حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

همه چیز درباره فاکتورهای فروش طلا و جواهر

آخرین بروزرسانی : 1402/08/29
زمان مطالعه : 5 دقیقهتعداد بازدید : 628نویسنده : دسته بندی : آموزش

بسیاری از افراد هنگام خرید طلا اهمیت زیادی به دریافت فاکتور نمی‌دهند یا اینکه در نگهداری فاکتور دقت زیادی ندارند؛ در حالی که هنگام فروش طلا متوجه مهم بودن کاغذ فاکتور می‌شوند. چرا که زمان فروختن طلا بسیاری از طلا فروشان از خرید طلاهای بدون فاکتور خودداری می‌کنند. در این مطلب به نکات مهمی در مورد بخش‌های مختلف فاکتور و اهمیت خرید طلا با فاکتور می‌پردازیم.

فاکتور فروش طلا و جواهر چیست؟

فاکتور طلا به عنوان سند کوچکی برای مشخص کردن مالک مصنوعات طلا است و گاهی فاکتور طلا از خود طلا مهم‌تر و با ارزش‌تر می باشد. داشتن فاکتور برای فروش مجدد طلا به این دلیل مهم است که مشخص می کند طلا و جواهرات سرقتی یا دزدی نیستند.

قسمت‌های اصلی یک فاکتور طلا

یک فاکتور معتبر طلا و جواهرات باید شامل تمام خصوصیات طلا و اطلاعات ارتباطی و تماس با طلا فروش باشد. شماره تماس، آدرس دقیق مغازه، کد پستی محل و آدرس تمامی سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مربوط به مغازه از مهم‌ترین اطلاعات تماس طلا فروشی است. برای اینکه هنگام خرید طلا بتوانید فاکتور معتبری را از طلا فروشان دریافت کنید پیشنهاد می‌کنیم بخش‌های اصلی یک فاکتور طلا را در ادامه مطالعه کنید.

 

 

1.سربرگ فاکتور

سربرگ از مهم‌ترین بخش‌های یک فاکتور طلا است که باید شامل نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی باشد؛ در این قسمتباید سریال یا شماره فاکتور نیز درج شود.

2.مشخصات خریدار

در این قسمت فاکتور باید فروشنده نام خانوادگی و شماره موبایل مشتری را بنویسد؛ همچنین جهت انجام امور مالیاتی و اطمینان بیشتر بعضی طلافروشان در بخش مشخصات خریدار کد ملی مشتری را یادداشت می کنند.

3.نام کامل محصول خریداری شده

در این بخش فاکتور باید به صورت دقیق نام محصول فروخته شده توسط طلا فروش درج شود.

4. قیمت روز طلا

قیمت یک گرم طلای آبشده ۱۸ عیاری که سود و اجرت آن صفر به عنوان قیمت روز طلا شناخته می‌شود. معمولاً زرگرها به جای قیمت طلای 18 عیار، مظنه آن را می‌نویسند؛ قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار (۷۰۵) همان منظه است. به همین دلیل طلا فروشان در فاکتور مظنه در نوشته و زیر آن خط می‌کشند و زیر خط عدد 705 را قید می‌کنند. در برخی فاکتورها قسمت قیمت روز طلا وجود ندارد؛ زیرا این فیلد می‌تواند باعث سردرگمی خریداران شود و آن را با قیمت نهایی طلا اشتباه بگیرند.

 

 

5.عیار طلا و جواهرات

در این قسمت معمولاً عدد 750 یا 18 را می‌نویسند که به عنوان عیار طلای خریداری شده است. علت آن شفافیت بیشتر و جلوگیری از مشکلات بعدی برای خریدار می‌باشد.

6.فی اجرت در فاکتور طلا

فی اجرت یا کارمزد همان اجرت ساخت محصول خریداری شده است؛ فی اجرت در هر محصولی با توجه به نوع و پیچیدگی ساخت متفاوت می‌باشد.

7.سود تک فروشی

سود تک فروشی از سوی اتحادیه طلا و جواهر برای همه فروشندگان طلا و جواهر 7% تعیین شده است. اگر عدد سود بیشتر از 7 درصد باشد تخلف به حساب می‌آید و خریدار می‌تواند آن مورد را به اتحادیه طلا و جواهر گزارش دهد. دریافت سود کمتر از 7 درصد به خود مغازه طلا فروش بستگی دارد؛ به طوری که بعضی طلافروشان برای رقابت با سایر فروشندگان طلا و جواهرات سود تک فروشی را کمتر از 7 درصد در نظر می‌گیرند.

 

 

8.متعلّقات طلا

ممکن است محصول خریداری شده دستبند سنگی یا گردنبند سنگی باشد که باید قیمت سنگ و چرم به عنوان متعلقات طلا در این قسمت درج شود.

9.مالیات بر ارزش افزوده

طبق قانون کشور به ازای فروش کالاها و خدمات مختلف ۹% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور تعیین می‌شود؛ این مالیات از خریدار گرفته شده و فروشنده باید به صورت فصلی مقدار این مالیات را به اداره مالیات گزارش داده و پرداخت نماید. در هنگام خرید طلا این مالیات روی کل قیمت طلا محاسبه می‌شود؛ در حالی که باید بر روی اجرت کار گرفته شود.

10.قیمت نهایی پرداختی

در این قسمت فاکتور طلا فروشنده باید قیمت نهایی طلا فروخته شده را به صورت حروف و عدد یادداشت نماید.

11.مهر و امضاء طلافروشی

مهم‌ترین قسمت فاکتور، مهر و امضاء طلافروش است که مهر آن نشان دهنده اعتبار طلافروشی می‌باشد. مهر طلافروش شامل نام یا لوگوی طلافروشی، آدرس و شماره تماس است.
همیشه خرید طلا را از طلافروشی‌های معتبر که برای فروش طلا فاکتور می دهند انجام دهید؛ این فاکتور چه کامپیوتری باشد و چه دستی، فرقی نمی‌کند؛ فقط باید تمام اطلاعات طلا و فروشنده و خریدار طلا در آن ثبت شده باشد در این صورت فاکتور معتبر و ارزشمند خواهد بود. شما با خرید از مجموعه جواهری عبدالهی چه به صورت حضوری یا به شکل آنلاین به همراه طلای خریداری شده فاکتور معتبر با اطلاعات کامل شامل قیمت خام طلا، متعلقات، سود، مالیات و اجرت طلا دریافت خواهید کرد.

 

 

اگر فاکتور طلا گم شود چکار کنیم؟

اگر فردی فاکتور طلای خریداری شده را گم کند حتماً هنگام فروش آن دچار مشکل خواهد شد؛ زیرا بدون فاکتور شخص نمی‌تواند ثابت کند که مالک طلا است و طلا فروشان، طلا را خریداری نمی‌کنند. چنانچه فاکتور طلای خود را گم کرده اید می‌توانید به همان طلافروشی که طلا را خریده اید مراجعه کنید و به طور دقیق تاریخ خرید طلا را اطلاع دهید. در این حالت واحد فروشنده تاریخ مورد نظر را در لیست فروش خود پیدا می‌کند و بعد از تایید خرید طلا می‌تواند فاکتور المثنی صادر نماید.

خرید طلا بدون فاکتور چگونه است؟

بنا به قوانین و مقررات اتحادیه طلا و جواهر هر فروشنده طلا باید هنگام فروش هر قطعه طلا برای آن یک فاکتور معتبر صادر کند و به خریدار تحویل دهد. خریداران باید دقت کنند که از خرید طلا بدون فاکتور خودداری کنند و اگر طلا فروشی اقدام به فروش طلا بدون فاکتور به مشتری کند متخلف است و باید آن را به اتحادیه طلا و جواهر گزارش داد تا به مسئله رسیدگی شده و تخلفات طلافروشی مربوطه مورد بررسی قرار گیرند.
در نظر داشته باشید در صورتی که فردی طلای بدون فاکتور خرید کرده باشد و سپس ادعای خسارت کند، راهی برای پیگیری وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن به عهده خود شخص است. بسیاری از طلافروشان متقلب برای فروش طلای سرقتی یا تقلبی به بهانه‌های مختلف از دادن فاکتور به مشتری سرباز می‌زنند؛ بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در فروش مجدد طلا و دقت در خرید طلای اصل بهترین گزینه دریافت فاکتور معتبر از طلا فروشی است.

اهمیت داشتن فاکتور طلا

داشتن فاکتور طلا هنگام خرید و فروش طلا اهمیت زیادی دارد؛ زیرا صدور فاکتور طلا از سوی طلا فروشان تضمین کننده اصالت طلای خریداری شده است و به عنوان یک سند برای خرید و فروش‌های بعدی می باشد. در واقع با ارائه فاکتور از سوی طلافروشی به مشتریان تمام مسئولیت اصل یا تقلبی بودن طلا بر عهده فروشنده خواهد بود.
در صورتی که طلا بدون فاکتور را بخواهید بفروشید با مشکل مواجه می شوید و طلا فروشی‌های معتبر و مجاز حاضر به خرید طلا بدون ارائه فاکتور نیستند. در فاکتور عیار طلا و مارک سازنده آن ثبت شده هویت طلا محافظت می شود؛ بنابراین در صورت داشتن فاکتور برای فروش طلا اصالت طلا توسط فروشنده تضمین شده است.

 

 

صدور فاکتور برای جواهرات

گرفتن فاکتور برای جواهرات همانند فاکتور طلا مهم است؛ تنها تفاوت فاکتور طلا با فاکتور جواهرات ثبت مشخصات دقیق سنگ های قیمتی مثل وزن و رنگ سنگ ‌های آن قطعه جواهر می باشد. اگر سنگ جواهر درشت و چند قیراطی باشد احتمالا برای مشخصات سنگ شناسنامه مجزایی وجود دارد؛ در غیر این صورت باید توجه کرد که تمام مشخصات سنگ های جواهر در فاکتور ثبت شود. در این صورت ارزش سنگ های قیمتی جواهر خریداری شده حفظ می شود و زمان فروختن جواهر سنگی مشکلات کمتری وجود خواهد داشت.

راه حل فروش طلای بدون فاکتور

سوال اصلی در مورد فاکتور طلا این است که در برخی موارد که فاکتور طلا گمشده یا قطعه طلا هدیه است و فاکتوری برای آن وجود ندارد باید برای فروش آن‌ها چه کار کرد. در این خصوص طی بیانیه‌ای راه حلی برای افرادی که طلای بدون فاکتور دارند از سوی رئیس اتحادیه طلا و جواهر ارائه شده است؛ براساس این بیانیه فروشندگان طلای فاقد فاکتور می توانند به طلافروشی‌هایی که چندین بار از آن‌ها طلا خریداری کرده‌اند و آن‌ها زیر نظر اتحادیه فعالیت می کنند مراجعه نمایند. این طلافروشان موظف‌اند آدرس کامل و مشخصات دقیق و معتبر فرد را ثبت نمایند تا در صورت ایجاد مشکل از فرد بخواهند پاسخ بدهد. راهکار دیگر برای فروش طلای بدون فاکتور مراجعه به طلافروشی‌های قابل اعتمادی است که آن‌ها می شناسید.

جمع بندی

فاکتور فروش طلا و جواهر از سندهای مهم و معتبر بری طلافروشان و خریداران است. مشتریان هنگام خرید هر قطعه طلا باید فاکتور معتبری که حاوی تمام اطلاعات طلا و فروشنده باشد دریافت کند. این فاکتور به عنوان یک سند حقوقی شناخته می‌شود که تضمین کننده دارایی خریدار است. شما می‌توانید به صورت آنلاین طلای دلخواه خود را از جواهری عبدالهی سفارش دهید و زیباترین و شیک‌ترین مدل‌های روز طلا و جواهر را به همراه فاکتور معتبری خریداری کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه