حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

همه چیز درباره تراش الماس باگت

آخرین بروزرسانی : 1402/02/24
انگشتر جواهر باگت و یاقوت کد B4132 | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 386نویسنده : دسته بندی : آموزش

تراش الماس باگت به گونه ای خاص بوده که ظاهر «پله ای» به آن می دهد و این گونه جلوه ای معروف به «تالار آینه» ایجاد می کند. این نوع الماس معمولا به عنوان سنگ های کناری استفاده می شوند و جلوه جواهرات را چندین برابر می کنند؛ اگر به تنهایی نیز در جواهراتی مانند حلقه یا گردنبند استفاده شوند، کار را بسیار جذاب، ظریف و شیک جلوه می دهند. برای این که با تراش الماس به صورت باگت، بیشتر آشنا شوید تا انتهای مقاله همراهی کنید.

الماس باگت چیست؟

الماس های باگت معمولا مستطیل شکل بوده و ظاهری کشیده دارند؛ و به گروهی از تراش های الماس به نام الماس های برش پله ای متعلق هستند. علت تعلق گرفتن در گروه الماس های برش پله ای، به دلیل وجود برش هایی با وجوه موازی است.

حالا چرا به تراش الماس باگت تالار آینه نیز گفته می شود؟ از آنجایی که تراش الماس باگت دارای خطوط مستقیم و سطوح میز مانند هستند، امکان بازتاب های خیره کننده را فراهم می کنند؛ در نتیجه به آن ها، جلوه تالار آینه ای گفته می شود.

الماس های باگت معمولا دارای نسبت های 3:1 یا 5:1 هستند و به ندرت به شکل مربع برش داده می شوند. این نوع الماس ها معمولا 14 وجه دارند و به صورت خطوط مستقیم ساخته می شوند. این در حالی است که برش الماس های سنتی پر وجه بوده و حدود 58 وجه دارند. به همین جهت شاید درخشندگی الماس های باگت کمتر به نظر برسد اما در عوض دارای ظرافت زیادی هستند.

جالب است بدانید نام این نوع برش الماس از چوب نان فرانسوی گرفته شده که مستطیل شکل و کشیده است.

تاریخچه الماس باگت

تراش الماس باگت در دوره های هنر دکو و آرت نو یعنی سال های 1920 و 1930 به وجود آمد. پس از این دوران نیز محبوبیت آن ها به دلیل سادگی در عین زیبایی، افزایش یافت. جواهرسازان نیز از باگت به عنوان قطعه های کانونی در انواع جواهرات مانند حلقه، دستبند و آویز استفاده کردند.

امروزه تراش باگت به عنوان یکی از محبوب ترین تراش های الماس مورد استفاده قرار می گیرد. عمده استفاده الماس باگت به عنوان تزیین دور الماس های بزرگ تر بوده که در جواهر فروش های جهان از جمله جواهری عبداللهی بسیار یافت می شود. از نمونه های زیبای این نوع الماس باگت به صورت ترکیبی با سنگ های قیمتی دیگر، موجود در جواهری عبداللهی می توان به آویز جواهر کد 0669B اشاره کرد.

علت محبوبیت تراش الماس باگت چیست؟

تراش الماس باگت به دلیل ظاهر مینیمالیستی و مدرنی که دارند دارای محبوبیت بالایی هستند. این الماس های زیبا، تأثیرگذارترین جواهرات بر علاقه مندان بر هنر دکو می باشند. آن ها به دلیل ظاهر ظریف و در عین حال ساده، انتخاب های محبوبی برای سنگ های برجسته هستند. این نوع الماس های کار شده روی حلقه ها، برای افرادی که به دنبال حلقه مقرون به صرفه نیز بوده، گزینه های مناسبی هستند.

انواع تراش الماس باگت

دو نوع اصلی از تراش الماس باگت وجود دارد:

  • الماس های باگت برش مستقیم: این نوع برش باگتی کاملا مستطیل شکل با اضلاع متضاد بوده و بر یکدیگر عمود هستند.
  • الماس های باگت مخروطی شکل: این نوع برش باگتی، شکل ذوزنقه ای داشته که زاویه رو به داخل، به خود می گیرند.

کاربردهای اصلی تراش الماس باگت

تراش الماس باگت به ندرت به عنوان سنگ های قیمتی تکی و مستقل در طراحی جواهرات استفاده می شوند. اغلب در طراحی جواهرات، به عنوان سنگ های جانبی برای برجسته نشان دادن سایر سنگ های قیمتی مورد استفاده قرار می گیرند.

این الماس ها، به دلیل شکل مستطیلی خود، بدون شکاف و فاصله؛ کنار یکدیگر قرار می گیرند. به همین دلیل برای ایجاد تنظیمات کانال ها با ظاهر روان یا طراحی های فشرده عالی به نظر می رسند.

ترکیب آن ها با سنگ های قیمتی دیگر مانند یاقوت بسیار منحصر به فرد و زیبا می شود مانند طرح انگشتر جواهر باگت و یاقوت کد 4132B که در جواهری عبداللهی موجود است.

چند نکته برتر برای انتخاب جواهرات با تراش الماس باگت

هنگام خرید انواع جواهرات با تراش الماس باگت باید چندین فاکتور را در نظر داشت. در این قسمت به چند نکته مهم در این زمینه می پردازیم:

1- کیفیت و وضوح مهم ترین عامل

الماس های باگت دارای وجه های خیلی کمتری نسبت به الماس های سنتی هستند، یعنی تنها 14 وجه دارند. هر چه یک الماس دارای وجه بیشتری باشد، عیوب یک الماس را بیشتر می تواند بپوشاند. به همین جهت است که شفافیت یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده کیفیت است که باید هنگام خرید الماس باگت در نظر داشت. از آنجایی که الماس های تراش سنتی مانند تراش زمرد دارای وجه های زیادی هستند، عیوب آن ها پوشانده شده و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. این در حالی است که عیوب تراش الماس باگت با چشم غیرمسلح به راحتی مشهود است. به همین دلیل به دنبال الماس باگت با گنجایش کمتر و شفافیت بیشتر باشید.

2- انتخاب الماس باگت با برش یکنواخت

هنگام خرید الماس تراش باگت باید نسبت الماس را در نظر بگیرید. مهم تر از سبک و اندازه سنگ مرکزی، الماس باگت با تقارن مناسب است. حواستان باشد بین عرض و طول الماس، تعادل برقرار باشد. در نظر داشته باشید الماس برش باگت با خطوط موازی، ظاهر کل جواهر را برجسته می کند.

3- انتخاب درجه بندی رنگ درست

رنگی از تراش الماس باگت را انتخاب کنید که با سنگ مرکزی مطابقت داشته باشد. با توجه به این که سنگ های الماس دارای درجه بندی رنگی هستند، انتخاب درجه رنگ مناسب، زیبایی الماس ها را برجسته می کند. برش های سنتی الماس، نسبت به برش باگت دارای سفیدی و درخشانی بیشتری هستند، به همین دلیل بهتر است برش باگتی الماس با درجه رنگ بالاتر انتخاب شود تا تفاوت محسوسی بین آن ها و سنگ مرکزی وجود نداشته باشد.

4- یک سنگ مرکزی ارزشمند را انتخاب کنید

الماس های باگت با سنگ های مرکزی جفت می شوند تا بیشتر به چشم بیایند. همان طور که گفته شد، پیدا کردن یک سنگ مرکزی که به خوبی با تراش الماس باگت جانبی مطابقت داشته باشد، مهم است. می توانید آن ها را همراه یک الماس گرد، تراش برلیانت، زمرد یا حتی یاقوت ست کنید. طراحی های منحصر به فرد و برعکس نیز در جواهری عبداللهی موجود است مانند انگشتر جواهر مردانه کد 081A که سنگ مرکزی از نوع باگت بوده و سنگ های جانبی از نوع سنتی استفاده شده اند. بسیار زیبا، منحصر به فرد، شیک، ساده و کاملا مردانه طراحی شده است.

5- باگت برش مستقیم در مقابل باگت مخروطی

اگر انتخاب شما، الماس باگت تراش مستقیم بوده، می توان آن ها را در کنار هم به صورت مرتب داشت. به لطف خطوط موازی آن ها، هیچ شکافی بین آن ها وجود نخواهد داشت و به شما امکان می دهد ظاهری ساده تر و در عین حال شیک داشته باشید.

حال اگر انتخاب شما، تراش الماس باگت مخروطی باشد، معمولا فقط یکی از آن ها بر روی طرفین قرار دارند. انتخاب هر کدام از آن ها به ترجیحات شخصی بستگی دارد، زیرا هر دو سبک الماس باگت به طور یکپارچه ظریف هستند. به عنوان نمونه می توانید نگاهی به سرویس جواهر الماس باگت کد 3 بیندازید.

نگهداری و تمیز کردن الماس های باگت

تراش الماس باگت بیشتر از سایر انواع برش الماس، مستعد شکستن و خرد شدن هستند. از آنجایی که تمام سطوح کشیده الماس نمایان بوده، به دلیل وجود گوشه های مربعی شکل، خراشیدن یا آسیب دیدن آن ها، نسبت به بقیه تراش های الماس آسان تر اتفاق می افتد. به همین دلیل باید جای مطمئنی برای نگهداری آن ها در نظر گرفت. آن ها را در کشو یا کمد بدون جعبه محافظ نگهداری نکنید.

زمانی که الماس تراش باگت کثیف می شود، درخشندگی خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است آن ها را تمیز کنید تا همچنان درخشان باقی بمانند. تمیز کردن جواهرات دارای الماس باگت باید به آرامی با آب ولرم و صابون ملایم انجام شود. می توانید از یک پارچه نرم یا مسواک تمیز نیز کمک بگیرید. فقط به یاد داشته باشید فشار زیادی وارد نکنید. درست است که الماس ها یکی از سخت ترین مواد معدنی روی زمین محسوب می شوند؛ اما به دقت با آن ها رفتار کنید، زیرا رفتاری های خشن می تواند آن ها را بخراشد یا خرد کند.

بهتر است هفته ای یک بار الماس باگت خود را تمیز کنید. به طور کلی توصیه می شود از استفاده هر نوع مواد شیمیایی قوی خودداری کنید، زیرا ممکن است به الماس خود آسیب بزنید. در هیچ شرایطی نباید از سفید کننده یا استون برای تمیز کردن الماس باگت استفاده کنید.

راه دیگری برای تمیز کردن الماس خود دارید که بهترین راه محسوب می شود. اگر ترس از آن دارید که هنگام تمیز کردن الماس، به آن آسیب برسانید، بهتر است آن را نزد جواهرساز خود ببرید تا به طور حرفه ای تمیز شود. جواهرسازها روش های مطمئنی برای تمیز کردن الماس ها دارند.

کلام پایانی

تراش الماس باگت دارای ظاهری چشمگیر و طراحی پیچیده و در عین حال تمیزی هستند که هرگز از مد نمی افتند. اگر به دنبال جواهرات با الماس های باگت یا ترکیبی هستید جواهری عبداللهی بهترین انتخاب خواهد بود. جواهری عبداللهی، الماس های باگت منحصر به فرد و خیره کننده ای را ارائه می دهد که می تواند افراد را به یاد دوران هنر دکو بیندازد و در عین حال با استفاده از قطعات مدرن تر و طراحی منحصر به فرد، فراتر از انتظارات شما عمل می کند.

برای این که مقایسه کنید و بتوانید بهترین تصمیم را بگیرد کافی است به صفحات لوکس ترین جواهرات مردانه، جواهرات مناسب هدیه، نیم ست جواهر زنانه و سرویس جواهر سر بزنید. جواهری عبداللهی دارای جواهرات زیاد با طراحی منحصر به فردی هستند. زیبایی، انحصار طراحی، کیفیت و قیمت مقرون به صرفه را به طور هم زمان با جواهری عبدالهی تجربه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه