حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

واحدهای اندازه گیری طلا و جواهر

آخرین بروزرسانی : 1402/02/24
واحدهای اندازه گیری طلا و جواهر | جواهری عبدالهی
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 205نویسنده : دسته بندی : آموزش

افرادی که با بازار طلا و جواهرات سر و کار دارند برای اینکه در معاملات خود دچار مشکل نشوند باید با واحدهای اندازه گیری طلا و جواهر آشنا شوند. طلا همانند سایر محصولات برای اندازه گیری از واحد خاصی استفاده می کند؛ اما رایج ترین واحدها برای تعیین طلا شامل انس، قیراط، فوت و مثقال است. توجه نمایید که برای خرید طلا به خصوص اگر در مورد واحد اندازه گیری طلا اطلاع ندارید به طلا فروشی های معتبر مراجعه کنید؛ جواهری عبدالهی یکی از معتبرترین فروشگاه های آنلاین خرید و فروش و طراحی طلا و جواهرات در ایران محسوب می شود. در این مقاله با هر یک از این واحدهای اندازه گیری و نحوه تبدیل آن‌ها به یکدیگر آشنا خواهیم شد.

عیار طلا چیست؟

متداول ترین عیارهای طلا 18 و 24 است و به میزان خلوص طلا، عیار می گویند. در ترکیب طلای 18 عیار فلزاتی مثل مس و نیکل به کار رفته است و 75 درصد آن طلا و 25 درصد سایر فلزات هستند. اما طلای 24 عیار دارای 99.9 درصد طلا است که خالص ترین نوع طلا به شمار می رود و نسبت به طلای 18 عیار نرمی بیشتر و استحکام کمتر دارد.

واحدهای اندازه‌گیری طلا چیست؟

همان طور که می دانیم اندازه گیری طلا با واحدهای کوچک مثل گرم، مثقال، سوت و انس امکان پذیر است. که می توان هر یک از این واحدها را به یکدیگر تبدیل کرد؛ همچنین هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند. در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از واحدها ارائه می شود.

1. سوت، کوچک ‌ترین واحد اندازه‌گیری طلا و جواهر

سوت کوچکترین واحد اندازه گیری طلا و جواهر است که همان میلی گرم درنظر گرفته می شود. مهم ترین نکته در مورد سوت، نحوه محاسبه و خواندن این واحد روی ترازو طلا فروشی است. معمولا در حسابداری بازار طلا وزن ها تا دو رقم بعد از اعشار نوشته می شوند؛ ولی هنگام بیان شفاهی مقدار طلا، رقم مورد نظر را تا سه رقم بعد از اعشار می خوانند و در فاکتور می‌نویسند.

هر گرم طلا معدل 1000 سوت می باشد. به عنوان مثال زمانی که یک قطعه طلا در ترازو طلا فروشی گذاشته می شود، عدد اندازه گیری شده را 5.45 نشان می دهد؛ که در بین طلا فروشان به صورت 5 گرم و 450 سوت بیان می گردد. از این رو همیشه برای خواندن وزن طلا باید آن را بعد از سه رقم اعشار بیان کرد؛ در صورتی که به این مورد توجه نشود وزن طلا کمتر از آنچه که هست محاسبه می شود.

2. قیراط، واحد اندازه‌گیری طلا

واحد دیگر برایاندازه گیری وزن طلا و جواهرات استفاده از واحد قیراط است که با نماد ct یا kt نشان داده می شود. واحد قیراط برای به دست آوردن وزن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کاربرد دارد. علت استفاده طلافروشان و افراد فعال در بازار ارز از سوت برای اندازه گیری سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی این است که سنگ هایی مثل الماس می تواند در قطعات کوچک نیز بسیار ارزش داشته باشد.

از این رو محاسبه وزن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با استفاده از واحد اندازه گیری طلا، کمتر از گرم در نظر گرفته می شود. علاوه بر این محاسبه و خواندن واحد وزنی قیراط راحت تر از گرم و سوت است. به عنوان مثال  برای بیان وزن یک الماس 400 سوتی با قیراط آن را 2 قیراط در نظر می گیرند؛ یا زمرد با وزن 600 سوت معادل 3 قیراط بیان می شود.

قیراط فقط وزن سنگ را حساب می کند نه اندازه آن را. همچنین وزن سنگ به بزرگ یا کوچک بودن سنگ بستگی نداشته بلکه بیان کننده چگالی آن شی می باشد. قیراط معادل 200 سوت است و گرم طلا معادل 5 قیراط می باشد و یک قیراط از یک گرم کمتر و از یک سوت بیشتر است. همچنین یک قیراط برابر با یک بیست و یکم یک مثقال است و به صورت ۰۰۷۰۵۵/۰ اونس محاسبه می ‌شود.

3. مثقال، واحد اندازه‌گیری طلا

کلمه مثقال در بسیاری از سایت و شبکه های اجتماعی برای بیان قیمت طلا و جواهرات به کار می رود. مثقال واحد اندازه گیری دیگری برای به دست آوردن وزن طلا است و معمولا در کشورهای اسلامی برای وزن طلا استفاده می شود. در زمان های گذشته ترازوهای دیجیتال پیشرفته امروزی وجود نداشته و وزن طلا و جواهرات را با لپه و نخود اندازه گیری می کردند؛ به همین دلیل در روش های سنتی وزن 24 نخود معادل یک مثقال بیان می شد و هر مثقال برابر ۴.۶۰۸ گرم می باشد. در ایران نیز استفاده از واحد اندازه گیری مثقال برای طلا از دیگر واحدها رواج بیشتری دارد.

هر مثقال طلا در بازار طلای ایران معادل ۴.۶۰۸ گرم از یک قطعه طلای ۱۷ عیار محاسبه می گردد که به معنای داشتن خلوص 705 است؛ به عبارت دیگر یک طلای 17 عیار به صورت چهار گرم و ۶۰۸ سوت اندازه گیری می شود. برای مثال یک مثقال شرعی معادل 18 نخود یا  ۳/456 گرم است و مثقال معمولی را معادل 6875/۴ گرم بیان می کنند.

4. اُنس، واحد اندازه‌گیری طلا

اُنس یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا و جواهر است که در معاملات طلا استفاده شده و برابر ۱۰۳۴۳/۳۱ گرم است. این واحد اندازه گیری با نماد oz نشان داده می شود که مخفف عبارت اُنس می باشد. طلایی با وزن یک اُنس معادل طلای 24 عیار یا 99.99 درصد خلوص است. بیشتر در کشورهای آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. این واحد اندازه گیری برای مشخص کردن قیمت طلا به صورت یک قرارداد بین معامله گران بازار طلا به کار می رود. برای مثال حتما در اخبار شنیده اید که قیمت طلای جهانی افزایش یا کاهش یافته است؛ که بیان کننده افزایش یا کاهش قیمت یک اُنس طلا نسبت به قیمت قبلی آن می باشد. انواع دیگر اُنس برای اندازه گیری وزن طلا که در کشورهای دیگر استفاده می شود شامل اُنس ماریا ترزا، اُنس اسپانیایی، اُنس متریک چینی و اُنس متریک هلندی است.

آشنایی با نحوه معادل سازی‌های واحدهای اندازه گیری طلا

در بخش های قبلی مقاله حین ارائه توضیحاتی در مورد انواع واحد اندازه گیری طلا و جواهر مقداری در مورد معادل سازی واحدها صحبت شد؛ در این قسمت اطلاعات دقیق تر و مفصل تری در مورد تبدیل واحدها ارائه می کنیم.

به طور کلی هر گرم طلا معادل 1000 میلی گرم بوده و به هر میلی گرم یک سوت گفته می شود؛ به عبارتی هر گرم معادل 1000 سوت است. همچنین هر چهار گرم و 608 سوت برابر یک مثقال بوده  و هر مثقال به صورت 608/4 گرم بیان می شود. اُنس طلای معمولی برابر با 28 گرم و هر اُنس تروی معادل با ۱۰۳۴۳۱/۳۱ گرم است. واحد دیگر اندازه گیری طلا و جواهر، پوند است که هر پوند تروی معادل دوازده اُنس می باشد و هر پوند معمولی برابر 16 اُنس محاسبه می گردد

واحد اندازه‌گیری طلا به روش سنتی

همان طور که بیان کردیم از نخود، لپه و گندم برای تعیین وزن طلا نیز در قدیم که وسایل اندازه گیری دقیق و پیشرفته نبود، استفاده می کردند. به طور کلی هر نخود معادل 192 سوت برآورد می شود، هر نخود برابر 2 لپه بوده و هر لپه معادل 2 گندم محاسبه می گردد. مثقال شرعی که در بازار زرگران سنتی استفاده می شود با مثقال معمولی تفاوت دارد؛ به طوری که هر مثقال شرعی معادل 18 نخود است و هر مثقال معمولی برابر 24 نخود بیان می شود. واحد وزنی قیراط نیزبرای توزین سنگ های قیمتی کاربرد دارد و هر قیراط برابر 200 سوت و هر 5 قیراط نیز برابر با یک گرم است.

کدام یک از واحدهای اندازه گیری طلا و جواهر، کاربرد بیشتری دارند؟

به طور کلی نمی توان گفت کدام واحد اندازه گیری بیشترین کاربرد دارد؛ زیرا هر یک از این واحدها برای وزن کردن  طلا و جواهرات مختلفی استفاده می شوند. همان طور که می دانیم واحد سوت برای بیان وزن طلاهای با وزن کم کاربرد دارد، اندازه گیری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با واحد قیراط بیان می شود و کشورهای اسلامی مثقال را برای بیان وزن طلا به کار می برند.

نکات مهم برای خرید طلا و جواهر

هنگام خرید طلا علاوه بر اینکه باید با واحدهای اندازه گیری طلا آشنا باشید باید یک سری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با مشکلات کمتری مواجه شوید. توجه به عیار طلای خریداری شده، دریافت فاکتور دارای سربرگ مغازه و امضای فروشنده از عوامل مهم برای خرید طلا است؛ همچنین در صورت خرید طلای دست دوم نیز باید دقت نمود که فروشنده برای قیمت نهایی طلا، اجرت و مالیات حساب نکند.

جواهری عبدالهی | طلا و جواهر فروشی واقع در اقدسیه تهران

جواهری عبدالهی بیش از دو دهه در عرصه طراحی و فروش انواع جواهرات فعالیت می کند؛ بنابراین یک مرکز معتبر برای خرید طلا و جواهرات است. در این سایت می‌توانید انواع دسته بندی محصولات متنوع شامل زیورآلات طلا زنانه، نیم ست زنانه، جواهر مناسب هدیه، سرویس جواهر و لوکس ترین جواهرات مردانه را مشاهده کرده و خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات تولیدی این تولیدکننده و دریافت مشاوره از سایت جواهری عبدالهی می توانید با کارشناسان و مشاوران این سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

واحد اندازه گیری طلا و جواهر می تواند با قیراط، سوت، مثقال یا اُنس بیان شود و هر واحد برای طلاهای خاصی کاربرد دارند. برای مثال برای برآورد وزن الماس و مروارید که از سنگ‌های قیمتی محسوب می شوند از واحد قیراط استفاده می گردد. و سوت به عنوان واحد اندازه‌گیری به جای میلی گرم کاربرد دارد و اُنس برای اندازه گیری طلای با خلوص بالا استفاده می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه