد استفاده کنید. چراکه ممکن است باعث آسیب دیدن سنگ‌های قیمتی یا طلاهای شما شوند. توصیه اولیه ما استفاده از مایع ظرف‌شویی است. بعضی از افراد از آمونیاک برای تمیز کردن طلای سیاه شده استفاده می‌کنند که این روش هم دارای خطرات احتمالی است. به همین خاطر ما این روش را هم توصیه نمی‌کنیم.

استفاده از گچ برای نگهداری طلا و جواهر و گرفتن رطوبت جواهرات

اگر یک‌تکه کوچک گچ، داخل جعبه جواهراتتان نگه‌دارید، به‌راحتی تمام رطوبت محیط را به خود جذب می‌کند و دیگر سیاه نمی‌شوند. اگر از زیورآلات نقره استفاده می‌کنید، گچ به‌راحتی می‌تواند رطوبت آن‌ها را به خود بگیرد.

 

استفاده از گچ برای جلوگیری از سیاه شدن طلا و جواهر پس از شست و شو | جواهری عبدالهی

 

سه ماه یک‌بار طلاهایتان را تمیز کنید.

اگر هرروز از طلاهایتان استفاده می‌کنید، سعی کنید هفته‌ای یک‌بار، آن‌ها را تمیز کنید. اما اگر فقط در مراسم‌ها و مهمانی‌ها از زیورآلات و طلای خود استفاده می‌کنید، بهتر است هر سه ماه یک‌بار، آن‌ها را تمیز کنید. با استفاده کمتر، سالی یک الی دو بار باید طلاها را تمیز کنید.

برای تمیز کردن جواهرات و طلاها از برس‌های زبر و خشن استفاده نکنید.

سعی کنید از مسواک‌های نرم، دستمال لطیف، گوش پاک‌کن و … برای تمیز کردن درزها و قسمت‌های ظریف جواهرات استفاده کنید.

  • هنگام شنا طلا و جواهراتتان را همراه خودتان نبرید.
  • هیچ‌وقت طلا و جواهراتتان را در معرض ضدعفونی‌کننده‌ها و مواد شوینده قوی قرار ندهید.
  • در آخرین مرحله بعد از آرایش کردن و استفاده از عطر و ادکلن طلا و جواهراتتان را بپوشید.

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن طلا و جواهر | جواهری عبدالهی

 

از کارشناسان و متخصصان در این زمینه کمک بگیرید

درصورتی‌که نیاز به کمک دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان در این زمینه کمک بگیرید. کارشناسان درزمینهٔ طلا و جواهر بدون صرف هزینه‌های زیاد، می‌توانند با استفاده از روش‌های حرفه‌ای و بدون اینکه سنگ جواهرات شما خط و خش بردارند، آن‌ها را تمیز ‌کنند. حتی گاهی اوقات از روش روکش کردن طلاهای سفید برای درخشان کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. در جواهری عبداللهی نیز علاوه بر فروش انواع انگشتر الماس، انگشتر برلیان، انواع زیورآلات دیگر مانند گوشواره جواهر، دستبند جواهر و … به مشتریان خود کمک می‌کنند تا با استفاده از روش‌های خاص و ویژه، جواهرات خود را تمیز و براق کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه