حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

یاقوت قرمز یا روبی چیست؟

آخرین بروزرسانی : 1402/11/25
زمان مطالعه : 6 دقیقهتعداد بازدید : 321نویسنده : دسته بندی : آموزش, معرفی جواهرات

یاقوت قرمز یا روبی یک سنگ قیمتی قرمز در تجارت‌های بین‌المللی که نام دیگر آن یاقوت کبود است و همیشه با رنگ آن مرتبط است. از آنجایی که سختی یاقوت قرمز ۹ درجه است این سنگ گزینه مناسبی برای استفاده در صنعت جواهرسازی است و کاربرد‌های زیادی در این زمینه دارد.

یاقوت قرمز یا روبی چیست؟

سنگ یاقوت گونه‌ای رنگارنگ از کوراندوم است که در طول تاریخ توسط انسان ها در صنعت جواهرسازی،  تزئینات و کاربرد‌های متافیزیکی استفاده شده است. در صنعت جواهرسازی، یاقوت قرمز در برابر امواج بلند و کوتاه اشعه ایکس یک سنگ مقاوم شناخته می‌شود.

این سنگ زیبا به خاطر رنگ‌های چشم نواز و استقامت بدنی بالایی که دارد شناخته شده است. یاقوت قرمز یا روبی نه تنها ارزش زیبایی شناختی دارد، بلکه اعتقاد بر این است که تأثیرات مثبت مختلفی بر انسان دارد. سنگ یاقوت نوعی کانی کوراندوم است که در طبیعت یافت می‌شود.  اگرچه عمدتاً در رنگ قرمز یافت می‌شود، اما رنگ‌های مختلفی مانند صورتی، آبی، زرد، سبز و بنفش نیز از آن موجود است. در حالی که اصطلاح “یاقوت” به طور کلی برای کوراندوم به رنگ قرمز استفاده می‌شود، همین نام را می‌توان به نسخه‌های دیگری از این سنگ در رنگ‌های دیگر نیز داد.

یاقوت کبود یکی دیگر از انواع یاقوت قرمز است که رنگ تیره‌تری نسبت به نوع قرمز آن دارد و گاهی به رنگ آبی ظاهر می‌شود.  یاقوت سفید و ستاره ای از دیگر انواع این سنگ هستند که هرکسی می‌تواند با توجه به علاقه خود به رنگ یکی از انواع این سنگ را انتخاب کرده و از خواص آن بهره‌مند شود.

 

یاقوت قرمز یا روبی چیست؟ | جواهری عبدالهی

 

خواص سنگ روبی چیست؟

خواص یاقوت قرمز یا روبی به شرح زیر است:

سختی:

دارای درجه سختی ۹ در مقیاس سختی Mohs است. این بدان معنی است که این سنگ بسیار بادوام است و آن را به سنگ جواهری مناسب برای استفاده روزانه تبدیل می‌کند. سختی بالای آن در برابر خراش و ضربه، مقاومت بالا و در نتیجه عمر طولانی جواهرات را تضمین می‌کند.

رنگ‌ها:

یاقوت قرمز رایج‌ترین رنگ است و معمولاً نشان دهنده رنگ قرمز است. با این حال، آن را می‌توان در رنگ‌های مختلف نیز یافت. به عنوان مثال دارای تنوع رنگی مختلفی مانند صورتی، آبی، زرد، سبز و بنفش است. رنگ‌های مختلف انواع تجاری یاقوت را تشکیل می‌دهند و ممکن است با نام‌های تجاری مختلف به آن‌ها اشاره شود.

درخشش:

با درخشندگی بالا می‌درخشد. به لطف سطح صیقلی خود، نور را به خوبی منعکس می‌کند و توانایی آن در بازتاب نور، سنگ را به جواهری جذاب تبدیل می‌کند. این درخشش بالا، جذابیت زیبایی شناختی روبی را افزایش می‌دهد و آن را به عنصری چشم نواز در طرح‌های جواهرات و زیورآلات تبدیل می‌کند.

ساختار بلوری:

ساختار بلوری آن در سیستم مثلثی است که چینش اتم‌های سنگ و خواص کریستالوگرافی آن را تعیین می‌کند. سنگ یاقوت به علت ساختار کریستالی خود، خواص نوری زیادی به دست آورده که توانایی آن را در بازتاب نور افزایش می‌یابد.

 

یاقوت قرمز یا روبی چیست؟ | جواهری عبدالهی

 

فواید سنگ روبی چیست؟

یاقوت قرمز یا روبی فواید زیادی دارد که این مزایا ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد:

تثبیت‌کننده خلق و خو:

سنگ یاقوت می‌تواند به تعادل خلق و خوی فرد کمک کند و ممکن است در کاهش استرس مؤثر باشد. می‌تواند با افزایش تعادل عاطفی احساس آرامش و راحتی ایجاد کند. به حفظ تعادل عاطفی کمک می‌کند، به خصوص در شرایط کاری شدید یا شرایط زندگی چالش برانگیز.

تمرکز ذهنی و هوش:

تصور می‌شود که این سنگ گرانبها وضوح ذهنی را افزایش می‌دهد و توانایی تفکر را بهبود می‌بخشد. به ویژه، می‌تواند به فرآیند‌های یادگیری و مهارت‌های تصمیم‌گیری کمک کند. این می‌تواند شفافیت و تمرکز ذهنی را تقویت کند.

انگیزه و شجاعت:

می‌تواند انگیزه و‌امیدواری فرد را افزایش دهد. یاقوت می‌تواند به طور خاص در تمرکز بر اهداف شخصی یا حرفه‌ای مفید باشد. در درمان حالات منفی مانند فوبیا، اضطراب، اضطراب، هراس و افسردگی نقش درمان‌کننده دارد.

عشق و اشتیاق:

یاقوت قرمز نماد عشق، شور و محبت است. می‌تواند پیوند‌های عاطفی را در روابط تقویت کند. همچنین رویکردیپ پرشور و عاشقانه در روابط را تقویت کند و پیوند‌های بین زوج‌ها را عمیق‌تر کند.

سلامت جسمانی:

برخی افراد معتقدند که سنگ یاقوت اثرات مثبتی بر سلامت جسمانی دارد. ممکن است پتانسیل افزایش گردش خون و مراقبت از سلامت پوست و بازسازی بافت را داشته باشد. تأثیرات مثبتی بر سیستم ایمنی دارد که بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند. با افزایش سطح انرژی می‌تواند به شما احساس سرزندگی بیشتری بدهد.

 

یاقوت قرمز یا روبی چیست؟ | جواهری عبدالهی

 

کاربرد روبی یا یاقوت قرمز چیست؟

جواهرات:

یاقوت قرمز یا روبی سنگی است که به عنوان جواهری گرانبها ترجیح داده می‌شود. اغلب در حلقه، گوشواره، گردنبند، دستبند، سنجاق سینه و ست جواهرات استفاده می‌شود. یاقوت قرمز یک انتخاب محبوب به خصوص در جواهرات نامزدی یا عروسی است. از انواع یاقوت در رنگ‌های دیگر نیز در طرح‌های خاص جواهرات استفاده می‌شود.

سنگ انرژی:

برخی از افراد از سنگ یاقوت به عنوان سنگ انرژی استفاده می‌کنند. آن‌ها به ظرفیت سنگ برای تعادل یا افزایش انرژی اعتقاد دارند. آن‌ها می‌توانند از سنگ یاقوت برای متعادل کردن مراکز انرژی در بدن خود یا افزایش انرژی استفاده کنند. برای این کار معمولاً سنگ را در قسمت‌های خاصی از بدن قرار می‌دهند.

مدیتیشن:

می‌توان آن را به عنوان سنگ حمایتی که در طول تمرین مدیتیشن استفاده می‌شود ترجیح داد. نگه داشتن سنگ یا استفاده از آن به عنوان نقطه کانونی در حین مدیتیشن می‌تواند تعادل روانی را افزایش داده و ورود به حالت مراقبه را آسان کند. می‌توان از آن برای حفظ تعادل عاطفی و افزایش آرامش درونی استفاده کرد.

دکوراسیون:

به عنوان اکسسوری در دکوراسیون منزل یا مراسم خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال، گلدان‌های ساخته شده از سنگ یاقوت، میز‌های پذیرایی مراسمات خاص یا میز‌های مخصوص تزئین شده با سنگ روبی که اغلب دیده می‌شود. می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی و افزودن حس زیبایی شناختی استفاده کرد.

کلکسیونری:

سنگ‌های یاقوت در رنگ‌ها و برش‌های مختلف می‌تواند مورد توجه کلکسیونر‌های جواهرات باشد. برخی رنگ‌های نادر سنگ‌های یاقوتی با اندازه‌های مختلف ممکن است برای برخی مجموعه‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

 

یاقوت قرمز یا روبی چیست؟ | جواهری عبدالهی

 

نحوه تشخیص یاقوت اصل

کسانی که می‌خواهند درخشش خیره‌کننده سنگ یاقوت را که نماد قدرت و اشتیاق است داشته باشند، می‌پرسند: چگونه می‌توان یک یاقوت قرمز یا روبی واقعی را شناخت؟ ممکن است از پاسخ این سؤال تعجب کنید. با این حال، یک یاقوت واقعی سنگی نیست که اصالت آن را در نگاه اول بتوان درک کرد. سنگ‌هایی که به عنوان یاقوت تقلبی عرضه می‌شوند عبارتند از گارنت، کوارتز قرمز، تورمالین و شیشه. با این وجود فرآیند‌های مختلفی برای تعیین واقعی بودن یا نبودن یک یاقوت استفاده می‌شود. بنابراین، چگونه یاقوت را بشناسیم؟ سؤال را می‌توان به روش های مختلف پاسخ داد.

بررسی رنگ و درخشش سنگ یاقوت

سنگ یاقوت واقعی دارای رنگ قرمز و چشمگیر است و با درخشندگی خود بیشتر به چشم می‌آید. اگر سنگ یاقوتی که دارید رنگ و ظاهری کم رنگ و بی‌جان دارد، احتمالاً تقلبی است.

با این حال، سنگ‌هایی نیز وجود دارند که درخشان‌تر از یاقوت هستند، مانند گارنت. بنابراین باید از روش‌های مختلفی برای تست اصالت یاقوت استفاده کرد.

مقایسه سنگ یاقوت با یک تکه شیشه قرمز

شیشه اغلب برای تقلید از سنگ یاقوت استفاده می‌شود. بنابراین، برای درک اینکه آیا یاقوت واقعی است یا نه، مقایسه آن با یک تکه شیشه همرنگ روش مفیدی است. اگر سنگ و شیشه‌ای که فکر می‌کنید یاقوت است شبیه به هم هستند، ممکن است جعلی باشد.

خراشیدن سطح یک سنگ یاقوت

یاقوت پس از الماس سخت‌ترین و بادوام‌ترین نوع سنگ است. بنابراین، فقط یک الماس می‌تواند یاقوت را خراش دهد. اگر بتوان آن را با ناخن یا جسم سختی مانند سکه خراش داد، نمی‌توان گفت که این یک سنگ یاقوت واقعی است.

مالیدن سنگ یاقوت بر روی سطح دیگر و دیدن اینکه آیا اثری از خود به جای می‌گذارد یا خیر

با مالیدن سنگ یاقوت بر روی سطح دیگری می‌توان به واقعیت آن پی برد. برای این کار می‌توان از سطحی مانند کاشی چینی یا شیشه شفاف استفاده کرد. با این حال، نکته‌ای که برای این آزمایش باید در نظر گرفته شود این نیست که آیا سنگ سطح را خراش می‌دهد یا خیر، بلکه این است که آیا سنگ روی سطح اثری از خود به جای می‌گذارد یا خیر. اگر پس از مالش سنگ روی سطح، علامت قرمز باقی بماند، ممکن است نشانه‌ای از رنگ مصنوعی بودن سنگ و در نتیجه ساختگی بودن باشد. با این حال، نباید فراموش کرد که این آزمایش ممکن است همیشه نتایج دقیقی را ارائه ندهد.

با جواهر فروش مشورت کنید

سپردن کار به افراد متخصص همیشه مؤثرترین و صحیح‌ترین راه است. برای اطمینان کامل از یاقوت واقعی بودن یا نبودن آن، لازم است سنگ توسط یک جواهرساز متخصص معاینه شود.

بررسی با ذره بین

ذره بین ابزار اولیه‌ای است که توسط جواهرسازان برای درک اصالت سنگ‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان با خرید لوپ جواهرشناسی، بررسی‌های لازم را در منزل انجام داد. اگر یک ساختار بی‌عیب و نقص هنگام مشاهده از طریق ذره بین دیده شود، ممکن است سنگ تقلبی باشد. زیرا یاقوت‌های واقعی باید دارای ایرادات جزئی باشند. در عین حال وجود حباب در داخل سنگ نیز ممکن است نشان دهنده تقلبی بودن سنگ باشد.

 

سخن پایانی

خوشبختانه یاقوت قرمز یا روبی با هر دو فلز طلا و نقره پردازش می‌شود. با ارزش‌ترین و با کیفیت‌ترین آن‌ها با تزئین الماس استفاده می‌شود. در زیورآلات نقره از یاقوت‌هایی با ارزش مالی کم استفاده می‌شود.  در جواهر‌ی عبدالهی با وجود جواهرسازان متبحر و با تجربه سنگ یاقوت در اشکال و ابعاد مختلف به بهترین شکل طراحی و برش داده می‌شوند. شما می‌تواند در انواع اکسسوری‌های خود از انگشتر گرفته تا  گردن بند، گوشواره، سرویس جواهرات و گردنبند خود از این سنگ زیبا و خواص آن بهره‌مند شوید. همانطور که گفته شد می‌توان از سنگ‌های گارنت، شیشه قرمز و سنگ‌های کامپوزیت به عنوان سنگ‌های طبیعی بدل به جای یاقوت استفاده کرد. شما می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های مطمئن مانند سایت ما به سنگ‌های طبیعی واقعی برسید. هنگام خرید یک سنگ یاقوت باید حتماً به یک جواهرساز قابل اعتماد و متبحر مراجعه کنید. کارشناسان جواهر‌سازی عبدالهی آماده ارائه مشاوره‌های مفید و کاربردی به مشتریان عزیز قبل از سفارش و خرید می‌باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شعب ارگ تجاری تجریش

شعب دنیای جواهر اقدسیه

شعبه پالادیم زعفزانیه